کد خبر 410479
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

نایب‌رئیس جبهه پیروان با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس را از حالت مردمی‌بودن خارج کرده و آن را به مجلس سنا تبدیل می‌کند،‌گفت: طرح استانی شدن با روح قانون اساسی و مردمی بودن مجلس مخالف است.

به گزارش مشرق، نایب‌رئیس جبهه پیروان با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس را از حالت مردمی‌بودن خارج کرده و آن را به مجلس سنا تبدیل می‌کند،‌گفت: طرح استانی شدن با روح قانون اساسی و مردمی بودن مجلس مخالف است.

اسدالله بادامچیان نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده سابق مجلس درباره استانی شدن انتخابات اظهار داشت: قانون‌گذاری متعلق به مجلس است و آنچه که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کند به قانون تبدیل شده و لازم‌الاجرا است اما به دلایل گوناگون و از نظر شخصی این طرح را مفید نمی‌دانم.

بادامچیان با ذکر اولین نقطه‌ ضعف این طرح تصریح کرد: این طرح مجلس را از حالت مردمی‌بودن بیرون می‌آورد و آن را به مجلس سنا تبدیل می‌کند؛ ما یک مجلس نمایندگان داریم که مجلس ملت است و در برخی از کشورها علاوه بر آن یک مجلس سنا نیز وجود دارد که افراد با تجربه مصوبات مجلس ملی یا نمایندگان را به تصویب سنا می‌رساندند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه با اجرای طرح استانی شدن انتخابات ما دچار مجلس سنا می‌شویم و مجلس نمایندگی خود را از دست می‌دهیم افزود: تنها کسانی که در این طرح رای می‌آورند افراد چهره و مشهور هستند.

وی تصریح کرد: طبیعی است که چه کسانی بیشتر از شهرت برخوردارند و ما در این صورت و شناخت استعدادهای مخفی در مردم ناشناخته بازمی‌مانیم چراکه یکی از راه‌های شناسایی مردم از طریق مجلس صورت می‌گیرد و ما در دوره‌های قبل شاهد حضور افرادی از مجلس تا وزارتخانه بودیم.

بادامچیان با بیان اینکه سومین نکته منفی این طرح این است که روستاها محروم می‌مانند یادآور شد: به طور مثال کسی که در استان تهران باید رای بیاورد طبیعی است که بر روی تهران که چند صد هزار رای دارد تبلیغ می‌کند نه در ورامین که چند هزار نفر نهایتا به او رای خواهند داد. از این رو روستاها از رسیدگی نمایندگان باز می‌مانند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان افزایش مشکلات نمایندگان را از دیگر نقاط منفی این طرح برشمرد و گفت: طبق این قانون نماینده هم باید رای حوزه انتخابی را بیاورد و هم رای استان را و این به معنای این است که باید دو جا کار کند که این هزینه‌ها را نیز بالا برده و احتمال سواستفاده از موقعیت نماینده بیشتر می‌شود.

وی برهمین اساس افزود: در این صورت نماینده مجبور است با صاحبان قدرت و احزاب بیشتر بسازد و این حق منفردین را کم می‌کند.

بادامچیان با اشاره به افزایش نقش احزاب در استانی‌ شدن انتخابات در عین حال گفت: احزاب در کشور همه توده‌های مردم را در بر نمی‌گیرد و این امر می‌تواند حقوق منفردین را ضایع کند.

عضو حزب موتلفه با بیان اینکه در استانی شدن حوزه انتخابیه به سراسر استان گسترده می‌شود یادآور شد: در این صورت فرد نه به استان می‌رسد و نه به حوزه انتخابیه در حالی که به طور مثال استان فارس در مجلس در حال حاضر 18 نماینده دارد که با یکدیگر جلسه استانی برگزار می‌کنند اما هر کدام در حوزه انتخابیه فعالیت مستقل دارند اما استانی‌ شدن باعث می‌شود آنها صرفا استانی فکر کنند نه حوزه‌ای.

وی با بیان اینکه در این صورت زد و بندهای سیاسی نیز افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: از نکات مثبت این طرح حضور افراد با تجربه‌تر در مجلس است اما در عین حال استعدادهای مردم ناشناخته می‌ماند.

بادامچیان به تاثیر استانی شدن انتخابات در مشارکت سیاسی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: طبعا اگر شهرهای کوچک احساس کنند نماینده آنها در سرنوشتشان تاثیری ندارد به صحنه نمی‌آیند و مشارکت کاهش می‌یابد.

این فعال سیاسی در پایان یادآور شد: با این طرح به طور مال مردم تهران باید به 40 نفر رای دهند و طبیعی است که افراد هر 40 نفر را ننوشته و نهایتا به 20 نفر رای می‌دهند از این رو امیدواریم نمایندگان خیر ملت را در این طرح در نظر بگیرند و بدانند که طرح استانی شدن با روح قانون اساسی و مردمی بودن مجلس مخالف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس