کد خبر 407003
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

به گفته قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته 271 هزار قاچاقچی و فروشنده مواد مخدر دستگیر و 82 هزار و 500 معتاد متجاهر نیز در سطح جامعه جمع‌آوری شده‌اند.

 به گزارش مشرق، علیرضا جزینی صبح امروز در نشست خبری خود از کشف 555 تن مواد مخدر طی سال 93 خبر داد و گفت: 78 درصد این مواد تریاک، 14 درصد حشیش، 5 درصد هروئین و مورفین، یک درصد شیشه و 2 درصد سایر مواد مخدر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان کشفیات نسبت به سال 92، تفاوتی نداشته است گفت: 76 درصد کشفیات در مرز و حاشیه مرزها صورت گرفته که 43 تن آنها را سگ‌های موادیاب کشف کرده‌اند.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: طی مدت سال گذشته 650 درصد افزایش در کشفیات قرص و آمپول داشته‌ایم که در مجموع 87 میلیون و 370 هزار عدد قرص و آمپول کشف شده است.

دستگیری 271 هزار قاچاقچی در سال 93

به گفته وی در سال گذشته همچنین 271 هزار قاچاقچی و فروشنده مواد مخدر دستگیر و 82 هزار و 500 معتاد متجاهر نیز در سطح جامعه جمع‌آوری شده‌اند.

جزینی از انهدام 3 هزار باند تهیه و توزیع مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و گفت: نیروهای جان بر کف ما موفق به به هلاکت رساندن 118 نفر از قاچاقچیان و کشف و ضبط هزار و 79 قبضه اسلحه شدند.

وی از شهادت 16 نیروی مبارزه با مواد مخدر در سال 93 خبر داد و گفت: طی این مدت 295 آشپزخانه تولید ماده مخدر شیشه منهدم شده و نیروی انتظامی 89 درصد کل کشفیات را به خود اختصاص داده است.

جزینی به وجود سایت‌های مختلف در فضای مجازی برای‌آموزش و انتشار تصاویر مربوط به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در سال 93، 150 پروفایل اینترنتی که اقدام به آموزش و انتشار تصاویر مواد مخدر در فضای مجازی می‌کردند شناسایی شده و از طریق پلیس فتا با آنها برخورد شده است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر به کشفیات فروردین ماه 94 نیز اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته 35 تن انواع مواد مخدر کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.

کشف 278 کیلوگرم مواد مخدر از محموله‌های پستی

به گفته وی در این مدت 278 کیلوگرم مواد مخدر که قرار بوده است از طریق محموله‌های پستی جابه‌جا شود توسط اداره پست کشف شده است.

علیرضا جزینی از پذیرش روزانه 60 معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 خبر داد.

وی گفت: در مجموع 6 هزار و 773 مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور 730 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است که از این مراکز در سال گذشته بیش از 10 هزار بار بازدید و بازرسی شده است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه میزان انتقال بیماری‌های واگیر از طریق سرنگ 45 درصد کاهش یافته است، تأکید کرد: میزان انتقال اینگونه بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی از 12 درصد به 36 درصد رسیده است که لازم است دستگاه‌های مسئول نسبت به آن حساس شوند.

وی از وجود 37 مرکز نگهداری زنان و 17 مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان خبر داد و گفت: مقرر شده تادر تمام مراکز استان‌ها باید یک مرکز نگهداری زنان معتاد احداث شود.

جزینی از ساماندهی 1530 مرکز درمان غیر مجاز در سطح کشور خبر داد و گفت: اکنون تنها 100 مرکز غیرمجاز در کشور وجود دارد که بیشتر مربوط می‌شوند به استان‌های البرز، خراسان رضوی و تهران.

وی در مورد ارائه خدمات درمان‌های جایگزین بعد از ترخیص به صورت رایگان گفت: 21 هزار نفر از این درمان‌ها بهره‌مند شده‌اند.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی برای 1500 نفر در تهران و 500 نفر در سایر استان‌ها برای بهبودیافتگان در مراکز ماده 16 خبر داد و گفت: به صورت نمونه مرکز اخوان 250 نفر را تحت آموزش قرار داده و آنها را مشغول به کار کرده است.

جزینی ادامه داد: روزانه 120 نفر از بهبود یافتگان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌بینند و امیدواریم ظرفیت آموزش ما در سال 94، به دو برابر برسد.

اعتبار 30 میلیاردی برای بیمه معتادان

وی در مورد بیمه معتادان گفت: در سال 92، 22.5 میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان اختصاص یافت و این مقدار در سال 93، به 30 میلیارد تومان رسید.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در حالی که از بودجه 30 میلیاردی سال 93، تنها 5 درصد محقق شده است، قرار شد تا مابقی این بودجه در کنار بودجه 30 میلیارد تومانی سال 94، در سال جاری به ما اختصاص یابد که این موضوع به وزارت رفاه ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: بیمه درمان برای همه معتادان تحت پوشش بیمه پایه برقرار شده و شامل همه مراکز سرپایی و اقامتی درمان با اولویت کودکان، زنان و معتادان پرخطر خواهد بود.

افزایش 33 درصدی مرگ زنان به علت سوء مصرف

به گفته جزینی در سال 93، 2 هزار و 468 معتاد مرد با سه درصد کاهش و 279 معتاد زن با 33 درصد افزایش به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از تهیه 978 واحد مسکونی برای بهبودیافتگان خبر داد و گفت: سال گذشته 343 واحد به افراد بهبودیافته واگذار شده است.

وی در مورد فعالیت سازمان‌های مردم نهاد گفت: در سال 93، 867 سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی و پیشگیری، هزار و 31 سمن در حوزه درمان، 191 سمن در حوزه کاهش آسیب فعالیت داشته‌اند که برای آنها 329 دوره آموزشی برگزار شده است.

اعتیاد 20 درصد کارگران صنعت

جزینی از اعتیاد 20 درصد کارگران و فعالان حوزه صنعت به مواد مخدر خبر داد.

وی گفت: شیوع‌شناسی ما مشخص کرده است که 20 درصد کارگران بخش صنعت مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.

اصلاح قانون پول‌شویی/ معامله روزانه 20 میلیارد تومانی خرده‌فروشان در کشور

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اصلاح قانون پول‌شویی مصوب سال 86، خبر داد و گفت: داد و ستد روزانه 20 میلیارد تومانی خرده‌فروشان مواد مخدر در کشور ما را ملزم می‌کند تا مواردی از قانون پول‌شویی را اصلاح کنیم.

وی تجارت سالانه مواد مخدر در روسیه را 18 میلیارد دلار در اروپا را 13 میلیارد دلار، در چین 7.3 میلیارد دلار و در آمریکا را 8 میلیارد دلار عنوان کرد.

جزینی در پاسخ به این سوال که پیش از این وزیر کشور در استفاده کاندیداهای انتخابات از یک حساب واحد برای کارهای انتخاباتی تاکید کرده بود، برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای این منظور و جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به سیاست چیست گفت: این موضوع را رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور مطرح کرده و ارتباطی با ستاد مبارزه با مواد مخدر ندارد چرا که یک موضوع انتخاباتی است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران و ساماندهی این معتادان گفت: برای ساماندهی متجاهران در کلانشهرها با شهرداری‌ها هماهنگی می‌کنیم به طوری که در تهران قرار است شهرداری ظرفیت نگهداری 6 هزار و 700 نفر را فراهم کند اگر چه تا کنون تنها ظرفیت 2 هزار نفر را آماده کرده است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت نگهداری معتادان در همه شهرها در دستور کار است و امیدواریم که تا پایان سال 94، ظرفیت نگهداری ما به 2 برابر برسد.

جزینی در مورد تقویت مرزها گفت: سال گذشته 30 کیلومتر جاده چند برجک و چند گروهان به یگان مرزی ما افزوده شد و با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده انسداد مرزها امسال استمرار خواهد داشت.

به گفته وی در ایام پایانی سال گذشته 11 هزار و 500 معتاد متجاهر از سطح جامعه جمع‌آوری شده است و مرکز نگهداری فشافویه نیز تنها باید برای نگهداری معتادان تجهیز شود.

جزینی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌هایی خواستار مستندات رحمانی فضلی در خصوص وجود پول‌های کثیف شدند گفت: نمایندگان مستندات خواسته‌اند و رحمانی فضلی نیز اعلام کرده یک ساعت در جلسه غیر علنی مجلس به او فرصت دهند تا گزارش خود را ارائه دهد.

وی آمار شیوع اعتیاد در دانشجویان را 2.6 درصد و در دانش‌آموزان را یک درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه در پیشگیری از شیوع مواد مخدر در میان دانش آموزان توفیقی نداشته‌ایم چرا که باورهای غلط در مورد عدم اعتیادآوری حشیش و گل کار ما را سخت کرده است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که برنامه ستاد برای اشتغال‌زایی در مرزها چیست گفت: این موضوع جزو مسئولیت‌های ما نیست.

وی همچنین در مورد این سوال که ادعا شده است که در تهران و اطراف آن آشپزخانه تولید شیشه وجود ندارد گفت: من نمی‌توانم این موضوع را تائید کنم چرا که آشپزخانه حالت مانوری دارد و سریع جابه‌جا می‌شود.

جزینی در مورد ماده مخدر کروکدیل نیز گفت: این ماده یکی از مواد مخدر خطرناک در جهان است که در روسیه آسیب‌های فراوانی به بار آورده.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: فرد مصرف کننده کروکدیل بیش از یک سال زنده نخواهد ماند.

وی همچنین در پایان در مورد آمار نهایی معتادان در کشور گفت: شیوع‌شناسی در بهمن ماه آغاز شده و تا کنون به اتمام نرسیده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس