کد خبر 404889
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

انفجار در شیراز در روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ و در ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال در شهر شیراز رخ داد و در آن ۱۴ نفر شهید شدند. سه نفر با عنوان اعضای انجمن پادشاهی ایران به اتهام این انفجار محاکمه شدند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - انفجار در شیراز در روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ و در ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال در شهر شیراز رخ داد و در آن ۱۴ نفر شهید شدند. سه نفر با عنوان اعضای انجمن پادشاهی ایران به اتهام این انفجار محاکمه شدند.
یادی از شهدای رهپویان وصال شیراز
احتمال بمب‌گذاری در اظهار نظرهای اولیه منتفی اعلام شد و در ساعات بعدی نیز فرمانده انتظامی استان فارس اعلام کرد این انفجار خرابکاری نبوده و احتمالاً علت این حادثه به دلیل سهل‌انگاری بوده‌است، زیرا چندی پیش در همین محل یک نمایشگاه در وصف جنگ ایران و عراق برپا شده بود و احتمال می‌رفت مهمات باقی‌مانده در محل عامل این انفجار بوده باشد.

در ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ شورای امنیت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام داشت که مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عامل انفجار در حسینیه سیدالشهدا در شهر شیراز وجود برخی از مهمات جنگی در این محل بوده‌است و انفجار هرگونه بمب یا انتقال مواد انفجاری از بیرون توسط «عوامل و عناصر معاند اعم از داخلی و خارجی» در این حادثه منتفی است.

تغییر نظر در مورد علت انفجار

در ۱۸ اردیبهشت پور محمدی وزیر کشور در دیدار با خانواده قربانیان رویداد گفت: «برای عرض تسلیت آمده بودم اما در اواسط راه، یکی از برادران با من تماس گرفت و گفت که بمبگذاران حادثه اخیر را دستگیر کردیم. این تروریست‌ها که در یکی از استان‌های دیگر؛ در حال عملیات برای انجام بمب گذاری بوده‌اند دستگیر شده و به بمب گذاری در حسینیه شیراز اعتراف کرده‌اند.»
یادی از شهدای رهپویان وصال شیراز
ساعتی بعد از انتشار خبر متنی از سوی وزارت اطلاعات در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده شد که در آن آمده بود:«وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی از لحظه اول کار تحقیقات در این خصوص را به جد شروع کردند اما در صحنه حادثه تیم فنی آنچه را به دست آورد بیانگر آن بود که این مسایل حاکی از اقدامی عمدی نبوده ولی تحقیقات ادامه یافت. پس از مدتی عوامل بمب گذاری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند و عامل اصلی که قصد بمب گذاری در دیگر نقاط کشور را داشت و تلاش می‌کرد از کشور خارج شود دستگیر شد.» به گفته وزیر اطلاعات عوامل این رویداد در تدارک بمب گذاری در استانی دیگر بوده‌اند.

وزیر اطلاعات ارتباط داشتن بمب گذاری با گروه‌های اسلامی (خصوصاً با توجه به تهدیدات القاعده) را رد کرد و آنرا به گروه‌های سلطنت طلب و با حمایت «کشورهای داعیه دار حقوق بشر و دفاع از حقوق ملتها و ضدتروریسم» نسبت داد.
یادی از شهدای رهپویان وصال شیراز
به گفته رسانه‌ها بمب ۸ پوندی منفجر شده ساخت انگلیس و کنترل از راه دور و برای کشتن هزار نفر کافی بوده‌است اما کارگذاشتن بمب در کنار ستون و نحوه ریزش ساختمان تلفات را محدود کرده‌است.

دستگیری، محاکمه و اعدام متهمان

در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت دوازده عامل انفجار خبر داد و گفت که این افراد، اسلحه، مهمات، تجهیزات ساخت بمب و سیانور داشتند.

در ۲ آذر ۱۳۸۷، جلسه‌ای علنی به ریاست قاضی صلواتی برای سه متهم اصلی پرونده برگزار شد. در کیفرخواست به انجمن پادشاهی ایران نیز اشاره شده بود.

در ۲۱ فروردین ۱۳۸۸، این سه تن، به نامهای محسن اسلامیان (دانشجو)، علی‌اصغر پشتر (دانشجو)، و روزبه یحیی‌زاده (کارگر تراشکار) در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.
یادی از شهدای رهپویان وصال شیراز
فهرست نام شهدا:
نام                        سن
علی نوروزی             ۱۹
غلام موسوی           ۴۵
عرفان انتظامی          ۴
نجمه قاسمپور         ۲۹
محمد جواد یاقوت     ۳۰
علیرضا انتظامی        ۱۱
مسعود رضایی         ۲۵
محمد مهدوی          ۲۱ 
محمد جوکار            ۲۵
علی نصیری           ۳۸
محمد جواد علوی     
مروجی هاشمی     
محمد شاهچراغی  ۲۱
راضیه کشاورز         ۱۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    4 0
    روحمان با يادشان شاد
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      سلام البته روحشان درسته
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    شادی روحشان صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس