داعش ميخواست تا با حضور در مرز قصر شيرين جلو بيايد در همين زمان ما 5 تيپ را در مرز مستقر کرديم و اعلام کرديم که 40 کيلومتري مرز عراق خط قرمز ما با داعش است و با هماهنگي دولت عراق نيروها و بالگردهايمان را فرستاديم که ترس بر دل داعشي ها انداخت.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - آنچه در پی می خوانید، گفتگوی کیهان با فرمانده نیروی زمینی ارتش است که نکاتی خواندنی در خود دارد...

* امير سرتيپ احمدرضا پوردستان! از روزهاي خوب پيروزي انقلاب شروع کنيم، به نظر شما چه عواملي در پيروزي انقلاب نقش بسزايي داشتند؟

يقيناً انقلابي به اين بزرگي که در منطقه حساس خاورميانه اتفاق افتاد، مرهون عوامل سترگي است که توانست مقتدارنه پيروز شود و روي پاي خود بايستد. به طور مختصر از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين آنها، حضور روحانيت شيعي با فقه پويا و مترقي، به خصوص حضرت امام خميني(ره) که در رأس قرار داشت و با آن نفس قدسيشان مردم و نيروهاي مسلح را به پاي صحنه آورد. دومين عامل حضور پرشور و گسترده مردم مؤمن و متعهد در صحنه هاي مبارزاتي و نهايتاً پيوستن بدنه مخلص ارتش به صفوف انقلابيون بود. اينها عوامل مؤثري بود که در پيروزي انقلاب اسلامي ايران نقش داشت و ايستادگي در مقابل آن همه دشمنان انقلاب را محقق کرد.

ارتش با عشق به خدمت انقلاب نوپا درآمد و چند کار عمده و خالصانه انجام داد اول اين که سازمانش را از وجود عناصر نالايق پاک کرد و دوم اين که گروهکهاي معاند و ضدانقلاب را سرکوب کرد و سوم اين که جواناني که ميخواستند به عضويت سپاه پاسداران در آيند را آموزش داد. البته دشمن هم وقتي متوجه کارکردهاي ارتش و نقش آن در تداوم و دوام و قوام انقلاب شد شعار انحلال ارتش را سر داد ولي بحمد الله امام با شناختي که از ارتش داشت توطئه اي که ضدانقلابيون با شعار انحلال ارتش سر داده بودند را با فرمان تاريخي خود و اعلام روز ارتش، برچيد.

* امير! ابتدا آخرين دستاوردهاي نيروي زميني ارتش را براي خوانندگان تشريح فرماييد؟

از آخرين دستاوردهاي نيروي زميني مي توان ارتباط مثلثي بين نيروي زميني ارتش، دانشگاه بخش(تحقيقات و جهاد خودکفايي) و صنعت دفاعي کشور اشاره داشت. دومين و مهم‌ترين دستاورد سالهاي اخير در نيروي زميني ارتش، جوانان مستعدي هستند که با دارا بودن ظرفيت هاي علمي و فني توانسته ايم فاصله بين ايده تا محصول را کم کنيم، ما توانسته ايم متناسب با تهديداتي که با آنها مواجه مي شويم سلاح ها و ابزارهاي دفاعي را طراحي و بکار گیريم.

از جمله نوآوري هايي که نيروي زميني ارتش بوجود آورده مي توان به تک تير انداز شاهر که با دستان توانمند همين جوانان ساخته شده است را نام برد که در نوع خود بي نظير است. در سالهاي اخير کارهاي مطالعاتي بر روي نفربرهاي توپدار آغاز شده و انشاءالله در 29 فروردين 1394 اولين رونمايي از اين نفربرها را شاهد خواهيم بود. دستاورد مهم ديگر نيروي زميني ارتش اين است که براي اولين بار در دنيا سلاح تک تير انداز 23 ميليمتري را طراحي و توليد کرده ايم که امسال در مراسم رژه از آن رونمايي خواهد شد. قبلاً تمامي سلاحهاي ما به روش مهندسي معکوس ساخت و توليد مي شد ولي اين سلاح براي اولين بار در کشور طراحي شده است و محصول خلاقيت بومي جوانان کشور است. در حوزه مخابرات کارهاي بسياري خوبي انجام شده است که با کمک صنعت دفاعي کشور بيسيم هاي جهش فرکانس آماده شده است که امروزه مي‌توانيم در يگان هاي مخابراتي از آن استفاده شايسته را ببريم البته تا اينجا آنچه که اشاره شد بخشي از دستاوردهاي نيروي زميني ارتش در حوزه سخت بود که در حوزه نرم، خصوصاً در تاکتيک ها و تکنيک هايمان تجديد نظر کرده‌ايم و به نتايج بسيار خوبي دست يافته ايم.

سلاح شش لول اخگر، تانک بهينه شده صمصام ايراني، دوربين هاي پيشرفته توپهاي 23م.م. نفربرهاي توپدار و ديگر تجهيزاتي که در سازمان تحقيقات و جهاد خودکفايي نيروي زميني ارتش طراحي و توليد شده است که مي توان به آنها به عنوان دستاوردهاي جديد نيروي زميني ارتش اشاره کرد.

* درحوزه فعاليتهاي پاکسازي ميادين مين به چه دستاوردهاي دست پيدا کرده ايد و امروز جايگاه قرارگاه پاکسازي مين در نيروي زميني ارتش کجاست؟

در همان دوران جنگ تحميلي با زمين هاي آلوده به مين مواجه مي شديم که بايد پاکسازي مي شد و اين کار رسته مهندسي بود و به حق که در اين کار موفق بودند. در آن زمان از همين سيخک هاي کوچک و به روش سنتي رزمندگان مين هاي بجا مانده در خاک را به روشي خيلي دشوار پيدا مي‌کردند اما پس از دوران جنگ تحميلي قرارگاه پاکسازي مين نيروي زميني ارتش به عنوان يک يگان مدعي و باتجربه توانسته است در اين زمينه و با همکاري ديگر ارگانها زمين هاي زيادي را که آلوده به مين بودند پاکسازي کنند و امروز شاهد آن هستيم که مردم مناطق عملياتي در غرب و جنوب کشور از اين زمين ها به نحو شايسته در زندگي شخصي خود استفاده مي برند. در اين حوزه ما تقريباً به خودکفايي رسيده ايم و تمام سعي خودمان را به کار گرفته ايم که ابزار کار اين يگان اعم از مين کوب ها، کفشهاي مخصوص، لباسهاي مجهز را خودمان تهيه کنيم. طرح ساخت ماشينهاي مين کوب کنترلي را در دست اجرا و توليد داريم که در آينده نزديک از آن رونمايي خواهد شد. همين جا بايد ياد و خاطره 180 شهيد و 750 جانباز قرارگاه پاکسازي مين نيروي زميني ارتش را گرامي بداريم.

* نيروي زميني ارتش به عنوان ستون فقرات ارتش جمهوري اسلامي ايران دانسته مي شود ميخواهيم جايگاه سرباز در ارتش را توضيح دهيد؟

نيروي زميني يک نيروي انسان محور است و به راستي که اين سربازان امانت هايي از جانب خانواده هاي مرز و بوم ايران اسلامي در دستان ما هستند و ما بايد امانتداري کنيم و به آنها اين اعتماد به نفس را بدهيم که نقش هايشان را که الحق و الانصاف نقش مهمي هم در سطح نيروي زميني ارتش دارند را به خوبي انجام دهند. در دوران دفاع مقدس 46 هزار شهيد نيروي زميني ارتش تقديم انقلاب و امام کرده است که بيشتر اين عزيزان سربازان وظيفه نيروي زميني ارتش هستند و اينجاست که بايد به ارزش سرباز در سطح نيروهاي مسلح پي برد و اين قشر را بايد تکريم کرد. ما بايد کاري کنيم که يک سرباز به قابليت لازم برسد که بتواند بدون دغدغه به خدمت خود ادامه دهد و آن را به انتها برساند در شرفيابي هاي متعددي که به محضر رهبر معظم انقلاب و فرماندهي معظم کل قوا داشته ام، يک نکته مشترک وجود داشت که توجه معظم له به سربازان است.

در اولين شرفيابي به بنده فرمودند که 15 دقيقه فرصت دارم گزارشم را ارائه دهم وقتي شروع کردم، چون حضرت آقا مشاهده مي کردند من ايشان را مشتاق يافتم، به همين خاطر به گزارشم ادامه دادم وقتي گزارشم تمام شد صداي اذان به گوش رسيد حضرت آقا به من گفتند: من عادت ندارم در موقع اذان صحبت کنم اما بايد اين را بگويم و بعد در مورد سرباز و تکريم آنها صحبت مفصلي را انجام دادند. بيانات مقام معظم رهبري فصلي را بر روي ما گشود که سربازان بايد اين احساس را داشته باشند که در يک محيط فرهنگي زندگي مي کنند و آن شأني که سرباز در دين ما دارد را نمود عيني پيدا کند.

براي حصول به اين مهم در درجه اول فرماندهاني که براي سربازها انتخاب مي کنيم بايد افراد متديني باشند و ديگري خوشايندسازي محيط پادگانها است و بالاتر از همه نظارتهايي است که انجام مي شود. بحث بومي سازي نیز در نيروي زميني در حال انجام است. در زمينه افزايش حقوق سربازان طرح هايي ارائه شد که متاسفانه تا اين لحظه حمايت نشده است. اما در سال جاري که سال هم زباني و هم دلي ملت و دولت است اميد داريم با کمکي که از طرف دولت انجام خواهد شد اين مهم هم به انجام برسد و نهايتاً بيمه سربازي را پیگیری می کنیم که اگر خداي ناکرده دچار سانحه اي شد به ايشان رسيدگي شود و دچار رنج ديگري نباشند. در واقع ما بايد مواظب کارکنان وظيفه باشيم چراکه آنان امانتهاي گران بهاي مردم در نزد ما هستند.

* حال که بحث سربازي مطرح شد، خواهش مي کنم در مورد آموزش هاي جديد سربازي در مراکز آموزشي بفرماييد؟

امروز به مراکز آموزشي توجه زيادي شده است و آموزشهاي سنتي را کنار گذاشته ايم، حتي تجهيزات رايانه اي را تدارک ديده ايم که آموزشهاي لازم را به صورت جزء به جزء تدارک مي بيند و بسياري از اين آموزش ها نيز سعي شده در مکاني پوشيده آموزش ببينند و علاوه بر اينها عمده تجهيزات را شبيه سازي کرده ايم تا تجهيزات و سلاح هاي سنگين را در داخل پادگان آن هم نه براي يک بار بلکه براي صدها بار ميتواند تکرار کند.

نکته ديگر اينکه برخي دروس به صورت پايه و برخي ديگر نيز به صورت آن چه که تهديد ناميده مي شود آموزش داده مي شود به اين صورت که ما آن چه را که در دوران دفاع مقدس تجربه کرديم و آنچه که از دشمن فرا منطقه اي ميدانيم را به سربازان آموزش مي دهيم.

* در سال 1393 يک محصولي را رونمايي کرده ايد تحت عنوان "سلاح ضد زره” لطفاً در اين مورد مطالب را تشريح فرماييد؟

يک ارتباط بسيار خوب در حوزه ضد زره با صنعت دفاعي کشور برقرار کرديم و از نتايج اين ارتباط ميتوان به "ضد زره دهلاويه” و "سلاح طوفان” نام برد که نوع بسيار خوبي از سلاح ضد زره است. خصوصيات اين سلاح اين است که بوسيله بالگرد قابل حمل و شليک است و اين امکان را ميدهد که در مقابل هر نوع تهديدي ميتوان از آن استفاده کرد.

البته نيروي زميني ارتش در حوزه راکتها نيز در بخشهاي مختلف احساس نياز بسياري داشت به صورتي که گردان راکت انداز تبديل به تيپ شد و بايد تجهيز مي شد در اين راستا فعاليتهاي بسيار خوبي انجام شد که شاهد يگان قدرتمند موشکي نيروي زميني ارتش در سطح کشور هستيم.
در ضمن يک کار پژوهشي با هماهنگي صنعت هوا و فضاي سپاه قدس در حال انجام گيري است که يک نسخه از اين راکتها را آزمايش کرديم، برد و قدرت آتش و دقت راکتهاي نيروي زميني در اين نسخه بيشتر شد اما بنا داريم که اين قابليت هاي نسخه را افزايش دهيم.

به اين نکته بايد در بحث ساخت و توليد تجهيزات اشاره داشت که تمام تلاش مهندسين توانمند صنعت دفاعي کشور و مهندسين جوان سازمان تحقيقات خودکفايي نزاجا اين است که بتوانند قطعه کاملاً بوميسازي شده طراحي و توليد کنند که در اين بخش به موفقيت هاي چشمگيري در سطح نيروهاي مسلح دست يافته ايم.

* از اهداف و دستاورد رزمايش اخير نيروي زميني در جنوب غرب کشور بيان فرماييد؟

برگزاري رزمايشها براي يگانهاي نيروهاي مسلح يک اصل است و بايد اين رزمايشها در رسته هاي مختلف برگزار شود. مهمترين هدف و منظور از برگزاري رزمايشها ارتقاي سطح آمادگي نيروها است و بايد کارکنان در يگانهاي نيروي زميني ارتش به اين نتيجه برسند که با انجام اين رزمايشها و تمرينات نظامي به مرز آمادگي کامل خواهند رسيد.

از ابتداي سال 93 رزمايشهاي بزرگ و کوچک زيادي را در مناطق مختلف و با حضور رسته هاي گوناگون انجام داديم که به تجربيات خوبي دست يافتيم، رزمايش محمد رسول الله(ص)2 را در منطقه جنوب غرب کشور و در زميني به وسعت 50هزار کيلومتر مربع برنامه ريزي کرديم و يگان هاي ما در اين رزمايش به شايستگي مأموريتهاي محوله را اجرا کردند. پس از رزمايش يادشده، رزمايشي در حوزه مأموريت هاي جنگال را نيز در منطقه نصرآباد اصفهان برنامه ريزي و اجرا کرديم و در اين رزمايش نيروي هوايي، پدافندهوايي و نيروي دريايي نيز ما را پشتيباني کردند و به اهداف و تجربيات بسياري خوبي دست پيدا کرديم.

* وجه تمايز رزمايش جنگال با رزمايشهاي ديگر نيروي زميني در چيست؟

رزمايشهاي ما اصولاً با هم متمايز هستند، رزمايش جنگال به واسطه نامش که جنگهاي الکترونيک و ضدالکترونيک را يدک ميکشد معمولاً با تجهيزات مخابراتي سرو کار دارد و رزمايشهاي ديگر ما معمولاً با حضور تجهيزات زرهي و رزمي است با اين حساب نوع عملکرد يگانهاي جنگال و ديگر يگانها در صحنه هاي رزم متفاوت است، در نوع تاکتيک ها و ادوات زرهي تفاوتهاي زيادي در انجام رزمايش ها مشهود است.

* در مورد نيروي انساني نيروي زميني ارتش و آمادگي کلي نيروي زميني در مقابل تهديدات جهاني صحبتي بفرمائيد؟

به جرأت مي گويم هيچ نيرويي در نيروهاي مسلح به اندازه نيروي زميني انجام آموزش هاي تيراندازي و رزمایش ها را  انجام نمي دهد و سربازان نيروي زميني به راستي که هميشه آمادگي خود را حفظ مي کنند.

به عنوان مثال عرض کنم وقتي گروهک تروريستي تکفيري داعش(دولت اسرائيلي عراق و شام) از مرزهاي شرقي عراق وارد شد در عرض يک ماه خودش را به مرزهاي غربي عراق رسانيد و طبق نقشه اي که قبلاً در فضاي مجازي منتشر کرده بود حتي بخشي از خاک ايران را جزء نقشه خود دانسته بود. با اين تعريفي که انجام شد اين گروهک تروريستي ميخواست تا با حضور در مرز قصر شيرين جلو بيايد در همين زمان بود به نيروي زميني ابلاغ شد که داعش تا مرز ايران آمده است و ما 5 تيپ را در مرز مستقر کرديم و اعلام کرديم که 40 کيلومتري مرز عراق خط قرمز ما با داعش است و با هماهنگي دولت عراق نيروها و بالگردهايمان را فرستاديم، شناسايي کرديم و نهايتاً اين قدرت و آمادگي نيروي زميني ارتش بود که ترس بر دل داعشي ها انداخت. در جلسه اي که با معاون وزير کشور داشتم گفتم شما چه سازماني را سراغ داريد که اين همه نيروي جوان با انگيزه و خطرپذير در دست داشته باشد، اگر خطري ما را تهديد کند اولين نيرويي که آماده جانفشاني است نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران است.

ما به فرماندهانمان هم تفويض اختيار کرديم يعني اگر در شهري سيلي يا زلزله اي بيايد ديگر آن فرمانده منتظر دستور من نيست و خود مي داند که چه کند و بحمدالله اين آمادگي وجود دارد.

* در جايي از مسئولين نيروي زميني عنوان داشته اند که پيامي به گروهک تروريستي داعش داده شده است در خصوص اين پيام صحبت فرماييد؟

گروهک تروريستي و تکفيري داعش و غيره براي نيروهاي مسلح ما عددي به حساب نمي آيند و نيازي نيست که به آنها پيام بدهيم، البته پيام ما به دشمنان همان حضور مقتدرانه نيروهاي مسلح است، پيام ما براي هر دشمني اين است که ذوالفقاريم و جان بر کف حيدر زمانه و لاغير، در پاسخ سؤال شما بايد بگويم ما ارتباط پيامي يا کلامي با هم نداشته ايم اما حضور يگانهاي توپخانه اي، زرهي و خصوصاً پياده ما پيام قاطعي است که هر دشمني را به لرزه در خواهد آورد.

* در مورد مدت خدمت سربازي و ارتش حرفه ای کمي توضيح دهيد؟

يکي از عوامل مهم و تاثيرگذار در مدت خدمت سربازي ميزان زاد و ولد است آمار جوانان کشور ما هر روز در حال کاهش است حتي مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي) هم در اين خصوص دغدغه هاي خود را به مسئولين و مردم ابلاغ کرده اند، پس بايد به اين امر که مؤلفه اي بسيار حساس است توجه بيشتري شود. نياز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران نيز به قوت خود باقي است و مي‌طلبد که ما روي همين موضوع يعني مدت سربازي مانور بدهيم. البته بحثهايي هم وجود دارد مبنی براین که ارتش حرفه اي بوجود بيايد اما آن چه که امروز ما با آن روبرو هستيم اين است که خدمت سربازي روي نيروهاي جوان استوار است و بناست از امسال مدت خدمت سربازي 24 ماه بوده و اين شرايط تا مدت ها ادامه خواهد داشت و در حال حاضر بعيد است که به 18 ماه کاهش يابد.

با توجه به اينکه ارتش حرفه اي يک گزينه پرهزينه است و با توجه به ميزان آمار جواني که در کشور هستند هنوز تا رسيدن به ارتش حرفه اي فاصله داريم اما به عنوان يک کار مطالعاتي در دستور کار قرار دارد.

* در مورد استفاده از سربازها در کارهايي که متخصص در آن هستند توضيحاتي ارائه دهيد؟

در درجه اول ما از سرباز به عنوان استفاده در يک حلقه امنيتي نيازمنديم و اولين مسئوليت و مأموريتي که از سرباز مي خواهيم اين است که در اين زنجيره فعاليت کند. اما اين به اين معني نيست که از نيروهاي تخصصي سربازان استفاده نشود ما امروز يگانهاي تخصصي زيادي در نيروي زميني ارتش داريم که عمدتاً در آنها کارکنان وظيفه متخصص به‌کار گرفته مي‌شوند. علاوه بر اين ها نيروي زميني نزديک به 3 هزار سرباز خود را به عنوان امريه به ساير سازمانها مي فرستد.
تاکيد مي‌کنم که خود کارکنان وظيفه که به خدمت مقدس سربازي مي‌آيند سعي کنند به همان تخصصي ورود پيدا کنند که از نظر کارايي هم به نفع خودشان باشد و هم براي نيروي زميني ارتش يک وزنه اي به حساب آيند.

سخن پاياني...

در آخر من از زحمات و تلاشهاي بي‌شائبه خانواده هاي محترم کارکنان نيرو صميمانه تشکر و قدرداني مي کنم به راستي که چه در 8 سال دفاع مقدس و چه امروز نيروهاي مسلح نيازمند حمايتها و پشتيباني خانواده ها هستند.و خدمت فرزندان سرباز عزيزم عرض ادب و احترام دارم و به خاطر زحماتشان نهايت تشکر و قدرداني را مي کنم، بايد مستحضر باشند که خطيرترين کارها در ارتش و نيروي زميني برعهده آنها است و از فرزندانم مي‌خواهم که رسالتي که تاريخ بر عهده شان گذاشته را به شايستگي به انجام برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی007 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    خداون همیشه یار و یاورتان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس