کد خبر 411486
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳

جشن میلاد میلاد امیرالمونین علی(ع) در استان کرمانشاه به صورت گسترده برگزار می شود اما نمود و تجلی این ارادت در زورخانه ها و مصلاهای ورزشهای باستانی کرمانشاه متفاوت و خیره کننده است.

به گزارش مشرق، کرمانشاه مهد فرهنگ پهلوانی و مشهور به دیار پهلوانان در ایران زمین است وبا داشتن پهلوانان نامداری مانند پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی و یلان پرآوازه دیگر از سالیان دور تا کنون پرچمدار آیین جوانمردی بوده است.

اما این آیین جوانمردی و پهلوانی بیش از هر چیزی مدیون چهره بی مثال و شخصیت گرانسنگ جهان اسلام حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. نامی که در تار و پود ورزشهای پهلوانی و آیین های جوانمردی تنیده شده است.

در این میان نیز استان کرمانشاه با داشتن زورخانه های بسیار قدیمی مانند زورخانه سنگتراش ها و البته زورخانه های فعال همواره جلو دار عرض ارادت و تجلی دلدادگی پهلوانان کرمانشاهی به ساحت ولی الله بوده است.

به همین دلیل هرساله در سالروز ولادت این امام همام، جو و فضای استان کرمانشاه مزین به نام علی (ع) می شود و در این آزین بندی پهلوانان زورخانه ای کرمانشاه نقش ویژه ای دارند.

11970_441.jpg

ضرب مرشد هایی که با نوای "علی گویم علی جویم" آسمان کرمانشاه را آکنده از عطر علوی می کند.

امسال در کرمانشاه همزمان با سالروز ولادت این امام همام بزرگ ترین مصلای روباز ورزش های زورخانه ای و باستانی در پارک کوهستان کرمانشاه افتتاح شد تا هر ساله در چنین ایامی پارک معروف شهر کرمانشاه میزبان ورزشی باشد که شاهبیتش نام علی (ع) است.

سرپرست شهرداری کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: مصلای افتتاح شده در پارک کوهستان کرمانشاه بزرگترین مصلای روباز ورزشهای باستانی است که از این پس می تواند در اعیاد و مناسبت ها میزبان مردم باشد.

علی حیدر کرمی تصریح کرد: حضور پرشور مردم و مسئولان استان کرمانشاه در روز اول اجرای برنامه نوید روزهای بهتری را برای ورزش باستانی استان کرمانشاه می داد.

بر اساس این گزارش، در بسیاری دیگر از نقاط کرمانشاه زورخانه ها میزبان برگزاری جشن میلاد کعبه هستند. گرچه این جشنها در شهر کرمانشاه محدود نیست و سایر شهرستانهای استان نیز شاهد برگزاری چنین مراسمی هستند.

زورخانه پوریای ولی قصر شیرین و جشنی که هرساله به مناسبت میلاد امام علی(ع) برگزار می کند از نمونه های برجسته در ایران است.

ورز 3.jpg

رئیس هیأت باستانی و ورزش های زورخانه ای استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: فضای معنوی حاکم بر زورخانه ها جاری و ساری بودن نام مولای مردان علی (ع) است که به این مکان قداست داده است.

محمد خوشمرام خاطرنشان کرد: این نام علی (ع) است که همه داشته های زورخانه هاست و این نوای مرشد است که برای نام علی ضرب می گیرد و به جوانمرد ترین مردان عالم ادای احترام می کند.

وی افزود: به دلیل همین حال و هوا و فضای متفاوت است که از زروخانه به عنوان مسجد دوم یاد می شود.

این مسئول ورزشی با اشاره به برگزاری جشن میلاد علی بن ابی طالب (ع) در زورخانه های استان گفت: هر ساله از برگزاری چنین مراسمی استقبال زیادی صورت می گیرد اما کمبود تعداد زورخانه های فعال مشکلاتیرا به وجود آورده است.

امروز همچنین بیوت علما استان کرمانشاه نیز پذیرانی مردم و میزبان جشن ولادت امیرالمومنین (ع) بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس