نگاهی به معدود افشاگری‌ها درباره قرارداد مربیان مشهور نشان می‌دهد که معمولا کاری غیرحرفه‌ای است؛ اگرچه در مورد کی‌روش نتایج به سود افشاگران و مخالفان سرمربی پرتغالی تیم ملی نشد.

وقتی یک رفتار غیر حرفه‌ای به سود کی‌روش تمام شد
گروه ورزشی مشرق- وقتی جزئیات قرارداد کارلوس کی روش به یک باره سر از رسانه ها در آورد، واکنش های متفاوتی ایجاد شد. گروهی علیه آن صحبت کردند و برخی له آن. اگرچه انتشار این قرارداد منجر به رفع ابهامات شد و عملا نتیجه ای برای برخی جریان ها نداشت؛ اما آیا اینگونه انتشارها دارای سابقه است؟

بررسی موارد مربوط به مربیان مشهور نشان می دهد مواردی بوده که پنهان بوده؛ اما از سوی رسانه ها منتشر شده است. البته باید در نظر داشت که عموما، قراردادها به انتشار عمومی می رسد و کار به اینجا نمی رسد؛ اما مواردی بوده که اعلام نشده و پنهان مانده است. در این بین، برخی موارد نیز بوده که از سوی رسانه ها افشا شده است.

وقتی آقای خاص غافلگیر شد
زمان زیادی از آن روز نگذشته است؛ مورینیو برای تماشای بازی بین کریستال پالاس و واتفورد در ورزشگاه نشسته بود و از دوشنبه زیبا و آفتابی خود لذت می برد. ورزشگاه ومبلی جایی بود که خبرنگار سان لندن نیز سایه به سایه، این مرد مغرور را تعقیب می کرد. فردای همان روز بود که سان لندن در تیتر اول خود نوشت: «مورینیو برای بار دیگر با آبی های لندن قرارداد امضا کرده و قرار است به چلسی برگردد.» پس از آن در گزارش ESPN نیز آمد: « مورینیو مادرید را تنها گذاشته و به سوی لندن سفر خواهد کرد.»

مدیر برنامه های مورینیو از این افشاگری شگفت زده شده بود و روزنامه سان را به شکایت رسمی تهدید کرد؛ اما واکنش روزنامه سان لندن: «قرارداد رسمی که بسته شده، مبلغش 40 میلیون پوند است. از طرفی آبراموویچ منزل مسکونی، اتوموبیل لوکس، 10 پرواز بدون محدودیت به انتخاب مورینیو با هر مقصدی به صورت خصوصی، امتیاز شرکت در بورس لندن در بخش ویژه و همچنین 4 درصد از سهام آدیداس شعبه مرکزی نیویورک را به آقای خاص هدیه داده است.»

وقتی یک رفتار غیر حرفه‌ای به سود کی‌روش تمام شد
اطلاعات کاملا محرمانه افشا شده بود. مدیرعامل رئال از شنیدن این اخبار اصلا حال خوشی نداشت. مورینیو خیانت نکرده بود چرا که پیش از آن نیز با مقامات مادریدی از احتمال این مذاکرات سخت گفته بود. قرارداد 40 میلیون پوندی برای مورینیو انصافا زیاد بود. هواداران چلسی نیز در یک دوگانگی عجیب فرو رفته بودند. از طرفی خوشحال به نظر می رسیدند و این اتفاق را یک شوک خوب برای تیمشان می دانستند و از طرفی هم نگران این هزینه های عجیب و غریب بودند. یک قرارداد 12 ساله در رسانه ها افشا شده بود و مردم از خود می پرسیدند آیا این اتفاق یک اتفاق قانونی است و آنها هم حق داشته اند که این اطلاعات را داشته باشند؟

بلافاصله اتحادیه فوتبال انگلیس با ارسال بیانیه ای اعلام کرد نام این فرایند، افشاگری نیست؛ بلکه باشگاه چلسی موظف به انجام این کار بوده و مقامات رئال مادرید تصور نکنند که به اطلاعات خاصی دست یافته اند. طبق قانون باید تمام جزئیات قرارداد مورینیو در رسانه ها اعلام شود تا اجازه عقد آن نیز صادر شود.

مچ گیری از ونگر در کافه
بعد از ظهر سه شنبه مارس 2013 نیز یکی دیگر از بعدازظهرهای مرموز در تاریخ لیگ برتر انگلیس بود. آرسن ونگر در کافی شاپی که معمولا برای مطالعه روزنامه و کتاب به آنجا پناه می برد، نشسته بود. خبرنگار گاردین به خوبی می دانست هرگز نباید مزاحمش شود. نیازی به مزاحمت نبود. یک میکروفون مخصوص ضبط صدا زیر میز آرسن و عکاسی که از آن سوی خیابان می توانست بهترین تصاویر از این مرد مغرور و آرام فرانسوی را شکار کند.

قرارداد ونگر تمدید شد و باشگاه آرسنال که می دانست آن کافی شاپ محل جالبی برای پنهان کردن اطلاعات نیست، خودش دست به کار شد و زودتر از روزنامه صبح گاردین، تمامی اطلاعات مربوط به قرارداد را در وب سایت رسمی قرار داد.

کمی دورتر، در خاک اسپانیا مشابه این فرایند برای آنجلوتی ایتالیایی رخ داد. قرارداد وی با رئال مادرید منعقد شد و پیتر کوئین، خبرگار وورلدساکر تاک، در گزارشی مفصل و خواندنی از تمامی جزئیات آن پرده برداشت. وی در خط آخر این گزارش از شخص فلورنتینو پرس تشکر کرد که به احترام او دو روز برای انتشار همه جزئیات قرارداد آنجلوتی صبر کرده است.

وقتی یک رفتار غیر حرفه‌ای به سود کی‌روش تمام شد
ماریانو بارتو، سرمربی پرتغالی اتیوپی نیز مثال دیگری از فرایند عقد قرارداد شاید نجومی با یک تیم باشگاهی یا ملی است که جزئیات قراردادش با روندی سینوسی منتشر شد و بسیاری از مردم و خبرنگاران را دلخور کرد. قرارداد او تا دو سال دیگر اعتبار داشت؛ اما به صورت رسمی اعلام کرد تا دو ماه دیگر از اردو خارج خواهد شد. فدراسیون این کشور نیز که پیش از این تمامی جزئیات قرارداد او را در اختیار رسانه ها قرار داده بود، از جزئیات مفاد مربوط به فسخ قرارداد در صورت استعفای شخص مربی، پرده برداشت.

یک کار غیرحرفه ای با نتایج خوب!
افشای قرارداد کی روش شاید یکی از بهترین کارهای غیر حرفه ای تاریخ فدراسیون و مجالی بود که در اختیار همه قرار گرفت تا از گمانه‌زنی‌های ناصحیح دست بر دارند و با یک ماشین حساب به رقمی واقعی برسند. قراردادی که خیلی سخت نیست رسیدن به اینکه چه کسی منتشرش کرده است. خیلی راحت کافی است چرخی در حوالی فدراسیون زد.
قرارداد زیکو با ژاپن نیز همین فرایند را در عرصه قراردادهای خاص طی کرد. ژاپن تا دو سال از انتشار جزئیات خودداری می کرد. بعدها رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن اعلام کرد علت آن تاخیر این بود که مردم خشمگین می شدند و باید توجیه مناسبی برای هزینه های صورت گرفته پیدا می شد.

وقتی یک رفتار غیر حرفه‌ای به سود کی‌روش تمام شد
تنها دو هفته از انتشار رسمی خبر کناره گیزی یورگن کلوپ از دورتموند گذشته که منابع خبری از ارسال حداقل 5 پیشنهاد رسمی از سوی کشورهای آسیایی برای عقد قرارداد با او خبر داده اند. یورگن کلوپ برای جدایی از دورتموند در پایان فصل مصمم است و در این میان گفته می شود قطر برای تیم ملی خود پیشنهادی بدون محدودیت مالی برایش ارسال کرده و از او خواسته مبلغ قرارداد را خودش بنویسد.

وقتی یک رفتار غیر حرفه‌ای به سود کی‌روش تمام شد

در فوتبال حرفه ای امروز، مبلغ قراردادها معمولا نجومی هستند و هواداران حرفه ای معمولا از شنیدن آن به یاد جیب خالی خودشان نمی افتند؛ بلکه به یاد کارهای حرفه ای در فوتبال هستند و انتظارشان به خاطر این رقم ها بالاتر می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    خرج که از کیسه من وتو بود حاتم طایی++Aشدن آسان بود
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    این مملکت هم چیزش غیر حرفه ای هست
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق در حمایت از کی روش حال به هم زن شده
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    واقعیته. ممنون مشرق عزیز.
  • حسن ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    این همه هزینه های نجومی بیخود میکنیم اینم روش.
  • میثم ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    کی روش هیچ تیمی نمیخواداگرم بخوادنش یک سوم ایرانم بهش پول نمیدن مردم عزیزواقعاکی روش برای ماچیکارکرده
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    در این فوتبال کثیف و آماتوری رو ببندید جلوی ازبکستان و ...هم مسخره شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس