به گزارش مشرق به نقل از مهر، اکران نوروزي سينماها در کنار اکران عيد فطر و تابستان بهترين زمان ممکن براي نمايش فيلمها در ايران به شمار ميرود. معمولا تهيه کنندگان از ماهها قبل تلاش ميکنند تا فيلمهاي خود را در يکي از اين زمانها مخصوصا نوروز به نمايش درآورند. در طول چند سال گذشته اکران نوروزي فيلمها با موفقيت همراه بوده است.
از زماني که فيلم سينمايي "اخراجيها 1" توانست در نوروز به فروش ميلياردي دست پيدا کند عرصه رقابت براي فيلمها در اين مقطع زماني بازتر شد. نوروز 90 با اتفاق جذاب اکران همزمان فيلمهاي "اخراجيها 3" و "جدايي نادر از سيمين" همراه بود. اين دو فيلم با وجود فضاي متفاوتي که هر کدام از آن برخوردار بودند در رقابتي شديد با يکديگر توانستند در هفته اول به فروش ميلياردي دست يابند.
فروش اين دو فيلم برخي از اهالي سينما را ذوق زده کرده است که ديگر بحران ريزش تماشاگر و استقبال نکردن از فيلمهاي سينمايي به پايان رسيده است و روزهاي خوش و پربار اقتصادي آغوش خود را به روي سينماي ايران گشوده است. اما گروهي ديگر معتقدند که با اکران اين دو فيلم ظرفيت سينماي ايران براي سه فصل آينده محدود شده است و سينماي ايران بقيه سال را با محدوديت وجود فيلمهاي مناسب و جذاب روبرو ميشود.
مجتبي فرآورده تهيهکننده سينما معتقد است: با اينکه سينماي ايران سال پررونقي را آغاز کرده است نبايد دچار ذوق زدگي و هيجان کاذب شويم. هنوز کمتر از يک ماه از آغاز سال جديد گذشته است و ممکن است شرايط به صورت ديگري رقم بخورد. اينکه سينماي ايران نسبت به نوروز 88 با استقبال بيشتري همراه بوده مهم است، اما اين استقبال نسبت به زماني که فيلم "اخراجيها 2" اکران شد با توجه به افزايش قيمت بليت و تعداد سينماها کمتر است.
اين تهيه کننده ميگويد: بايد مدتي صبر کرد تا فيلمهاي ديگري اکران شود و چند ماه از سال بگذرد آن وقت درباره رونق سينماي ايران در سال 90 نظر داد. چون مسائل بيشماري در رونق و فروش فيلمها تاثيرگذار است که به نظر من مهمترين آنها کمبود سالنهاي سينمايي است.
بنابراين شايد به درستي نتوان چشمانداز روشني را براي سينماي ايران در سال 90 در نظر گرفت. البته با توجه به فيلمهايي که در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر شاهد بوديم ميتوان اميدوار بود سينماي ايران از فيلمهاي بهتري نسبت به سال گذشته برخوردار است.
علي سرتيپي تهيهکننده و مدير عامل موسسه فيلميران ميگويد: مجموعا سينماي ايران بيمار است و ما در اين سينما با افت مخاطب و همچنين کمبود امکانات روبرو هستيم. درست است که امسال خوشبختانه با فيلمهاي خوبي روبرو هستيم و سينماي کشورمان نسبت به سالهاي گذشته روند رو به رشدي از هر نظر داشته است اما بايد راهکارهاي اساسي براي بهبود کامل سينماي ايران در دستور کار قرار گيرد.
با اين اظهارات ميتوان به اين نتيجه رسيد که سينماي ايران همچنان در فقر امکانات به سر ميبرد، شايد ساخت و بازسازي سالنهاي سينمايي و اختصاص بودجه و تسهيلات به فيلمهاي با کيفيت، بتواند باعث بهبود وضعيت سينما شود.
سرتيپي دراين باره ميگويد: همينطور که توليد فيلمها در طول هر سال افزايش مييابد بازسازي و ساخت سالنهاي سينما نيز بايد به صورت انبوه صورت گيرد. صدا و کيفيت نور و مکان مناسب براي مخاطبان بسيار اهميت دارد. اگر مخاطب مکان مناسبي براي ديدن فيلم در اختيار داشته باشد مطمئنا از ديدن فيلمها روي پرده استقبال ميکند.
جمال ساداتيان تهيهکننده فيلم سينمايي "هفت دقيقه تا پائيز" که سال گذشته به نمايش عمومي درآمد و نگاههاي بسياري را نيز متوجه خود کرد در اين ارتباط ميگويد: مسئله جذب مخاطب مسئله عرضه و تقاضا است. بايد تمهيداتي انديشيد تا مخاطب با سينماها آشتي کند. نقصان در توليد فيلمهاي با کيفيت و معتبر و همچنين کمبود سالن نمايشي از معضلات سينماي ايران است که باعث ميشود مخاطبان از فيلمها استقبال نکنند.
وي خاطرنشان ميکند: اگر به آمارها نگاه کنيم بيشترين فروش هر دو فيلم "جدايي نادر از سيمين" و " اخراجيها 3" متعلق به پرديسهاي سينمايي است. بنابراين مردم ما علاقمند هستند تا فيلمهاي مورد علاقه خود را در مکان مناسبي ببينند. پس بايد تسهيلاتي براي ساخت سالنهاي سينمايي اختصاص يابد چون مخاطبان بيشترعلاقمند هستند در پرديسهاي سينمايي فيلم تماشا کنند.
علاوه بر ساخت پرديسهاي سينمايي برخي نيز معتقدند که بايد سطح کيفيت و همچنين مفهوم فيلمهاي سينماي ايران را ارتقا داد تا مخاطبان به استقبال فيلمهايي بروند که انتظارات آنها را برآورده کرده و سطح سليقه و ديدگاهشان را ارتقا دهد.
لازم نيست هر فيلمي که پر فروش ميشود از ستارههاي سينماي تجاري و يا موضوعي کمدي برخوردار باشد و يا به ورطه هزل و لودگي بيفتد. بلکه تنها لازم است يک فيلم از استانداردهاي درست سينمايي بهره مند باشد و بتواند مفهوم و مضمون اصلي خود را شرافتمندانه و به دور از رياکاري با زباني جذاب و سينمايي بر زبان بياورد.
نظر سعيد حاجي ميري تهيه کننده يکي از فيلمهاي پرفروش سال گذشته "پسرآدم دختر حوا" اين است که به عنوان نمونه مخاطب فيلم "جدايي نادر از سيمين"را ميبيند و اتفاقا از انتخاب خود پشيمان نميشود. فيلم حرف خود را به درستي و در فضاي مناسب و همراه با تکنيک درست بر زبان ميآورد. با اين وجود بدون سياهنمايي قادر است مخاطبان را به خود جلب کند. اين فيلم با وجود اينکه از هنرپيشههاي سوپر استار استفاده تبليغاتي نکرده است، اما عين حال قادر است آدرس زندگي را به ما بدهد که همه ما با آن در ارتباط هستيم ولي از اين زاويه به آن نگاه نکردهايم.
حاجي ميري معتقد است: فيلمي مثل "جدايي نادر از سيمين" توانسته است در بازارهاي جهاني نيز به موفقيت دست پيدا کند چون سخني جهاني را بر زبان ميآورد و طبل جدايي فرهنگها از يکديگر را نميکوبد. بنابراين فروش اين فيلم اميدبخش است و عادت سينما رفتن مخاطبان به دليل مسائل سينمايي دوباره احيا ميشود.
وي ميافزايد: فروش فيلمهايي از اين دست نشان ميدهد که ميتوان به آينده سينماي ايران اميدوار بود. مخاطب با ديدن اين فيلم مي تواند تصور کند بقيه فيلمهايي هم که اکران ميشوند ميتوانند مانند اين فيلم بدون اينکه پنجه به چهره جامعه و يا سياست بکشند واقعيتها و مفاهيمي را که مردم جامعه به دنبالش هستند به درستي نشان دهند.
با اين وجود مي توان به آينده سينماي کشورمان همچنان اميدوار ماند. با توجه به فيلمهايي که سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد بايد منتظر ماند و ديد که استعدادهاي جوان و پرانرژي سينماي ايران که ميتوانند ادامه دهنده راه نسل گذشته باشند چگونه قرار است در اين عرصه رقابت موفق عمل کرده و راه خود را به درستي بازشناسند.
سينماي ايران با فيلمسازان مستعدي چون بهرام توکلي، عليرضا اميني، عبدالرضا کاهاني، سامان سالور، فردين صاحبزماني، نگار آذربايجاني و ...اين قابليت را دارد که بازهم به دوران اوج و خلاقيت گذشته بازگردد.
بهار امسال نويد سينماي جذابي را به مخاطبان داده است، اميدواريم با حمايتهاي دولتي اين سينما بتواند به درستي به راه خود ادامه داده و بيماري ابتذال، هدر رفتن ايدههاي جذاب و کمبود تماشاگر آن به زودي ريشه کن شود.