کد خبر 410131
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

دو روز بعد از زلزله شدید ۷.۹ ریشتری نپال، آمار قربانیان به ۳ هزار و هفتصد نفر رسید و احتمال افزایش این تعداد با افزایش دامنه عملیات جست‌وجو و نجات وجود دارد.

به گزارش مشرق، دو روز پس از وقوع زلزله شدید در کاتماندو پایتخت نپال، آمار قربانیان تا کنون 3 هزار و هفتصد نفر اعلام شده و بیش از 6 هزار نفر  زخمی شدند.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، آخرین آمار کشته شدگان  رو به افزایش خواهد گذاشت.

یونیسف نیز اعلام کرده حدود یک میلیون کودک در نپال به شدت تحت تاثیر این زلزله بودند. یونیسف هم‌چنین نسبت به شیوع بیماری‌های واگیردار در نپال هشدار داد.

به دلیل وجود پس‌لرزه‌های شدید هزاران نفر از مردم نپال از پایتخت این شهر که نزدیک به مرکز زلزله بوده است گریختند.

روز شنبه مرکز لرزه‌نگاری آمریکا قدرت این زمین‌لرزه را ابتدا 7.7 درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده بود اما ساعتی بعد اعلام کرد قدرت زلزله 7.9 ریشتر بوده است. در پی پس‌لرزه‌های متعدد بعد از وقوع این زلزله شدید، دیروز نپال با زلزله‌ای به میزان 6.7 درمقیاس ریشتر لرزید.

اتباع دیگر کشورها نیز در میان کشته شدگان این زلزله وجود داشتند. به نوشته اسپوتنیک، وزارت خارجه چک اعلام کرد بعد از وقوع این زلزله 10 توریست این کشور گم شدند. در این اعلامیه آمده است تعداد 45 توریست این کشور در هنگام وقوع زلزله در نپال بودند که هم‌چنان ده نفر از آنان پیدا نشدند.

خبرگزاری شینهوآ دیروز نوشت، بعد از این فاجعه دردناک مردم حیرت‌زده در فرودگاه بین‌المللی شهر کاتماندو تجمع کرده و در تلاشند هرچه سریع‌تر این شهر بحران‌زده را ترک کنند.

روزنامه انگلیسی تلگراف هم نوشت، تعداد 70 توریست و کوه‌نورد انگلیسی در میان افرادی هستند که بعد از وقوع این زلزله هم‌چنان خبری از آنان در دسترس نیست.

به دنبال وقوع این زلزله سقوط بهمن در کوههای اورست در هیمالیا نیز گزارش شده است و وزارت داخلی نپال اعلام کرده است که تا کنون 17 کوهنورد در این بهمن کشته شده‌اند. با این تعداد کشته در یک روز، اورست مر‌گبارترین روز خود را در طول سالیان گذشته تجربه کرد.

کوهنوردان ایرانی نیز در کوه‌های هیمالیا حضور داشتند و خوشبختانه همگی در سلامت کامل به سر می‌برند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که ساختمان‌های زیادی از جمله چندین بنای تاریخی در شهر کاتماندو به طور کامل تخریب شده است. این زلزله به قدری شدید بوده که در دهلی نو پایتخت هند و همچنین بخشهایی از بنگلادش نیز احساس شده است.

تیم ملی فوتبال زیر 14 سال دختران ایران نیز در نپال برای مصاف در مرحله رده بندی قرار بود دیروز از ساعت 11:45 به وقت تهران به مصاف تیم هند برود که پیش از آغاز مسابقه زلزله رخ داد و به دلیل اینکه بازیکنان و کادر فنی در فضای باز استادیوم حضور داشتند، خوشبختانه هیچ مشکلی برایشان رخ نداده است.

در پی این حادثه دکتر روحانی، رییس جمهوری کشورمان به آقای ر«ام باران یاداو» رئیس‌جمهور نپال پیام تسلیت فرستاد. هم‌چنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از وقوع زلزله در مناطق کاتماندو و پوکارا، این سانحه دلخراش را به مردم و دولت نپال و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

صدها نفر نیز همچنان زیر آوار گرفتار هستند و احتمال افزایش تعداد تلفات وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس