کد خبر 403490
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هیچ‌کس مخالف توافق کردن نیست، گفت: 9 بخش از بیانیه لوزان با توافق ژنو مغایرت دارد این نشان می‌دهد یا توافق ژنو عجولانه بوده یا بیانیه لوزان.

به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش «لوزان بدون روتوش» که به همت بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران برگزار شد در مناظره با صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون ابهامات بیانیه لوزان و داده‌ها و ستانده‌های این بیانیه گفت: شاید آقای زیباکلام که در خصوص دستاوردهای بیانیه لوزان صحبتی نکردند، دفاعی از این بیانیه نداشته باشند.

وی افزود: اینکه آقای زیباکلام می‌گویند ما شما را تحمل می‌کنیم ما هم مدتها است که دولت شما را تحمل می‌کنیم و هر بار که تلویزیون را روشن می‌کنیم منتظریم ببینیم چه امتیازی داده شده است حال اگر بنابر تحمل است شما بدانید که باید سال‌ها شعار مرگ بر آمریکا را تحمل کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی پیرامون بهره‌برداری سیاسی از مذاکرات هسته‌ای گفت: فرق ما با شما (زیباکلام) این است که ما از طریق پیشرفت ملت ایران بهره‌برداری سیاسی می‌کنیم اما شما از طریق پس‌رفت این کار را انجام می‌دهید، اگر پیشرفت یک ملت باعث محبوبیت یک جریان شود خیلی خوب است. البته جریانی وجود دارد که علاقه ویژه‌ای به تعطیلی دارد و فکر می‌کند از این مسیر اعتلای کشور را به دست می‌آورد اما دیدیم که در سال 82 با تعلیق و پلمپ هسته‌ای هیچ چیزی به دست نیامد.

بذرپاش تصریح کرد: اگر جریان دیگری 20 هزار سانتریفیوژ را به دست نیاورده و اگر این تعداد نبود شما بر سر چه مذاکره می‌کردید؟ اگر غنی‌سازی 20 درصد و تأسیساتی که لرزه بر اندام دشمن می‌‌اندازد، نبود شما چگونه مقابل 6 کشور مذاکره می‌کردید.

وی ادامه داد: امروز شما مانند بچه‌ پولدارهای بالاشهر چون در این راستا زحماتی نکشیده‌اید آن را آسان معامله می‌کنید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هیچ‌کس مخالف توافق کردن نیست، گفت: ما 12 سال است که در این خصوص مذاکره می‌کنیم و ما از ابتدای انقلاب شاهدیم که گروه‌های فشار آمریکایی مقابل شعارهای اصیل انقلاب ایستادگی کردند و این موضوع جدیدی نیست.

بذرپاش در ادامه سخنان خود پیرامون نقد بیانیه لوزان گفت: وقتی ما ابهامات بیانیه لوزان را مطرح و آن را نقد می‌کنیم مدافعان بیانیه بیان می‌کنند 2 ماه دیگر صبر کنید درست می‌شود ما در جواب می‌گوییم  16 ماه مذاکره کردید که این بیانیه را منتشر کنید خود شما صبر می‌کردید تا دو ماه دیگر و بعد بیانیه صادر می‌کردید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت متن صادر شده آمریکا نسبت به بیانیه لوزان گفت: اگر بیانیه آمریکا درست نیست چرا طرف ایرانی تکذیب نمی‌کند؟ حتی ما ندیدیم اعضای دیگر 5+1 متن آمریکایی را تکذیب کند. 10 سال دیگر اگر شورای امنیت یا آژانس بخواهد در خصوص توافق قضاوت کند طبق متن بیانیه قضاوت خواهد کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که یکی از اصول توافق توجیه کردن ذی‌نفعان توافق است، گفت: ذی‌نفعان این توافق ملت ایران هستند پس مذاکره‌کنندگان باید مردم را در جریان بگذارند.

بذرپاش با انتقاد از عجله دولت و تیم مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق گفت: اینقدر عجله برای رسیدن به توافق این گمان را به وجود می‌آورد که این کار برای مقاصد دیگری است. 9 بخش از بیانیه لوزان با توافق ژنو مغایرت دارد این نشان می‌دهد یا توافق ژنو عجولانه بوده یا این بیانیه.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه محور اصلی بیانیه لوزان گفت: رفع تحریم‌ها، پذیرش بازرسی‌ها و تحقیق و توسعه سه محور اصلی بیانیه لوزان است، در خصوص رفع تحریم‌ها ما این را پذیرفتیم که 6 قطعنامه شورای امنیت با قطعنامه جدیدی برداشته می‌شود آن هم پس از انجام تعهدات از سوی ایران.

وی ادامه داد: حال سؤال اینجا است با برداشته شدن تحریم‌ها چیز دیگری وضع می‌شود یا خیر؟ که آن هم تصمیم قطعنامه جدید با محدودیت‌های جدید است، ما در گذشته قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی اعلام می‌کردیم آن هم به این خاطر که بدون طی مسیر شورای حکام قطعنامه‌ها صادر می‌شد حال با قطعنامه جدید ضمن قانونی بودن، تأیید ایران نیز وجود خواهد داشت.

بذرپاش در پایان سخنان خود پیرامون برداشتن تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای گفت: در ژنو اینگونه توافق شد که همه تحریم‌ها برداشته شود حال در بیانیه لوزان اینگونه توافق شده است که تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا لغو و تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس