کد خبر 403241
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

بي ترديد مخاطباني که خاطره خوش تماشاي آثاري همچون «خواب و بيدار» ،«بي صدا فرياد کن»،« ساختمان85» و «حس سوم» را از فخيم زاده در ذهن داشتند در «فوق سري» نيز منتظر تکرار اين خاطره خوب بودند که متاسفانه اين انتظار بر آورده نشد.

به گزارش مشرق، شبکه‌هاي مختلف تلويزيون امسال نيز در تعطيلات نوروزهمچون سال‌هاي گذشته،  سريال‌هاي مختلفي را براي پخش درنظر گرفتند. شبکه اول نيز برخلاف چند سال گذشته که عيدها مخاطبان خود را به ميهماني «پايتخت» مي‌برد، امسال سريال پليسي-کمدي «فوق سري» به کارگرداني مهدي فخيم زاده را روانه آنتن پخش کرد. هنوز چند قسمتي به پايان پخش آن باقي نمانده بود که فخيم زاده ازاعمال مميزي بر اين سريال خبر و نسبت به نحوه پخش آن به شدت واکنش نشان داد. اگر چه سخنان فخيم زاده حکايت از سانسور بيش از حد «فوق سري» دارد اما ملاک براي قضاوت درباره يک اثر بي گمان همان است که مخاطب و منتقد به ديدن آن نشسته‌اند. با کمي دقت مي‌شود حدس زد که حذف و مميزي‌هاي اين مجموعه چندان اساسي و کليدي نبوده است چرا که به روند قصه آسيب نزده، پلاني بدون هماهنگي به پلان ديگر کات نشده يا روند قصه مبهم نبوده است.

شتاب زدگي پر رنگ

فخيم زاده پيش از اين سريال‌هاي‌ پليسي «خواب و بيدار»،«بي صدا فرياد کن»، «حس سوم » و «ساختمان 85»را براي تلويزيون کارگرداني کرده است که در زمان پخش جزو پر مخاطب ترين‌ها بودند.بامروري گذرابر کارنامه سينمايي و تلويزيوني وي مي‌توان دريافت که در همه آثاراو رگه هايي از طنز وجود دارد و «فوق سري » هم از اين قاعده مستثنا نبود. بيشتر بار طنز سريال بر دوش شخصيت ناصر افراشته (مهدي فخيم زاده) بود چرا که نمي‌شود از شخصيتي که سرهنگ و مامور يک عمليات پليسي است انتظار طنز پردازي داشت. به همين سبب شخصيت جدي سرهنگ نادري(حبيب دهقان نسب) فقط در مواجهه با «ناصر پاپتي» تا حدي به طنز گرايش داشت . با توجه به اين که متن سريال به طور کامل آماده نبوده است در ساخت ،طراحي پيرنگ‌ها وداستانک‌ها و روابط ميان شخصيت‌ها ي اثر شتاب زدگي به شدت به چشم مي‌آيد. خط روايي سريال به گونه‌اي‌ بودکه ماجراي دستگيري «ناصر پاپتي» زندگي «سرهنگ نصراللهي »را تحت الشعاع قرار مي‌داد و درام اصلي شکل مي‌گرفت وهمين خط روايي فضاي جذاب و دراماتيکي ايجاد و بيننده را پيگير ماجرامي کرد. با اين وجوددر بين مجموعه‌هاي‌ تلويزيوني نوروز سريال «فوق سري» در رده آثاري قرار مي‌گيرد که مخاطبان از آن استقبال شايان توجهي کردند.

اتفاقاتي که نمي‌شودباورشان کرد

فخيم زاده در« فوق سري »داستانش را در قالبي رئال روايت کرد اما گاه به خاطر ايجادفضاي فانتزي لحن طنز به خود مي‌گرفت وهمين موجب دوپاره شدن لحن داستان مي‌شد. مخاطب در اين سريال با يک گروه عملياتي قدرتمند و باهوش مواجه نيست چرا که طرف بزهکار داستان هم تا حدي زيرک به نظر مي‌رسيد. بيشتراتفاقات چنان ساده و تصادفي رخ مي‌داد که غيرمنطقي و باور ناپذير جلوه مي‌کرد. اغراق درنحوه رفتاروگفتار سبک‌سرانه باران (عروس خانواده نصراللهي)و کنجکاوي‌ها و دخالت‌هاي‌ بي مورد ش و همچنين رفتار منفعلانه پسر سرهنگ براي مخاطب تا حد زيادي آزار دهنده بود . از طرفي «سرهنگ نادري» و «سرهنگ نصراللهي» بار‌ها به گونه‌اي‌ مرتکب اشتباه مي‌شدند که براي مخاطب جاي هيچ گونه توجيهي نداشت. به عنوان نمونه وارد کردن باران(عروس سرهنگ نصراللهي) به عمليات و ترديد او نسبت به سرهنگ در نهايت به لو رفتن عمليات منجر شد. از طرفي انتقال قاچاقچي مواد مخدر و محکوم به اعدام به محلي خارج از زندان و فرار کردن «مجيد باستان» آن هم در ابتدايي ترين شکل ممکن، اقتدار نيروي امنيتي را به عنوان نهادي حفاظتي و امنيتي زير سوال مي‌برد. همچنين روابط ميان پليس و ناصر پاپتي و خانواده اش و اختياراتي که به او داده مي‌شود عاري از هرگونه منطق بود که اين را بايدنتيجه شخصيت پردازي‌هاي‌ ضعيف سريال دانست . «فوق سري» با وجود برخي کاستي‌ها اثري ضعيف در کارنامه فخيم زاده به شمار مي‌آيد اما چون قصه ‌اي‌ پرفراز و نشيب داشت مخاطبان همچون ديگر سريال‌هاي‌ اين کارگردان پيگير تماشاي آن بودند. ولي اين هرگز به معناي ناديده پنداشتن کاستي‌هاي‌ اثري نيست که سازنده اش بارها توانمندي خود را در ساخت آثار پليسي به اثبات رسانده است.

خاطره خوبي که تکرار نشد

درحقيقت مهم‌ترين عامل جذب مخاطب و ايجاد تعليق در «فوق سري » چگونگي مواجهه پليس و مجرم و اتفاقات و ماجراهاي پس از آن بود. شخصيت‌ها در سريال"فوق سري" بيشتر به تيپ تنه مي‌زدندو مخاطب از داستان و آدم‌هاي‌ داستان چند گام پيش تر بود و مي‌توانست ادامه داستان را حدس بزند. بي شک «فوق سري» با وجود فيلم نامه‌اي‌ ضعيف،شخصيت پردازي‌هاي‌ خام دستانه،ديالوگ‌هاي‌ سطحي از بازي‌هاي‌ خوب وروان مهدي فخيم زاده (سرهنگ نصر اللهي) ،حبيب دهقان نسب (سرهنگ نادري)، فريبا کوثري (فاطمه)، رامين راستاد(بهرام) ،امير محمد زند(دانيال ) و به ويژه بازي متفاوت شقايق فراهاني(سهيلا) بهره برده است .همان طور که بازي باران(گلناز صادقي)،پسر سرهنگ و نيز صداگذاري شخصيت «ناصر پا پتي » آزار دهنده بود. بي ترديد مخاطباني که خاطره خوش تماشاي آثاري همچون «خواب و بيدار» ،«بي صدا فرياد کن»،« ساختمان85» و «حس سوم» را از فخيم زاده در ذهن داشتند در «فوق سري» نيز منتظر تکرار اين خاطره خوب بودند که متاسفانه اين انتظار بر آورده نشد.


منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس