کد خبر 403558
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

درپی ممانعت فرودگاه جده از فرود هواپیمای زائران ایرانی، مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: این امر کارشکنی و بهانه‌آوری سعودی‌هاست و هیچ‌گونه مشکل نقص فنی، ویزا و ... نداشتیم. به زعم ما سخت‌گیری‌های جدید عربستان قطعا بی ارتباط با شرایط سیاسی حاکم بر منطقه نیست.

به گزارش مشرق، شاهرخ نوش‌آبادی در خصوص ممانعت فرودگاه جده از نشستن پرواز 747 ایران‌ایر که از فرودگاه اصفهان برخاسته بود، اظهار کرد: در اصل از مدت‌ها پیش و شاید حدود یک سال گذشته این ماجرا شروع شد و هواپیمایی عربستان طی اطلاعیه‌ای به شرکت های هواپیمایی مختلف دنیا اعلام کرد که از این پس از ورود هواپیماهایی با عمر بالای 25 سال جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: در این پرواز حدود 290 مسافر داشتیم که از این میان 260 مسافر با هواپیمای ایرباس به جده منتقل شدند و 30 مسافر باقیمانده نیز قرار شده است امروز اعزام شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از طرح این موضوع شرکت های هواپیمایی مختلف جلسات کارشناسی متعددی با مسئولان هواپیمایی عربستان برگزار کردند و به اطلاع مسئولان هواپیمایی عربستان رساندند که امنیت و ایمنی هواپیما به مراتب مهم‌تر از سن آن است و حتی در آمریکا هم در موارد مختلف، هواپیماهایی با سن بالای 25 سال تردد می کنند. در پی ارائه این توضیحات مسوولان هواپیمایی کشور عربستان نیز نسبت به این موضوع متقاعد شدند.

مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان کرد: پس از آن نیز مشکلی پیش نیامد و از سوی این کشور اطلاعیه‌ای هم صادر نشد تا این که طی دو هفته گذشته هواپیمایی کشور عربستان در یک نوبت از ورود ایرباس هما به شهر دمام خودداری کرد و بعد در توضیح این مطلب این گونه عنوان کرد با توجه به آن که این هواپیما در لیست تحریم های اروپا قرار داشته اجازه ورود به آن را نخواهیم داد. این درحالی بود که همین هواپیما به بسیاری از کشورها که شرایط ایمنی آن‌ها ده‌ها مرتبه از کشور سعودی سخت‌تر است پروازها کرده بود.

نوش‌آبادی ادامه داد: در آن دوره در پاسخ به مراجعات متعدد ما، عربستان تحریم را بهانه کرد و در نهایت روز گذشته جلوی پرواز دیگری از پروازهای ایران‌ایر گرفته شد. درحالی که طی شش ماه گذشته شاید همین هواپیما حداقل صدها پرواز به جده داشته و هیچ مشکلی هم پیش نیامده بود.

وی ادامه داد: حتی سعودی‌ها تا سال قبل از هواپیماهای اجاره‌ای ترکیه که تمام آن ها سن بالای 25 سال داشتند برای انتقال حجاج ایرانی استفاده می کردند و این موضوع هیچ گاه مورد انتقاد مسوولان ایرانی قرار نگرفت.

مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین متذکر شد: درحال حاضر مذاکراتی صورت گرفته تا این موضوع از سوی مسوولان وزارت امور خارجه مورد پیگیری قرار گیرد.

نوش‌آبادی اظهار کرد: به گمان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سخت گیری‌های جدید عربستان قطعا بی ارتباط با شرایط سیاسی حاکم بر منطقه نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که براساس اخبار منتشر شده مسوولان کشور عربستان مواردی مانند مشکلات فنی، نداشتن ویزا و یا نداشتن اجازه ورود توسط هواپیما را بهانه‌ای برای ممانعت از فرود این هواپیما اعلام کرده اند، توضیح داد: اگر هواپیمایی نقص فنی داشته باشد اصلا نباید بلند شود، چراکه ما در تمام پروازهای خود استانداردهای جهانی را رعایت می کنیم.

مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با این وجود ممکن است هر هواپیمایی در حین پرواز دچار مشکل شود که در این موارد در تمام دنیا مرسوم آن است که هواپیمای دچار مشکل شده یا به کشور خود بازمی گردد یا در نزدیک‌ترین فرودگاه ممکن فرود می آید. بر همین اساس به نظر می رسد صحبت‌های منتشر شده از سوی مسوولان عربستان به نوعی توجیه و بهانه آوری است.

نوش‌آبادی در خصوص بحث ویزا نیز تصریح کرد: قطعا بحث ویزا ربطی به پرواز ندارد و موضوعی است که در داخل کشور چک می شود. اصلا بدون داشتن ویزا سازمان حج و زیارت بلیت برای این مسافر صادر نمی کند و به همین دلیل تمام این موارد بهانه‌هایی است که عربستان برای کارشکنی صورت داده می آورد.

مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که شنیده می شود رییس سازمان حج و زیارت به هما اخطار داده که برای اعزام هواپیماهای حجاج استانداردهای اروپا را رعایت کند، اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را رد می‌کند. البته هما شرایط دشوار اعزام حجاج را درک می کند و بر همین اساس گلایه‌ای از مسوولان سازمان حج و زیارت نداریم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    با توجه به حوادث اخیر این کشور ایا عزت ما در حج عمره است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • کمال پاشا ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    پیروزی جمهوری اسلامی در این جنگ سرد منطقه ای کمک به یمن و سخت تر کردن شرایط برای سعودی هاست...ترغیب میرو هوایی یمن بر بمباران چاههای نفت عربستان نیز گزینه ی خوبی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس