کد خبر 403739
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

کارشناس مسائل استراتژیک کشور گفت: بسیاری از استراتژیست‌های آمریکایی بسته‌ای به نام «کدام راه بسوی ایران» را به اوباما عرضه کردند.

به گزارش مشرق، رضا سراج شامگاه پنج شنبه در حسینیه امام خمینی(ره) در زمینه بیانیه لوزان اظهار داشت: به هنگام اعلام توافق ابتدایی در لوزان شاهد دو برداشت متفاوت و غلط از سوی برخی مخاطبان بودیم که این برداشت‌ها از سوی رسانه‌های غربی تغذیه می‌شد و به سوی آن می رفت که کشور را با خطری بزرگ مواجه سازد که هوشیاری مردم در شناخت این برداشت‌های نادرست تحسین برانگیز بود.

سراج ادامه داد: عده‌ای سعی کردند تا صدور بیانیه لوزان را نشانی از پیروزی تیم هسته‌ای کشور جلوه دهند و در شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های میدانی خود به تکاپو افتادند تا شادمانی و خوشحالی کاذبی را در سطح جامعه رقم بزنند که هدف این دسته پوشاندن نواقص و نقاط ضعف این بیانیه بود و سعی بر این داشتند تا عدم توازن میان داده‌ها و ستانده‌ها را توجیه کنند که این خط تبلیغی و خودالقایی مورد توجه مردم قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: عده‌ای دیگر نیز در مقابله با جریان ذکر شده توافق لوزان را جام زهری تعبیر کردند و این بیانیه را با قرارداد ترکمنچای مقایسه کرده و در برخی از سایت‌ها از این قضیه با عنوان لوزانچای یاد کرده و پرچم مخالفت با بیانیه را برافراشتند که این عده نیز تحت حمایت رسانه های خارجی بودند.

سراج فضای دو قطبی به وجود آمده را مخاطره آمیز عنوان کرد و افزود: این فضای دو قطبی و هیجانی بوجود آمده سبب نادیده گرفتن نقدهای کارشناسانه و اصولی شد و فضای غبار آلودی را برای تحلیل داده‌ها و ستانده‌ها به وجود آورد و می‎رفت تا راه را برای سایر تحلیل ها ببندد که با هوشیاری مردم هیچ یک از دو قطب یاد شده به اهداف خود نرسیدند.

وی بیانیه لوزان را فرصتی مغتنم جهت نقد و بررسی فضای مذاکرات دانست و تاکید کرد: لوزان فرصت مناسبی بود تا تیم مذاکره کننده بتواند با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با توجه به نقشه راه ترسیمی ایشان درک درستی از فضای مذاکره پیدا کند و طرف غربی را بهتر بشناسد.

سراج بیان کرد: در نگاه اول به نظر می‌رسد که توافق هسته‌ای به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود اما تجارب تاریخی می‌گویند که نباید به آمریکا اعتماد کرد و افزایش هوشیاری و آگاهی مردم نسبت به توافق نامه هسته‌ای امری اجتناب ناپذیر است و می‌تواند نتایج مثبتی را برای توافقات آتی به دنبال داشته باشد.

وی پیرامون بسته استراتژیک آمریکا در جهت پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به نفع خود گفت: باید دانست که آمریکا با نقشه‌ای حساب شده به میدان مذاکرات آمده و از فرایندهای پیچیده‌ای پیروی می‌کند که بازخوانی و مطالبات مردمی از این بیانیه ضروری است و تیم مذاکره کننده باید برنامه‌ریزی شده حرکت کنند و مسائل حیاتی کشور را به اما و اگرهای غربی‌ها نسپارند.

سراج ادامه داد: بسیاری از استراتژیست‌های آمریکایی بسته‌ای به نام (کدام راه بسوی ایران) را به اوباما عرضه کردند که در این بسته 3 راه حل نظامی، سه راه حل داخلی، یک گزینه محدود سازی و 2 گزینه دیپلماسی وجود دارد و منظور اوباما از گزینه‌های روی میز این 9 راه حل است.

وی اظهار داشت: منظور آمریکا از تعامل با ایران پذیرفتن 4 شرط توسط کشور ماست و این 4 شرط شامل این موارد است: ایران بپذیرد که کشور هسته ای نباشد، ایران بپذیرد که از مقاومت در منطقه پیروی نکند، ایران بپذیرد که قدرت برتر منطقه نباشد و چهارم اینکه ایران بپذیرد که در هندسه سیاسی منطقه نقش و دخالتی نداشته باشد.

سراج ادامه داد: گذاشتن شروط فوق توسط آمریکا نشان از حیله و نیرنگ آنان در مذاکرات هسته‌ای دارد و تیم هسته‌ای کشور برای انجام توافق نامه نهایی باید تمامی ضمانت‌های لازم را از این کشور عهدشکن و مکار بگیرند و از کلی نگری بپرهیزند و تلقی آحاد جامعه این است که آمریکا حق هسته ای ما را به رسمیت شناخته و با نهایی شدن مذاکرات تمامی مشکلات حل می شود در حالی که اینگونه نیست و ما با یک جریان پیچیده مواجه هستیم.

وی بیان کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا به هنگام مذاکرات هسته‌ای ژنو وعده داد که اگر ایران مذاکره را ادامه دهد ظرف سه ماه تمامی تحریم ها برداشته می‌شود اما اکنون مذاکرات به بیش از یک سال به درازا کشیده و هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشده و دیشب چند تحریم جدید از سوی اروپا بر ما اعمال شده‌است.

سراج گفت: توافقی قابل قبول است که به واسطه آن تمامی تحریم‌ها به یکباره لغو شود و اگر لغو تحریم‌ها نتیجه نهایی مذاکرات باشد آمریکا به قول خود در زمینه لغو آنها عمل نمی‌کند و توافق هسته‌ای نهایی باید تمامی نظارت‌های غیر متعارف را از کشور  معاف کند.

وی درباره مشت بسته حوزه دفاعی و امنیتی کشور تصریح کرد: هدف آمریکا از اعمال نظارت‌های غیرمتعارف بر تاسیسات هسته‌ای ایران باز کردن مشت بسته ما در حوزه‌های دفاعی و امنیتی است و در خلال همین نظارت‌ها بود که عده‌ای جاسوس در لباس مامور آژانس بین المللی به کشور آمدند و دانشمندان هسته‌ای ما را شناسایی کرده و به شهدات رساندند.

سراج پیرامون کاربرد علم فیزیک هسته‌ای در افزایش بازدهی محصولات کشاورزی افزود: با استفاده از روش پرتودهی محصولات کشاورزی می توان از دور ریخت غذای 15پانزده میلیون نفر جلوگیری کرد که به دلیل استفاده از روش های سنتی و قدیمی 25 درصد از محصولات کشاورزی از مرحله تولید تا مصرف از بین می روند و با استفاده از این روش می‌توان بذرهایی تولید کرد که با کمترین آب مصرفی بیشترین محصول را بدست آورد.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف دینی ما این است مستضعفین جهان را از زیر یوغ ستمگران نجات دهیم که این موضوع مداخله نیست بلکه عمل به وظیفه و تکلیف دینی است و اگر ما از عراق در برابر داعش حمایت نمی کردیم باید با داعش در 5 استان خود مبارزه می کردیم و حمایت های ما از سایر کشورهای منطقه تضمینی برای حفظ امنیت کشور است.

سراج درباره وظایف دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در زمینه مطالبات هسته‌ای بیان کرد: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید مفاد توافق نامه لوزان را مطالعه کنند و بدانند که اگر صحنه را رها کنند مطالبه گری در این زمینه غیرممکن شده و بسیاری از منافع ملی و علمی کشور به خطر می افتد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس