کد خبر 407208
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱

طرح عمومی این سخنان، چه فضیلتی برای همسر امام در اذهان عمومی رقم می زند؟ آیا دعوت از هاشمی برای حضور در انتخاباتی که در آن پاسخ منفی قاطعی از مردم دریافت کرد، یک حسن اخلاقی یا فضیلت سیاسی است که در پاسداشت آن مرحومه طرح می شود؟

به گزارش مشرق، در حالی که هفته گذشته فضای سیاسی-اجتماعی کشور متاثر از موج اعلام انزجار عمومی مردم نسبت به دو حادثه تجاوز حکومت آل سعود به یمن و نیز تعرض ماموران این حکومت به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی طی اظهاراتی در همایش بانوی انقلاب که به پاسداشت همسر حضرت امام خمینی(ره) برگزار شده بود، خط خبری متفاوتی را در رسانه های همسو و مرتبط با خود رقم زد. هاشمی در این همایش ضمن بیان فضایل مرحومه ثقفی، تصریح کرد:«در سال 84 یک موی بدنم راضی نبود کاندیدا شوم؛ همسر امام مرا خواست و به من گفت: امام این انقلاب را به دست شماها سپردند. آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟ همین صحبت‌های همسر امام(ره) سبب شد من قبول کنم و پذیرفتم.»

  طرح این اظهارات از جانب آقای هاشمی که در بطن خود تعریض به سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را داشت،واکنش هایی را برانگیخت و برخی رسانه ها و چهره های سیاسی ضمن تشکیک در اصالت خاطره هاشمی رفسنجانی، از این که وی برای تایید مواضع و افعال سیاسی خود معمولاً به چهره های درگذشته و متوفّی استناد می کند، انتقاد کردند. این انتقادات، پیامد دیگری داشت و آن، به صحنه آمدن برخی فرزندزادگان حضرت امام(ره) برای تایید سخنان منسوب به مرحومه ثقفی از زبان هاشمی رفسنجانی بود. اگرچه حقیقتاً در شرایطی که کشور و افکار عمومی مسائل بسیار مهم تری است،پرداختن به اظهارات و خاطره گویی های شاذ آقای هاشمی رفسنجانی- که دیگر شکل ملالت باری به خود گرفته- چندان روا نیست اما نظر به این که در این موارد به نوعی پای حضرت امام خمینی یا منسوبین به ایشان به میان می آید، طرح نکاتی ضروری است: 

 1- آیت الله هاشمی رفسنجانی، نیک می‌داند که حفظ حرمت بیت امام(ه) برای همگان ضروری است اما متاسفانه وی با سخنان اخیر خود، این بیت مکرم را برای فعالیت‌های سیاسی خود هزینه می‌کند و پل عبور موقت خود از بزنگاه‌ها قرار می‌دهد. پرسش اینجاست اگر فرض کنیم که همسر مکرمه حضرت امام(ره) جملات فوق الذکر را در یک جلسه خصوصی خطاب به آقای هاشمی گفته باشد، طرح عمومی این سخنان، چه فضیلتی برای همسر امام در اذهان عمومی رقم می زند؟ آیا دعوت از هاشمی برای حضور در انتخابات، یک حسن اخلاقی یا فضیلت سیاسی والایی است که در پاسداشت آن مرحومه علنی می شود؟ در انتخابات سال 84 دولت برگزار کننده انتخابات دولت اصلاحات بود و وزیر کشور و وزیر اطلاعات آن دولت - آقایان موسوی لاری و یونسی- صراحتاً آن انتخابات را سالمترین انتخابات خواندند. فلذا آقای هاشمی نمی تواند شکست سنگین خود در آن آزمون ملی را به گردن توهماتی از جنس سال 88 بیندازد. بر این اساس، چندین سال پس از فوت خانم ثقفی- که حالا هم در عالم مادی حضور ندارند تا درباره مواضع خود شهادت دهند-  ادعای اینکه همسر امام چنین جمله‌ای خطاب به هاشمی گفته است آیا غیر از آن است که آن بانوی مکرمه را طرفدار جریان و جناح سیاسی خاصی نشان می‌دهد؟ برخی نوه های امام(ره) که بدون ملاحظه جایگاه ارزنده بیت رهبر کبیر انقلاب، برای تایید و توجیه اظهارات آقای هاشمی به صحنه آمده اند آیا به این نکته دقت کرده اند با توجه به اینکه آقای هاشمی در سوم تیر 84 با «نه» قاطع مردم روبرو شد، انداختن بار مسئولیت کاندیداتوری وی بر شانه همسر حضرت امام(ره)، آن «نه» تاریخی به هاشمی را متوجه بیت امام(ره) می کند؟ به راستی اصرار بر این که اکثریت مردم در انتخابات 84 نظری متفاوت با همسر و بیت امام (ره) داشته‌اند و آن را پای صندوق رای ابراز کرده‌اند، چه فضیلتی برای ایشان رقم می زند؟

2- نکته بعدی آن است که آقای هاشمی رویه «توپ در زمین دیگران انداختن» و «فرار به جلو » را عادت خود قرار داده و هر روزنه‌ و کورسویی را برای نشان دادن رفتارهای ناموزون سیاسی، بدون استفاده رها نمی‌کند. هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز 92 از درخواست‌های بیشمار علما، مراجع قم و نجف و... برای حضورش در صحنه و کاندیداتوری سخن گفت.احتمالاً چندی بعد نیز کاندیدا شدن در انتخابات اخیر مجلس خبرگان و عدم اعتماد خبرگان والای ملت به خویش را نیز به گردن اشخاص موجه دیگری خواهد انداخت. سؤال مهم و اساسی این است که چرا آقای هاشمی شکست های پی در پی خود در صحنه انتخابات‌های گوناگون را می‌خواهد از جیب دیگران هزینه کند؟ آیا بهتر نیست آیت الله هاشمی به جای قراردادن چهره های موجه در برابر رای مردم، اندکی به این موضوع نیز بیندیشد که احتمالاً رفتار و مواضع خود وی - که متاسفانه طی سال های اخیر با مواضع و رفتار سیاسی هاشمی دهه 60 و حتی 70 فاصله فراوانی دارد- باعث رویگردانی مردم و خبرگان از وی شده به گونه ای که در انتخابات مختلف این گونه با ناکامی و شکست مواجه می شود؟  

3- نکته حائز اهمیت بعدی درباره اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی، این است که با وجود آنکه همسر مکرمه حضرت امام دارای جایگاه ارزشمندی بوده و حرمت بالایی برای همگان دارند اما نمی توان این انتساب را جایگاه را همتراز حضرت امام قرار داد و آن را دستاویزی برای مقاصد سیاسی قرار داد. علی القاعده منویات حضرت امام(ره) حجت و سند برای همه پیروان و دلبستگان بدان حکیم راحل است اما این حجیت، علی القاعده قابل تعمیم به منسوبین و نزدیکان نسبی ایشان - با همه شان و احترام - نیست. آقای هاشمی ظاهراً فراموش کرده اند که امام(ه) حتی به حاج احمدآقای عزیز نیز اجازه ورود به فعالیت‌های سیاسی و اجرایی را نمی داد و اصولا با حضور اعضای خانواده خود در عرصه سیاسی مخالفت می کردند تا کسی نتواند از این انتسابات سوء استفاده کند. کمااینکه بنی صدر مخلوع نیز نتوانست از این روزنه و ادعای نزدیکی به منسوبان امام(ره) موفقیتی کسب نماید. علی ایحال، اظهارات اخیر آقای هاشمی رفسنجانی تنها به اعتبار بیت امام لطمه وارد می‌کند و مرهمی برای جبران شکست‌های ایشان از طریق استفاده از بیت امام وجود ندارد. ماحصل زندگی سیاسی و حیات مبارک حضرت امام نشان می دهد که تنها سخن ایشان حجت شرعی است و انتساب برخی موارد به بیت ایشان، اندک ظرفیت باقی مانده هاشمی را نیز از بین خواهد برد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    تحلیل درست و کاملی بود حاج خاطره دست بردار از خاطره سازی لطفا
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    درود بر هاشمی
  • ایرانی متاسف ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    باسلام. جناب اقای هاشمی رفسنجانی بهتر بود نظر مقام معظم رهبری را میپرسیدید! خوب میدانید از منظر سیاسی شما هیچگاه به مرزهای امیر کبیر ثانی : دکتر محمود احمدی نژاد نخواهید رسید. در ان انتخابات مردم بدرستی متوجه تان نمودند عمر سیاسی شما پایان یافته. حال اصرار بحضورتان دیگر نمینواند حکم اندیشه پخته ای باشد. امیر محمود احمدی نژاد با تدابیر بسیار پخته باعث گردید عزت و کرامت انسانی به جامعه باز گردد. اما زمان شما چطور!!؟؟ بگذار نعمت فراموشی مدد نماید بلکه کارهایتان دیگر بیادمان نیامده و ازرده مان نکند. خاطراتتان را هم برای خودتان مرور کن. زیرا هیچ کس علاقه ای به شنیدنش ندارد. والسلام
  • مرادپور ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    تحلیل جالی بود.مشخص شد که هاشمی برای ادامه حیات سیاسی خود . حاضر هست تا همسر مرحوم امام و نوه های ایشان را نیز درگیر اهداف شخصی خود نماید.
  • علی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    1-هیچ فضیلتی نداره .خاطره هست.رویداد تاریخی است.فقط چهره افراد منافق و دروغگو را نشان میدهد.که بدروغ نقل میکنند که خانم گفته وقتی فلانکس صحبت میکنه تلویزیون را روشن کنید.وانتخابشو تبریک گفته.2-سخنان افرادی مثل شما چه فضائلی داره بفرمائید!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    شماهم این آقا رو خیلی جدی نگیرید اقتضای سن فراموشی میاره مردم به خاطر ساندیس وسیب زمینی به احمدی نژادوروحانی رای دادن وچون هاشمی ندادخخخخ
  • ریزبین ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    چرا بدون تفکر و درک شرایط فعلی کشور به بزرگان انقلاب براحتی توهین می کنید .کشور وانقلاب تنها در سایه درک درست از واقعیت ها ی جهان می تواند به مسیر رو به تعالی خود حرکت کند .این که عده ای تفکر و سیاست خود را بدون نقص فرض کنند وهر صدای مخالف انرا بی بصیرت تصور کنندخطری بزرگ برای انقلاب و کشور است و هر روز مشکلات عدیده ای را بر مردم تحمیل می کنند .در سایه ی چند صدایی است که معایب سیاست ها و مواضع مشخص می شود . یک صدایی وان هم از نوع احساسی و جناحی و تعصبی خطری بزرگ برای انقلاب و کشور است .
  • مهران ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    درود بر احمدی نژاد امیر کبیرثانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس