رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در تعاملات بین‌المللی جزو کشورهای قدرتمند دنیا هستیم و تا صدای ایران شنیده نشود و تصمیم ایران در خصوص یک مسئله بین‌المللی به خصوص در منطقه مورد نظر قرار نگیرد، آنها به بیراهه می‌روند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (دوشنبه) در همایش «انرژی هسته‌ای؛ دیروز، امروز، فردا» در دانشگاه شریف طی سخنانی گفت:  در بین 57 کشور اسلامی و 125 کشور در حال توسعه، جمهوری اسلامی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، چرا که دارای ملتی است که تاریخ گرانقدر و ارجمندی دارد و کشوری است که به تعبیر غربی‌ها پهناورترین امپراطوری را داشت که جهان از بدو پیدایش به خود دیده است.

وی یکی از دلایلی را که این امپراطوری توانست با دوام بماند را عرضه شیوه حکمرانی برای اولین بار خواند و افزود: ایران پس از ورود اسلام در عرصه فکر و اندیشه پیشقراول سایر ملت‌ها شد و علمای بزرگ جهان اسلام عمدتا از ایران هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ ایران به عنوان یک ملت توانست در طول تاریخ خودنمایی کند و تا به امروز بماند که کمتر ملتی در دنیا می‌تواند چند هزار سال خودنمایی کند.

صالحی با بیان اینکه پس از انقلاب، تاریخ مجددا تکرار شد و شیوه حکمرانی جدید و فکر جدید برای نظم جهانی و نیز تولید اندیشه برای دنیای جدید از سوی ایران عرضه شد،‌ اظهار داشت: اول انقلاب برای مبارزه با این انقلاب تلاش‌های زیادی صورت گرفت.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به نیروگاه بوشهر گفت: آلمان‌ها که برای ساخت نیروگاه بیش از 75 درصد پول را گرفته بودند به تعهدشان عمل نکرده و رفتند، اما غرب یک گام به جلوتر گذاشته و اعلام کرد که شیوه حکومت ایران دموکراتیک نیست و دموکراسی را بهانه فشار بر کشورمان قرار داد.

وی افزود: پس از آن بحث تروریسم را عنوان کردند و عنوان داشتند که ایران حامی تروریسم است و بعد از آن بحث حقوق بشر را دنبال کردند و سپس سلاح‌های کشتار جمعی و سرانجام بحث هسته‌ای را پیش کشیدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:‌بحث هسته‌ای از پیش از انقلاب دنبال شده بود و بوشهر و دارخوین وارد مرحله ساخت شده بودند و آلمان و فرانسه آن را دنبال کرده بودند، اما رها کرده و رفتند.

صالحی یادآور شد: از جنگ تحمیلی فهمیدیم که تا جای ممکن باید روی پای خود بایستیم و در مسائل استراتژیک محتاج دیگران نباشیم. برای ساخت یک نیروگاه مانند بوشهر باید حداقل 6 میلیارد دلار هزینه کرد و عاقلانه نبود این هزینه را داشته باشیم، اما محتاج دیگران باشیم که سوخت آن را تامین کند.

وی با بیان اینکه ما 36 سال است تمام تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم، افزود: پس از جنگ برای تجهیز این دانشگاه (دانشگاه شریف) 11 میلیون دلار از بانک توسعه اقتصادی وام گرفتیم و از همان طریق تجهیزات را تکمیل کردیم تا به اینجا رسیدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت علمی ایران خاطرنشان کرد: زمانی که معاون سازمان همکاری‌های اسلامی در بخش علمی بودم و همه این کشورها را مورد بررسی قرار دادم متوجه شدم که با هیچ یک از آنها قابل مقایسه نیستیم. مالزی و اندونزی به دلیل توسعه صنعتی وابسته به سرمایه خارجی با یک اتفاق ساده فرو ریختند، چرا که چیزی از خودشان نداشتند، اما در جمهوری اسلامی علم از درون می‌جوشد.

صالحی سپس ادامه داد:‌یکی از کشورهای همسایه که در اقتصاد قوی است، در دوران وزارت خارجه از ما خواست که در صنایع موشکی و شبیه‌سازی حیوانات با آنها همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر کشور در حال توسعه به جز اروپا پیش از ساخت نیروگاه باید قراردادی را امضا کند که به دنبال غنی‌سازی نمی‌رود، یادآور شد: کره جنوبی اجازه تولید آب‌سنگین و غنی‌سازی را ندارد، اما ما به این صنعت رسیده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که چالش هسته‌ای باعث شد ما بیش از ظرفیت خود در دنیا شناخته شویم، اظهار داشت: سیاست ابهام باعث شد که ما در جایگاه یک قدرت هسته‌ای قرار بگیریم. در دوران مذاکرات یکی از مقامات طرف مقابل به من می‌گفت که تا صبح نخوابیدم و به این فکر می‌کردم که شما در بازگشت به مردم‌تان چه خواهید گفت و اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که «پوزه استکبار را به خاک مالیدیم و به حقوق خودمان رسیدیم».

صالحی با اشاره به اینکه البته برای مذاکرات نیز باید افراد وارد و کار‌آشنا حضور داشته باشند،‌یادآور شد: اینکه طرف مقابل می‌نشیند و تمکین می‌کند ناشی از بزرگواری و خون شهدای این ملت است.

وی آینده ملت ایران را روشن و تابناک خواند و افزود: 36 سال زمانی در حیات یک ملت نیست و در تاریخ 5 هزار ساله عددی کوچک است، اما در این مدت اندک هم راه زیادی را طی کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برای عزت باید هزینه داد و مجانی در دنیا چیزی به ما نمی‌دهند، افزود: ما جزو 7 کشور صنعتی دنیا نیستیم و فاصله بسیاری با آنها داریم، اما در تعاملات بین‌المللی جزو کشورهای قدرتمند دنیا هستیم و تا صدای ایران شنیده نشود و تصمیم ایران در خصوص یک مسئله بین‌المللی به خصوص در منطقه مورد نظر قرار نگیرد، آنها به بیراهه می‌روند.

صالحی ادامه داد: زمانی به من می‌گفتند لبنان، عراق، سوریه و یمن در اختیار شماست که اگر لشکرکشی هم می‌کردید این طور نمی‌شد، اما باید گفت که ایران آرام آرام در قلب‌ها و فکر و اندیشه مردم نفوذ کرده است.

در این مراسم همچنین سه تن از اساتید و مسئولان دانشگاه شریف درباره ویژگی‌های شخصیتی و علمی صالحی به ایراد سخنرانی پرداختند. در این مراسم همچنین از علی‌اکبر صالحی به خاطر 30 سال تدریس و پژوهش در دانشگاه شریف تقدیر به عمل آمد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • قاسی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    صالحی خیلی مرد خوبی به نظر میادها
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    راستش رو گفت. دمش گر. خیلام راحت شده که خبری نخواهد شد و از پول و دلار خبری نیست
  • ساسانی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    تا قیامت صبر مکینم تا حقایق برملا شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس