رئیس سازمان انرژی اتمی، از برنامه این سازمان برای ساخت نیروگاه های هسته ای کوچک با قدرت ۵۰ و ۱۰۰ مگاوات در مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (پنج شنبه) با حضور در استودیوی خبر 14 شبکه یک سیما، در پاسخ به این سوال که موضوع نیروگاه‌های کوچک که در مراسم امروز مطرح کردید چگونه اجرایی می‌شود و چه تحولی در تأمین برق هسته‌‌ای کشور خواهد داشت؟ افزود: نیروگاه‌های هسته‌ای دارای ابعاد مختلف هستند یعنی می‌توان نیروگاه هسته‌ای بالای هزار مگاوات و نیروگاه هسته‌ای پایین هزار مگاوات داشته باشیم.

وی گفت: تا مدت‌ها فکر می‌کردند هر چه نیروگاه بزرگ‌تر باشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه نیروگاه کوچک‌تر باشد از جهات مختلف مفیدتر و مقرون به صرفه‌تر است.

صالحی افزود: اما در کشور ما با توجه به شرایط ویژه و صنعتی که دارد، تصمیم گرفتیم از این پس بر روی نیروگاه‌های 50 مگاوات و 100 مگاوات کار کنیم.

وی درباره علت این تصمیم گفت: این نیروگاه‌ها می‌تواند در جای جای کشور تعبیه شوند و به آب فراوان و خطوط انتقال برق نیز ضرورتاً نیاز ندارد.

وی گفت: اگر در سواحل خلیج فارس و یا دریای خزر بکار گرفته شود می‌تواند دو منظوره باشد یعنی هم آب را شیرین کند و هم برق تولید کند.

معاون رئیس جمهور افزود: این درحالیست که اگر نیروگاه کوچک باشد چون عناصر مختلف تشکیل دهنده این نیروگاه هم به تناسب کوچک می‌شود، صنعتگران کشور می‌توانند عناصر و مولفه‌های نیروگاه را به راحتی تولید کنند.

صالحی گفت: از این رو در حال مذاکره با چند کشور هستیم و پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌ایم که انشاءالله اگر به توافق نهایی برسیم دو نیروگاه کوچک را در سواحل مکران، در جنوب سواحل خلیج فارس آغاز خواهیم کرد که مقدماتش چند ماه است شروع شده است.

وی افزود: ساختگاه این دو نیروگاه کوچک مشخص شده ولی به توافق نامه منجر نشده است.
صالحی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران این است که به سمت نیروگاه‌های کوچک برود که هم متناسب با شرایط اقلیمی و هم با امکانات صنعتی ما تناسب دارد.

 *تولید  برق و شیرین کردن آب با نیروگاه‌های جدید

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه گفت: بهره‌برداری از 2 نیروگاهی که در دست ساخت داریم در افق 10 ساله صورت می‌پذیرد که با ساخت آنها علاوه بر تولید برق قادر به شیرین کردن آب دریا تا 600 هزار متر مکعب خواهیم بود.

صالحی درباره چگونگی شیرین سازی آب دریا از طریق انرژی هسته‌ای افزود: در جنب نیروگاه فعلی در بوشهر قرار است 2 نیروگاه احداث شود که قرارداد آن با روس‌ها منعقد و کار ساختمانی آن آغاز شده است.

وی گفت: ‌آن نیروگاه‌ها علاوه بر تولید برق طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که آب دریا را هم شیرین کنند.
صالحی افزود: هر نیروگاه 1000 مگاواتی قادر است حدود 250 الی 300 هزار متر مکعب آب دریا را در روز شیرین کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: با احداث این نیروگاه‌ها می‌توانیم قریب به 600 هزار متر مکعب آب شیرین به استان بوشهر تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون کل آب مصرفی بوشهر کمتر از 30 الی 40 هزار متر مکعب در روز است افزود: وقتی 500 هزار الی 600 هزار متر مکعب آب به این استان تزریق شود تصور کنید که چه تحولی در رشد اقتصادی، ‌اجتماعی و صنعتی آ‌ن استان ایجاد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    افرادی مثل جناب شیرزاد و زیبا کلام و البته گنده تر هاشون تحویل بگیرند.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    50 یا ۵۰۰۰ مگاواتی؟ شوخی میکنه!!!!!!!!!
  • نيما ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    مبارك تان باشد، چشم هايتان روشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس