نشست خبری همایش «۳۰ سال خون‌شریکی» یادواره مشترک شهدای افغانستانی و ایرانی برگزار شد. این همایش شنبه ۱۹ اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست خبری همایش «30 سال خون‌شریکی»، یادواره مشترک شهدای افغانستانی و ایرانی امروز 8 اردیبهشت ماه94 در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدباقر غلامپور، دبیر همایش «30 سال خون‌شریکی» که دانشجوی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی است گفت: ما در ایران 11 هزارنفر دانشجویان در حال تحصیل داریم و تعداد زیادی هم دانشجویان فارغ‌التحصیل وجود دارد.

تصویری که رسانه‌ها از مهاجرین نمایش می‌دهند، تصویری مخدوش و نامناسب است

وی با گله از برخی رسانه‌ها در برخورد و رفتار با مهاجرین گفت: متاسفانه هنوز پس از گذشت 30 سال تصویری که رسانه‌ها از مهاجرین نمایش می‌دهند، تصویری مخدوش و نامناسب است و بر اثر این تصویر نامناسب رسانه‌ها، امروز تصور ایرانی‌ها از یک افغانستانی، یک فرد بدون تخصص و سواد است و امروز اگر به کسی بگوییم که چند هزار دانشجو افغانستانی در ایران فارغ التحصیل شده یا در حال تحصیل هستند، باورشان نمی‌شود و می‌گویند که مگر افغانستانی‌ها هم دانشجو دارند؟

غلامپور ادامه داد: رسانه‌ها بدلیل نقش بسیاری مهمی که دارند می‌توانند تصویر درستی را از مهاجرین ارائه دهند. اگر شما به آمار رسمی منتشر شده از جرم و جنایت در جامعه نگاه کنید متوجه این موضوع می‌شوید که میزان جرم در بین مهاجرین افغانستانی به نسبت جمعیت آنها در مقایسه با ایرانی‌ها کمتر است و این افتخار بزرگی برای مهاجرین است که در شرایط محدودیت و اقلیت، تبدیل به تهدید امنیتی نشده‌اند. در حالی که در خیلی از کشور مهاجرین مساله ساز آن جامعه هستند.

دبیر همایش «30 سال خون‌شریکی» افزود: مهاجرین و افغانستانی‌ها در ایران نه تنها مسئله‌ای ایجاد نکرده‌اند، بلکه برای این سرزمین بیش از 2 هزار شهید تقدیم کرده‌اند.اما هیچ کس از این شهدا خبر ندارد، هیچ رسانه‌ای آنها را نشان نداده است و حتی عمده مسئولین هم نمی‌دانند که حدود 3000 نفر از افغانستانی‌ها در جنگ ایران و رژیم بعث عراق به شهادت رسیده یا جانباز شده‌اند.این افراد برای این مرز و بوم عزیزترین نعمت خود را که جان خودشان است را فدا کرده‌اند.این مسئله برای ما دردی بزرگ شده است که ما حدود 2 هزار شهید در ایران تقدیم کرده و تعداد زیادی هم از ایرانی‌ها در افغانستان به شهادت رسیده‌اند اما هیچکس از آنها یادی نمی‌کنند.

امام کسی بود که هیچگاه محدود به جغرافیا نشد و ما هم نباید او را محدود به یک جغرافیا کنیم

غلامپور ادامه داد: از این جالبتر، فراموش شدن شهدای ایرانی جهاد افغانستان است. شاید خیلی‌ها ندانند، اما خیلی از ایرانی‌ها هم در دوران جنگ به کمک افغانستانی‌ها شتافتند و در آن سرزمین شهید شدند. خانواده‌های شهدای ایرانی که در جنگ با شوروی در افغانستان به شهادت رسیده‌ و به فراموشی سپرده شده‌اند. هم ایرانی‌ها و هم افغانستانی‌هایی که در سرزمین‌های یکدیگر شهید شدند، همه فقط و فقط به خاطر آرمانی که داشتند به این راه قدم گذاشتند و این مسئله هم به امام خمینی(ره) باز می‌گردد. امام کسی بود که هیچگاه محدود به جغرافیا نشد و ما هم نباید او را محدود به یک جغرافیا کنیم. بسیاری در افغانستان بوده‌اند که بدلیل انتشار یا بردن کتاب‌های امام در دوران گذشته به افغانستان به شدت آسیب دیده‌اند و حتی شهید شده‌اند.خیلی‌ها دوست ندارند که در مورد این مسائل حرفی‌ را به زبان بیاورند و بلکه دوست دارند  بایک روند بروکراتیک بدون آرمان در این جریان جلو بیاید و بگوید که شما خارجی هستید و اینجا ایران است. اما امام (ره) چیز دیگری می‌گفت.

می‌خواهیم که نشان دهیم دیدگاه موجود نسبت به مهاجرین ایراد دارد

به گفته غلامپور،  آنها امیدوارند که این نشست سرآغازی برای مطرح شدن این شهدا شود. او ادامه داد: ما می‌خواهیم که نشان دهیم دیدگاه موجود نسبت به مهاجرین ایراد دارد. می‌خواهیم نشان دهیم که ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها برای یکدیگری خون دادند و این را کسی نمی‌داند.

فاطمه امینی دانشجوی کارشناسی زمین شناسی یکی از اعضای کانون فردوس ملل، کانون دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بهشتی با اشاره به برگزاری همایش 30سال خون‌شریکی گفت: بهمن سال گذشته کار برای انجام این همایش را شروع کردیم ولی طرح و ایده متعلق به مدت‌ها پیش بوده است. کانون فردوس ملل متعلق به دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه شهید بهشتی است که اقدام به برگزاری این همایش کرده است در این کانون تصمیم گرفته شد تا این آگاهی نسبت به شهدای افغانستانی و شهدای ایرانی بین قشر دانشجو ایجاد شود. با رایزنی که با معاونت امور فرهنگی، ریاست دانشگاه و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه داشتیم، توانستیم رضایت مسئولین را برای برگزاری همایش جلب کنیم.

وی افزود: در ابتدا اطلاعاتی در این مورد وجود نداشت و اکثر کسانی که با آن‌ها برخورد می‌کردیم اطلاعات ناچیزی از شهدای افغانستانی هشت سال دفاع مقدس داشتند ولی خوشبختانه حمایت خود را نسبت به برگزاری چنین برنامه‌ای اعلام کردند. امیدواریم بتوانیم با برگزاری این برنامه تغییری در دیدگاه‌ها ایجاد کنیم و خدا کمک کند تا به هدفمان و آگاهی بخشی به قشر دانشجو برسیم.

ما ملتی هستیم که به پای هم خون داده‌ایم

محمد مظفری دانشجوی رشته جغرافی در دانشگاه شهید بهشتی و یکی دیگر از اعضای کانون فردوس ملل با اشاره به اشتراکات در میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها گفت: زبان، تاریخ، فرهنگ و ادبیات که از شاخصه‌های اصلی هویت یک ملت است بین ایران و افغانستان مشترک است. وقتی این همه اشتراکات وجود دارد صرفاً اکتفا به مرزهای جغرافیایی درست نیست. ما ملتی هستیم که به پای هم خون داده‌ایم، و هیچ‌گاه خون همدیگر را نریخته‌ایم.

چه در موقع پیروزی انقلاب ایران و چه در راهیابی فوتبال ایران به جام جهانی، به خیابان‌ها ریختیم و در پیروزی شریک شدیم

وی افزود: از دوران کودکی به خاطر دارم که عکس امام خمینی(ره) در کنار یادگاری‌های دیگر در خانه‌هایمان وجود داشت و این نشان از اعتقاد مردم به مرجعیت امام خمینی(ره) را دارد. چند وقت پیش هم سندی منتشر شد که نشان داده بود که بیش از 300 افغانستانی در دوران حکومت کمونیستی اعدام شده‌اند، فقط به جرم خمینیست بودن. همچنین در سال 57 در زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد همانقدر که مردم ایران خوشحال بودند مردم افغانستان هم خوشحال شده به بیرون از خانه‌هایشان آمدند و شادی کردند. هشت سال دفاع مقدس نیز یکی از مقاطعی بود که که افغانستانی‌ها در آن شریک بودند. در میان رزمندگان افغانستانی حدود سه هزار شهید و جانباز داشته‌ایم که در این جنگ هشت ساله مشارکت داشتند.از این جور مسائل بگیرید تا مسائل و اتفاقات جزئی روزمره،من خوب به خاطرم هست که حتی وقتی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی راه پیدا کرد، ما مردم مهاجر هم مثل ایرانی‌ها به خیابان‌ها ریخته بودیم و شادی می‌کردیم.

این‌ها مسائل مختلفی است که نشان از اشتراکات دارد و نشان می‌دهد ما واقعاً به پای هم خون داده‌ایم.

روی نقاط افتراق بیش از حد تاکید شده است، حالا نوبت اشتراکات است

مظفری با اشاره به اهداف برگزاری همایش 30سال خون‌شریکی گفت: یکی از دلایل برگزاری همایش تکیه بر روی مشترکات دو ملت ایرانی و افغانستانی است. تاکنون آنقدر از طرف برخی روی نقطه ضعف‌ها کار شده است که نیازی به تأکید آن نیست. اما نقاط اشتراک نشان می‌دهد که همانطور که ما در گذشته پیش هم بوده‌ایم در آینده هم در کنار هم خواهیم بود. بهانه برگزاری این همایش نیز کم‌کاری‌هایی است که تاکنون صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست خبری سید حسینعلی حسینی، دبیر کانون فردوس ملل دانشگاه شهید بهشتی درباره برنامه‌های این همایش گفت: برنامه اولین یادواره مشترک شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس در ایران و شهدای ایرانی جهاد در افغانستان تحت عنوان «30 سال خون‌شریکی» در روز 19 اردیبهشت از ساعت 10 صبح تا 16:30 در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده و دانشجویان مهاجر آن روز را مهمان دانشگاه شهید بهشتی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه خبر خوبی برای دانشجویان مهاجر افغانستانی در ایران دارد گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های به عمل آمده در مورد رفت و آمد دانشجویان وسیله ایاب ذهاب برای مهمانان از شهرستان‌هایی مانند قزوین، کاشان، قم، کرج و دانشگاه‌های تهران فراهم شده و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به دفتر دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه‌ها ثبت نام کنند.

حسینی ادامه داد: در روز همایش از یک قطعه موسیقی به نام «شهید» که توسط کانون موسیقی دانشگاه شهید بهشتی تولید شده است است رونمایی و اجرا خواهد شد. در طول این مراسم نیز ویژه‌نامه‌ای در حوزه این شهدا در بین دانشجویان توزیع خواهد شد.

میزگردی با حضور نادر طالب‌زاده، رضا امیرخانی و محمدکاظم کاظمی در همایش «30 سال خون‌شریکی»

دبیر کانون فردوس ملل دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که میزگردی با حضور نادر طالب‌زاده، رضا امیرخانی و محمدکاظم کاظمی در این همایش برگزار خواهد شد و علاوه بر آن  در بخشی از این مراسم از فعالیت‌های برخی از اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر در زمینه مهاجرین تقدیر می‌شود.

حضور عوامل فیلم «حیران»، «مزارشریف» و «چند متر مکعب عشق»

حسینی ادامه داد: عوامل فیلم‌های «حیران»، «مزارشریف» و «چند متر مکعب عشق» نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.

نامه جمعی از دانشجویان مهاجر افغانستانی به مقام معظم رهبری

وی در پایان گفت: در بخش دیگری از این مراسم نیز نامه جمعی از دانشجویان مهاجر افغانستانی خطاب به رهبر معظم انقلاب به نماینده ایشان در دانشگاه شهید بهشتی تقدیم خواهد شد.

محمدباقر غلامپور دبیر همایش 30سال خون‌شریکی در پاسخ به سوالی در مورد تخمین آمار شهدا و جانبازان افغانستانی در دفاع مقدس گفت: آمار محدودی توسط تحقیقات میدانی بدست آمده است. تعداد شهدا و جانبازان بنا به روایت و نقل خاطرات فرمانده تیپ ابوذر و دیگر رزمندگانی که در آن روزها با رزمندگان افغانستانی می‌جنگیدند به دست آمده است. به این ترتیب تخمین زده شده که نزدیک به سه هزار جانباز و شهید افغانستانی وجود داشته اند.

خانواده شهدای افغانستانی داخل ایران، مشکلات زیادی دارند

وی افزود: تعداد جانبازان نیز به طور دقیق مشخص نیست زیرا بسیاری از جانبازان حاضر به ثبت نام در بنیاد شهید نبودند و با وجود مجروحیت جنگی پرونده جانبازی ندارند. به همین دلیل از این آمار چیز زیادی در دسترس نیست. در همایش 30 سال خون‌شریکی، خانواده 4 یا 5 نفر تن از این شهدا را پیدا کرده‌ایم و می‌خواهیم این کار را در آینده گسترده‌تر کنیم. یکی از اهداف برنامه این است که مشکلات خانواده شهدا را به گوش مسئولان برسانیم. دعوت نامه همایش به وزارتخانه‌های مختلف و مسئولین ارسال شده است تا در این مراسم حضور پیدا کنند.

غلامپور در رابطه با ساخت مستندی در مورد شهدای مهاجر گفت: تاکنون مستندهایی اندکی در رابطه با شهدای مهاجر افغانستانی ساخته شده است. یکی دو فیلم بلند و چند فیلم کوتاه از آن جمله است و در روز برگزاری همایش نیز یکی دو کلیپ با این مضمون پخش خواهد شد. همچنین برنامه تقدیر و تجلیل از خانواده شهدای افغانستانی انجام خواهد گرفت و ویژه نامه‌ای که حاوی زندگی نامه، عکس شهدا و خصوصیات مختلف این شهدا است، تهیه شده و در اختیار حاضرین در همایش قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به تسنیم در مورد تعامل با بنیاد شهید گفت: برای برگزاری این همایش تعامل ویژه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران کل نداشته‌‌ایم، اما با بنیاد شهدای دانشگاه تعامل داشتیم و دعوت از رئیس بنیاد شهید حجت الاسلام شهیدی به صورت رسمی صورت گرفته است. خوشحالیم در کشوری زندگی می‌کنیم که همزبان و هم‌دین ما هستند.

چشم امید مهاجرین فقط به مقام معظم رهبری است

غلامپور در پایان صحبت‌هایش گفت: ما همیشه چشم امیدمان به مقام معظم رهبری است و او تنها کسی اسکه مسائل مهاجرین را درک می‌کند. چند وقت پیش شنیدم که حضرت آقا به تکریم مهاجرین افغانستانی دستور داده است و در دیدار اخیر با رئیس‌جمهور افغانستان نیز فرمودند تهران، خانه برادران افغانستانی است. به خوبی می‌دانیم که ایشان از هر واژه به درستی و به‌جا استفاده می‌کنند و اگر معنای لغوی «خانه» را درک کنیم می‌فهیم که آنچه برای مقام معظم رهبری معیار است، جغرافیا و مرزها نیست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    آره ما با مهاجرین افغان خیلی خوب تعامل نکردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس