کد خبر 408629
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

کارشناسان سیاسی و امنیتی معتقدند که تجاوزگری نظامی ارتش سعودی و چند کشور عربی با پشتیبانی آمریکا علیه یمن حتی به یکی از اهداف تعیین شده خود نرسید.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی به بررسی اهداف اعلام شده تجاوزگری نظامی ارتش سعودی به یمن و میزان تحقق آنها پرداخت و نوشت: عربستان پایان عملیات "طوفان قاطعیت" را اعلام و بمباران و گلوله باران علیه نیروهای انصار الله و ارتش را آغاز کرد و این طوفان قاطعیت به هیچ یک از اهداف چهارگانه اعلام شده خود نرسید.

نیروهای ارتش سعودی با همراهی نیروهای قطری، اماراتی، کویتی، اردنی و مشارکت اندک مغرب و سودان در طول تقریبا یک ماه از اواخر ماه مارس تا 21 آوریل جاری یمن را بمباران و گلوله باران کردند.

عربستان سعودی در بیانیه‌های نظامی اول خود تاکید کرد که جنبش انصار الله یمن باید برای متوقف شدن حملات هوایی به یمن چهار اقدام زیر را انجام دهد.

- خروج انصار الله از شهر صنعا و همه شهرها و تحویل بدون قید و شرط سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود.

- بازگشت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی فراری به ریاض) و دولت (خود خوانده) به صنعا و ایفای مسئولیت‌هایش.

- بازگشت به نتایج گفت وگوها و اجرای آنها زیر نظر دولت هادی.

- لغو همه انتصاب‌هایی که انصار الله انجام داده است.

بمباران هوایی روز سه شنبه 21 آوریل بدون اعلام قبلی متوقف شد و عربستان به هیچ یک از اهداف چهارگانه بالای خود نرسید زیرا جنبش انصار الله به کنترل بر مناطق مختلف یمن ادامه می‌دهد و عبدربه منصور هادی به یک رنیس‌جمهور در تبعید در ریاض تبدیل شد و به ریاست‌جمهوری بازنگشته است و بازگشت او به یمن و مشارکتش در گفت وگوی سیاسی بعید می‌باشد.

با آغاز قربانی شدن قابل ملاحظه غیرنظامیان در یمن، طوفاق قاطعیت خود را با انتقادها در سطح جهان عرب و غرب روبرو دید و جمعیت‌های مدافع حقوق بشر انتقادهای خود را با محکوم کردن کشتار در یمن آغاز کردند.

نیروهای جنبش انصار الله با زیرکی و ذکاوت خود توانستند طوفان قاطعیت را در تنگنا و وضعیت دشواری قرار دهند زیرا از حمله به خاک سعودی خودداری کردند و فقط برخی تنش‌های محدود روی داد که در آن تعدادی از دوطرف کشته شدند. این موضعگیری جنبش انصار الله، دولت سعودی را در وضعیت یک کشور متجاوز قرار داد که به قوانین و موازین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد.

از جنبه نظامی، برخی از کارشناسان در فرانسه بعید نمی‌دانند که تصمیم سعودیها برای توقف عملیات هوایی با کاهش زرادخانه بمب‌ها و موشک‌های نیروی هوایی عربستان در ارتباط باشد. عربستان به سهولت نخواهند توانست بمب‌ها و موشک‌های پیشرفته را از شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی برای مسلح کردن جنگنده هایش کسب کند زیرا درخواست برای این ادوات و مهمات چه بسا زمان بر باشد و احیانا زیاد طول بکشد.

هواپیماهای جنگنده مثل اف 15، اف 16 و اف 18 کشورهای شرکت کننده در عملیات طوفان قاطعیت از بمب‌ها و موشک‌های پیشرفته و هدایت شونده با تکنولوژی پیچیده استفاده می‌کنند که بسیار هزینه بر است و در بازار به سادگی نمی‌توان آنها را تهیه کرد. این جنگنده‌ها از موشک‌ها و بمب‌های معمول و کلاسیک استفاده نمی کنند بلکه از سلاح‌های و مهمات پیشرفته بهره می‌برند.

شرکت‌های تولید کننده بمب و موشک خود را با مشکل در برآورده کردن سریع نیاز نیروی هوایی کشورهای غربی مواجه می‌بینند زیرا آمریکا و کشورهای غربی مقادیر زیادی از انبارهای مهمات خود را در عراق، سوریه، لیبی و مالی استفاده کرده اند و این شرکت‌ها به سختی می‌توانند به درخواست‌ها به علت بالارفتن آنها پاسخ دهند.

جنگنده‌های طوفان قاطعیت بیش از 600 تن موشک و بمب بر سر مردم یمن ریختند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس