آیت‌الله بوشهری با انتقاد از ایجاد مراکز فرهنگی در کنار مسجد گفت: ایجاد فرهنگ سراها که بدون ضابطه ایجاد شده اند مشکل بزرگی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است و به کرات هم در این زمینه تذکراتی داده ایم اما تاثیرگذار نبوده است.

به گزارش مشرق - امیرحسین موحدیان، همایش شکوه ایثار ویژه گرامیداشت ائمه جماعات ایثارگر استان تهران صبح امروز سوم اردیبهشت به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.
 
در این همایش، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: خداوند برای ساختن مساجد شاخصه‌هایی را مشخص کرده است. اینکه چه کسانی می‌توانند مسجد بسازند. این است که باید به مبدا و معاد معتقد باشند. همچنین باور اعتقادی مشخصی داشته باشند و نماز را به پا دارند.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه همه می‌دانیم که سه چیز است که فردای قیامت از ما شکایت می‌کند اول قرآن، دوم مسجد و سوم عالم، اظهار کرد: در گذشته در کنار هر مسجد حوزه علمیه‌ای بود و طلبه از همان ابتدا با مسجد حشر و نشر پیدا می‌کرد. من بارها تاکید کرده‌ام که در کنار هر حوزه علمیه مسجدی ساخته شود.

 آیت الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه ،معمار معنوی مساجد امام جماعت است، تصریح کرد: یکی از کارکردهای روشن مسجد عبادت است، اما کار امام جماعت و مسجد تنها عبادت نیست زیرا مسجد کانون فرهنگی است.
 
آیت الله حسینی بوشهری گفت: در کشورهای اسلامی امامت جماعت بزرگترین منصب است و به عنوان کار حاشیه ای تلقی نمی شود، در واقع مسئولیت اول یک امام جماعت امامت مسجد و بقیه کارها در حاشیه هستند. آنجاست که مسجد پایگاه دینی و تاثیرگذار می شود.
 
وی تصریح کرد: اموری که با محوریت امام جماعت باید انجام شود تا امام جماعت معیار و مسجد هم مسجد طراز شود شامل مواردی همچون بالا بردن فضایل اخلاقی و علمی در مسجد است، اگر اینگونه شود و امام جماعت قبل از مامومین در مسجد حضور یابد و آخرین نفری باشد که از مسجد خارج می شود می تواند تاثیرگذار باشد اما در صورتی که فکر امام جماعت در نماز در جای دیگری باشد و نماز را سریع بخواند و مسجد را ترک کرد تا به دیگر امور برسد مردم نمی توانند با چنین امام جماعتی همراه شوند.
 
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: تقویت باورهای اعتقادی، ایجاد وحدت در مسجد، خط کشی نکردن بین مامومین، بودن پدری مهربان و دلسوز از ویژگی های یک امام معیار است.
 
وی با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی عرصه های فراوانی دارند، گفت: ابتکار، خلاقیت، نوآوری، تشکیل اتاق فکر در مسجد می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. امروز مساجد در اختیار ما هستند و این ظرفیت، ظرفیت بسیار بزرگی است، ظرفیت 2500 مسجد در تهران و بیش از 3 هزار مسجد در استان تهران ظرفیت کمی نیست. این مساجد می توانند با هم تعامل، ارتباط و انتقال تجربه داشته باشند.
 
آیت الله حسینی بوشهری یکی از راهکارهایی که می تواند برای مخاطب جاذبه ایجاد کند را نیازسنجی عنوان کرد و گفت: باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که نیاز جوان در دوره های گذشته چه بوده است و امروز جوان ها چه می خواهند.

وی گفت: اگر امام جماعتی در تهران رشد کرد و توانست افراد بسیاری را به ویژه از جوانان جذب کنند از او تعریف کنید و نگویید که فلانی دم و دستگاه برای خودش درست کرده است بلکه زمینه ساز جذب افراد بیشتر در پای منبر آن فرد شوید.

وی به روز رسانی اطلاعات امام جماعت را یکی از نیازهای روز دانست و گفت: امام جماعت معیار باید مراتب علمی و آموزه های خود را ارتقا دهد. در مورد مباحث تاریخ، کلام، بصیرت افزایی، مباحث سیاسی و.. مطالب نو ارایه دهد تا جوانان تشنه شوند که امروز امام جماعت مسجد چه مطلب نویی را می خواهد، ارایه دهد و در صورتی که برای خود در مسجد معینی تعیین می کند معین امام جماعت هم جاذبه همان امام جماعت را داشته باشد.
 
وی با انتقاد از ایجاد مراکز فرهنگی در کنار مسجد گفت: ایجاد فرهنگ سراها که بدون ضابطه ایجاد شده اند مشکل بزرگی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است و به کرات هم در این زمینه تذکراتی داده ایم اما تاثیرگذار نبوده است.
 
 وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: مشکل دیگر این است که مسئولین صدا و سیما در اوج ماه رمضان که برنامه‌های مذهبی بر پا است فیلم جذاب پخش می‌کنند و مردم حوصله نمی‌کنند که برای اقامه نماز به مسجد بیایند البته منکر خدمات صدا و سیما نمی‌شوم، ولی این نکته را باید توجه کنند درواقع بزرگوارانی که به ما مراجعه می‌کنند ضمن این انتقاد به ما می‌گویند که به صدا و سیما بگوییم چرا برای مسجد در ماه مبارک رمضان رقیب درست کرده‌اند. سریال کجا؟ جلسه تفسیر قرآن و مسجد کجا؟
 
 آیت الله حسینی بوشهری همچنین گفت: باید برای کارهای فرهنگی شرایط را برای ائمه جماعات فراهم کنیم. درواقع وقتی امام جماعتی بودجه‌ فرهنگی ندارد چگونه می‌تواند کار فرهنگی انجام دهد، البته وعده‌ داده‌اند که ارتقا پیدا می‌کند.

درپایان سخنان آیت الله بوشهری از پوستر نهضت قرآنی تهران در سال 1394 رونمایی شد.

سپس حجت الاسلام علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه برنامه در سخنانی گفت: نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس بی بدیل و فوق العاده موثر بود. ما روحانیت حضور رزمندگان را در جبهه ها از نزدیک دیده و ایثار آنها از نزدیک مشاهده کردیم.

وی افزود: روحانیت در دوران دفاع مقدس پشتیبان و روحیه بخش رزمندگان در جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند. نکته جالب توجه اینکه 97 درصد شهدای جوان کشور جوانان مسجدی بودند.
علی اکبری ادامه داد: امامان ماسجد بهتر تست تا خاطرات خود از حضو  در جبهه ها را ثبت و ضبط کنند تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. ما هم در امور مساجد از این حرکت حمایت و پشتیبانی انجام خواهیم داد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: امامان مساجد از یک منظر خاطرات خاصی از دوران جنگ دارند زیرا آنها درد دل و رموز رزمندگان را می دانستند. در حقیقت پیام این جلسه تداوم راه شهدا، خط شهادت و ادامه تیثار رزمندگان توسط نسل جوان روحانیت است.

وی اضافه کرد: در اجلاس سال آینده در مورد نسل اول و پیش کسوت انقلاب به در پیروزی انقلاب به امام خمینی خدمت کردند یادکردی خواهیم داشت و به آن می پردازیم.

علی اکبری تصریح کرد: رهبری شعار سال را هوشمندانه و حکیمانه و ناظر بر نیازهای درونی کشور و توطیه های دشمن طراحی و انتخاب کردند. به عبارت بهتر امسال به تمام معنا سال کار روحانست و مساجد است. مساجد می توانند کانون های گفتگویی برای نزدیک تر شدن دولت و ملت شوند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: پیرامون وقایع یمن حق برگزاری یک اجتماع بود که البته چنین اقدامی در شهر قم توسط روحانیت برگزار شد. جلسه امروز هم یک اجتماعی برای وقایع منطقه خصوصا تحولات یمن است. یک ماه است که این کشور مورد حجوم آل سعودقرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یمن کشوری است که یادآور اصحاب بزرگ پیامبر است و گویا در عصر ظهور هم دارای جایگاه و نقش اساسی است. حالا که یمن به دست نیروهای مومن انصارالله درحال سامان گرفتن است این آل سعود دست به چنین جنایات زشتی زده است.

علی اکبری ادامه داد: چهره دژخیم آل سعود در این حمله جنایتکارانه به یمن برملا شد و آنها خود را رسوا کردند. متاسفانه شاهد تخریب زیرساخت های کشور یمن توسط آل سعود و با پشتیبانی کشورهای غربی انجام شد. ما به شدت اعمال جنایتکارانه آل سعود را محکوم می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس