کد خبر 403307
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

گروه تروریستی داعش که هم‌اکنون در حال انجام اقدامات تروریستی خود در منطقه است، هیچ‌گاه از اینکه ارتباط ایدئولوژیک خود با جریان وهابیت موجود در عربستان را اعلام کند، واهمه‌ای نداشته بلکه این گروه تروریستی از اینکه ساختارش دنباله‌رو تفکرات و اقدامات وهابی‌ها نشان داده شود، به خود افتخار می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار چاپ لبنان در گزارشی تحت عنوان «داعش دنباله‌رو وهابیت عربستان» به بررسی ارتباط این گروه با جریان وهابیت پرداخته است.

گروه تروریستی داعش تاکنون منکر این نشده که ایدئولوژی و ساختارش با جریان وهابیت عربستان منافات دارد، بلکه از اینکه بهترین نمونه برای نشان دادن تفکرات و روش جریان وهابیت باشد به خود می‌بالد.

اخیراً یکی از نهادهای رسانه‌ای در درون داعش، در گزارشی به این مساله پرداخته که دولت ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش چیزی جز ادامه جریان وهابیت عربستان نیست و در آن میان دولت ابوبکر بغدادی و محمد بن عبدالوهاب، موسس جریان وهابیت مشابه یکدیگر اعلام شده‌اند.

نویسنده این گزارش در مقدمه نوشته خود به تشابهات زیاد میان دو دولت بغدادی و محمد بن عبدالوهاب اشاره کرده و اظهار کرده که داعش همان ادامه دولت عبدالوهاب موسس دولت عربستان است.

اولین دولت عربستان پس از هم‌پیمانی محمد بن سعود، شاهزاده منطقه الدرعیه و محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار جریان وهابیت در الدرعیه تاسیس و به «عهدنامه الدرعیه» مشهور شد که این دولت بخش‌های زیادی از شبه‌جزیره عرب را شامل شد.

این نویسنده داعشی در گزارش خود گفته‌های مولفان عرب و خارجی را درخصوص اولین دولت عربستان نقل می‌کند و در بیان سخنان خود به کتاب تاریخ وهابی‌ها که توسط آندرو کرایتون، در سال 1833 چاپ شده، استناد می‌کند.

این نویسنده میان محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار جریان وهابیت با ابو مصعب الزرقاوی، موسس گروه تروریستی القاعده و داعش شباهت‌هایی را بیان می‌کند به ویژه در زمینه اینکه این دو رهبر در هنر قانع کردن افراد، با تجربه بودن، هوش سیاسی و توان جنگی مانند هم هستند.

این نویسنده داعشی میان دشمنان داعش و جریان وهابیت نیز مقایسه‌ای انجام می‌دهد و اعلام می‌کند، دشمنان این دو گروه همان سنی‌هایی هستند که از دیرباز تاکنون با تفکرات تروریستی در حال جنگ و مقابله هستند.

این نویسنده داعشی برای توجیه اقدامات وحشیانه گروه داعش به آنچه که آندرو کرایتون، نویسنده کتاب تاریخ وهابی‌ها مطرح کرده، استناد می‌کند که در آن گفته شده وهابی‌ها با اسیران دربند خود به طرز وحشیانه‌ای رفتار می‌کردند و دست و پای آنها را قطع می‌کردند. این کاری بود که وهابی‌ها می‌کردند تا در دل دشمنان خود ترس و وحشت ایجاد کنند.

هدف از این گزارش توسط این نهاد رسانه‌ای تحت نظارت داعش این است تا نشان دهد که داعش همان دنباله‌رو واقعی تفکرات و اقدامات وهابیت عربستان است و با دشمنان خود همان کاری را می‌کند که وهابیت می‌کرد و از اینکه دیگران این گروه تروریستی را ادامه این جریان بدانند هیچ واهمه‌ای ندارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس