رفتار این روزهای اردوغان شبیه همان مچ انداختن با رقباست و هنوز منش قماربازی را فراموش نکرده است. اردوغان هنوز هم اهل قمار است و برای امتیاز گرفتن حاضر است متحدان خود را به دردسر بیاندازد تا بتواند سیاست‌های خود را اجرایی کند. حال سوال اینجاست آیا سیاست قهوه خانه‌ای اردوغان جواب داده یا خیر؟

چه خبر از سیاست‌ خارجی مهمان تهران
گروه بین‌الملل مشرق - "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در صدر هیاتی عالی‌رتبه امروز سه‌شنبه و به دعوت رسمی حسن روحانی همتای ایرانی خود به تهران آمد.

در بیانیه مشترک مطبوعاتی که در تهران و آنکارا منتشر شد، عنوان شده که " طی این سفر دو رییس جمهور و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و مقرر است دیدار اردوغان با مقام معظم رهبری نیز تنظیم شود".

این سفر همزمان از سه جهت حائز اهمیت است:

* اتفاقات مهم منطقه‌ای از جمله تحولات یمن و قرار گرفتن ترکیه در کنار رژیم آل‌سعود
* اظهارات غیر عادی و بی ادبانه اردوغان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و تاکید رسانه‌های داخلی و نمایندگان مجلس برای لغو این سفر
* بیانیه لوزان و توافق احتمالی ایران و 5+1

چه خبر از سیاست‌ خارجی مهمان تهران

آیا اردوغان در سیاست خارجی موفق عمل کرده است؟
اگر رفتارهای اردوغان را کنار هم بگذاریم به دنیایی از تناقض برمی‌خوریم که شاید هیچ تحلیلگر سیاسی نتواند جواب مناسبی به این تناقض‌ها بدهد. درخواست ملاقات خانواده وی برای دیدار با رهبر انقلاب، حمایت کردن از فتنه 88 در تبریز، حمایت علنی از تروریست‌ها در سوریه و هم‌پیمانی با سعودی‌ها در حمله به یمن، تنها گوشه‌ای از سیاست‌های تناقضی اردوغان محسوب می‌شوند.

روانشانسان میگویند اگر می خواهید رفتار یک فرد را آنالیز کنید به گذشته این فرد نگاه کنید جواب سوال شما در گذشته این فرد است. اگر گذشته رجب طیب اردوغان را بررسی کنیم به منش قهوه‌خانه‌ای اردوغان پی خواهید برد. اردوغان در طی دوران جوانی در محله‌ای زندگی می‌کرد که به محله لات‌هات معروف بود و جوانان در قهوه‌خانه ها بیشتر وقت خود را می‌گذراندند. اردوغان نیز استثنا نبود و جوانی خود را در این قهوه خانه ها به مچ انداخت با رقبای جوان خود می‌پرداخت. 

چه خبر از سیاست‌ خارجی مهمان تهرانحال رفتار این روزهای اردوغان شبیه همان مچ انداختن با رقباست و هنوز منش قمار بازی را فراموش نکرده است. مثلا به قول خودش در سوریه همه تخم مرغ هایمان را در یک ظرف چیدیم و این اشتباه ما بود.  اردوغان هنوز هم اهل قمار است و برای امتیاز گرفتن حاضر است متحدان خود را به دردسر بیاندازد تا بتواند سیاست‌های خود را اجرایی کند. حال سوال اینجاست آیا سیاست قهوه خانه‌ای اردوغان جواب داده یا خیر؟

اگر بخواهیم رفتار سیاست خارجی اردوغان را ارزیابی و تحلیل کنیم باید سراغ مغز سیاست خارجی وی یعنی داوود اوغلو نخست وزیر فعلی ترکیه و وزیر امور خارجه سابق این کشور برویم.

اردوغانی که با پرچم اسلام به میدان آمد و با حمایت‌های ایران بر کرسی قدرت نشست؛ سیاست خارجی خود را بر پایه تئوری "صفر کردن تنش منطقه‌ای" که داوود اوغلو تئوریسین آن بود؛ بنا نهاد. و طبق این تئوری برنامه‌های سیاست خارجی ترکیه نقش گرفت.

برآیند تئوری صفر کردن تنش با همسایگان برای دولت اردوغان چه بوده است؟

* عراق: هر روز با آتش و خون‌ریزی همراه بوده و صدای بمب مانند لالایی در گوش کودکان این سرزمین می‌پیچد.

* سوریه: آوراگی مردم و ویرانی خانه‌ها، قدرت گرفتن افراطی‌گری و کوچ تروریست‌های دنیا به منطقه.

چه خبر از سیاست‌ خارجی مهمان تهران

*لبنان: در بیروت می‌توان گفت دیگر دولت ترکیه هیچ حرفی برای گفتن در درون کابینه ندارد و نقش ترکیه در این کشور بسیار کاهش یافته است.

* مصر: ترکیه با آغاز درگیری‌ها در مصر تمام قد از اخوان‌المسلمین حمایت کرد حال آنکه به ذهن اردوغان هم خطور نمی‌کرد به همین زودی ورق برای اخوانی‌ها برگردد و سیاست باخت باخت را دنبال کنند.

* شمال ترکیه: درگیری‌های حوزه دریای سرخ، آشوب در اوکراین، اختلاف ناتو با روسیه 

از همه مهتر، اختلاف گرفتن با شرکا و هم‌پیمانان قدیمی از جمله ایران، دولت بشار اسد، مصر، روسیه و حتی چین.

چه خبر از سیاست‌ خارجی مهمان تهران

آیا سیاست ضد ایرانی اردوغان در منطقه ادامه می‌یابد؟ آیا اردوغان با توافق ایران و 5+1 موافق است؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  و به ویژه طی چند سال اخیر ترکیه از شرایط تحریم در ایران بیشترین سود را برده است. ایران طی این چند سال مجبور بوده که با ترکیه همکاری کند و از نقش واسطه گری این کشور برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. اما با توجه به توافق احتمالی ایران و 5+1 دیگر ترکیه نقش کم‌رنگی در اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد. و دیگر از سود سرشار اقتصادی خبری نیست.

حال باید دید اردوغان باز هم بر سیاست ضد ایرانی خود پافشاری می‌کند و یا وقت آن رسیده که بر قدرت ایران اعتراف کند و دست از رفتارهای متناقض خود بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اردوغان ظاهرا برای آوردن پیام آمریکایی ها به رهبری به ایران آمده است و چون این مساله در جهت سیاستهای دولت ایران است این سفر را لغو نکردند.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    بالاخره پای داعشیها به ایران هم باز شد!
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    گوشش خوب بپيچونيد وقتی برگشت ديگه حرف زيادی نزند
  • داریوش ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    با این کار باج میگیرد خلاصه همه را بازیچه دست خود کرده دریک کلام دزد قافله وشریک قافله هدف از امدن به تهران برای تفرقه افکنی تفریح ونشان دادن خود ومعامله های پرسود برای او وکشورش ولی برای ایران خیلی نا چیز وجاسوسی واطلاع از حال واحوال ایران چون فقط ایران بعلت تحریم ومبارزاتش برای ازادی قدس شریف به ترکیه زیاد متکی شده ببخشید انشاء شد
  • آریا ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    این مردک عوضی فاشیسم حامی تروریسم رو از خاک ایران بندازید بیرون
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    برادر رجب طیب اردوغان سلام. ناسیلسین کارداش؟ گویا یادتان رفته ! یادتان رفته ؟! این اواخر خیلی یادتان می‌رود. راستی ؛ چطور وقتی شما می‌خواستید عثمانی را احیاء کنید، خوب بود؟ ما که هنوز حرف شاه اسماعیل را هم پیش نکشیده‌ایم! حالا ما شدیم اخ ؟!! به قول ما تبریزی‌ها: - هله نه اولوب کی ... ؟! وقتی در مورد حضرت رهبری انقلاب چیزی گفتید و در آکساری فریاد «رهبره اوزانان دیلی کسریز» را شنیدید، یاد آشفتن‌تان بر علیه مرحوم اربکان فتادم. همان انگور و شراب. یادتان هست؟ دنیاست دیگر .... برادر امام‌الخطیب ! گویا یادتان رفته روزهایی که شما و دوستانتان می‌آمدید از سازمان تبلیغات تبریز کتاب هدیه می‌گرفتید تا تربیت شوید. یعنی برادر عبدالله هم یادش رفته؟ لابد می‌دانید که توریسم، صنعت پایایی برای کشورداری نیست. لیدی‌های موطلایی و چشم‌آبی و پوست‌سفید مهمان آنتالیا و آکسارای از صدای ترقه می‌ترسند. صدای ترقه پوست ایشان را مورمور می‌کند. لبنان را که یادتان هست. ما شما را با همه شیطنت‌های کودکانه‌ای که گاهی مرتکب می‌شوید دوست داریم. شما فرزند این خانه‌اید برادر رجب. پیچاق اؤز دسته سینی کسمز. . . . . . تبریز - مهدی نعلبندی
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اگر میخواستند گوشش رو بپیچونند که فرش قرمز زیر پاش پهن نمی گردند
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    از طرفی همزمان نمی شود و منطقی هم نیست که تمام شرکای صهیونیست ها و غربی ها را آب بندی کنیم ، از این منظر امروز نوبت ترکیه نیست ، از طرفی دیگر بودن این مردک در تهران ، پیام خوبی برای مقاومت و سربازانی که همین حالا در برابر تکفیری حرامی هایی که همین مردک مجهزشان کرده می جنگندند ندارد . باید این پیام به تمامی مقاومین مخابره شود که آمدن اردوغان به ایران نشانه تایید رفتارش نیست و ایران کماکان و به قوت قبل با موضع ترکیه در منطقه و خصوصا در سوریه موافق نیست . بهترین کار اینه که به محض خروج اردوغان از ایران ، یک هیئت عالی رتبه متشکل از نماینده رهبری ، نماینده ریاست جمهوری ، نماینده مجلس و نماینده وزارت امورخارجه یک سفر دوره ای را شروع کنند و با مقاومین عراقی ، بشار اسد و سید حسن نصرالله دیدار کنند تا شوی تبلیغاتی اردوغان خنثی شود .
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    این رو خوب اومدی
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    چقدر به جیگر شبیه
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اين اردوغان داعشي پانترک مغول با آمدنش به ايران خاک ايران را نجس کرده است.حالا که آمده بهتره او را سوار خر کنند.
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    متاسفانه بیماری خودشیفتگی در میان ما ایرانیان بیماری مزمن و مسری شده است. گمان داریم که مرکز ثقل هستی هستیم و محور تمامی تحولات جهان. معیار درست و نادرست بودن دیگران را میزان هم خوانی ایشان با خود می دانیم. ترکیه کشوری بزرگ و قدرتمند و مستقل می باشد، مانند ایران. وارث اصلی بزرگترین و معمرترین امپراطوری جهان که روزگاری دژ مستحکم جهان اسلام بشمار می رفت. انتظار تبعیت حزب اسلام گرای عدالت و توسعه از ما مانند حزب الله در لبنان، بی جاست. منافع ترکیه لزوماً همواره منطبق با منافع ما نیست. دیدگاه های اسلام گرایان ترکیه که البته نزدیکترین طیف اسلام گرای سنی به جمهوری اسلامی ایران هستند یا دقیق تر، بودند، مطابق با تمامی دیدگاه های ما نیست. همان گونه که ما حق داریم در خصوص اوضاع یمن اتخاذ موضع نماییم. موضعی که مبتنی بر دیدگاه ها و باورهای ماست. ترکیه نیز حق دارد اتخاذ موضع کند. مبتنی بر دیدگاه ها و باورهایش. طیب اردوغان مقلد حضرت ایت الله سیستانی نیست، اگر چه به ایشان احترام می گذارد. مرید و تابع حضرت آقا نیز نیست اگر چه به ایشان علاقه دارد. اردوغان سنی، حنفی و متعلق به مکتب اخوان المسلمین و مرید شیخ قرضاوی است . سعی کنیم که این تفاوت ها را درک کنیم. هر طور که بیندیشیم ، نزدیک ترین کشور قدرتمند سنی به ما ترکیه است . این فرصت را به تهدید نبایستی تبدبل کرد. فقط فرض کنید که حاکمیت ترکیه کاملا وهابی زده و یا اسلام ستیز شود، در آن وقت بدترین شرایط برای ایران پیش خواهد آمد. ترکیه علی رغم تمامی اختلاف دیدگاه ها و تنش های فیمابین هنوز می تواند در شمار بهترین و مفید ترین دوستان ما باشد . نگذاریم که این فرصت به تهدید تبدیل آید.
  • یک ناشناس دیگر ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    برای آوردن پیام آمریکا به ایران اولاً نیاز به واسطه نیست ثانیا واسطه معمولا اشخاصی انتخاب می شوند که با دو طرف رابطه ی خوبی داشته باشد مثل عمان نه ترکیه که شمشیر را از رو بر ایران کشیده!
  • غارداش ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    چقدر متناقض حرف زدی غاااااااااااااارداش!!!!
  • علی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    وقتی دو روز قبل جناب ظریف با بالاترین مقام امریکا ملاقات شش ساعته خصوصی در اطاق دربسته سویس داشت به نظرت این یارو رو میفرستند پیام بیاره؟الان اقای اوباما دستش کاغذپاره نمیده چه رسد به ..حداقل بفرمایید از طرف شاه عمان شخصیت وارسته سلطان قابوس باشه وفرش قرمز برا دربونش هم پهن کنیم ارزش داره.میشه چیزی
  • احمد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    گفتی سوار خرش کنند که حرف بدی است چون ظلم است که لجن را بار خر کنند
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    موافقم
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    حیف جیگر
  • ایمان ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    برای چه غلطی امده داعشی شیعه کش؟
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اگه من ريس جمهور بودم اين مردك الاغ رو با اوردنگي بيرونش مي كردم
  • بی نام ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    دوست عزیز به جای این نظرات بی محتوا بهتر است به این فکر کنی که فقط پوشاک ترکیه چند برابر نفت ایران درامد دارد حالا توریستیش بماند. روابط ایران و ترکیه خیلی استراتژیک تر از تخیلات شما است.خودتان را قول نزنید و واقع بین باشید
  • ی بنده خدا ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    ی زمانی که اردوغان حال رییس جمهور اسراییل رو گرفت همه می گفتن احسنت به اردوغان. حالا چی شده ؟ موضع عوض کردین.. شما از اهل کوفه هم کوفه ترید
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    معاویه زمان: اردوغان
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    پاکستان گاز ایران را دور زد/ اسلام‌آباد مشتری گاز قطر شد
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، خون مردم عراق و سوریه و یمن ارزشش قابل مقابسه با پوشاک ترک نیست ! روابط مهم هستند اما دولت ترکیه عادت به نارو زدن دارد
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    چرا این مردک عوضی رو راه دادن ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اومده بگه توافق نکنید من هستم بهتون بازهم کمکتون میکنم طلا میدم درضمن امریکا هم خیلی بده.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    انشاالله رهبری توجيهش ميکنه
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    جفنگ نگو؛ به لطف ایرانی ها به این دلارهای بادآورده رسیده اند
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    بعد خود فلان فلان شده اش شد نوکر اسراییل
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    مشرق حماس باز ار عربستان به حمله یمن حمایت کرده بهتر نیست ما عم روز قدس رو حذف کنیم؟
  • ناصر ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اردوغانی که با پرچم اسلام به میدان آمد و با حمایت‌های ایران بر کرسی قدرت نشست ! با حمایت‌های ایران بر کرسی قدرت نشست ! با حمایت‌های ایران بر کرسی قدرت نشست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!1 مشرق چرا دراین باره مقاله منتشر نکردی تاحالا؟؟؟
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    علی جان 100%موافقم
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    بنده ی بی خبر خدا؛ اون موقع حالش رو گرفت. ولی بعدش 10برابر بهش حال داد. یعنی اینا رو نمی دونی؟! جدی نمی دونی؟!
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    اینم اومده بود تخفیف گاز بگیره
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    صادرات غیر نفتی ترکیه 4 برابر ایرانه.کی میگه اقتصاد ترکیه وابسته به توریسم است.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    با این حرفها خودتونو فریب ندید که اقتصاد ترکیه به لطف ایران به اونجا رسیده صادرات غیر نفتی ترکیه پارسال 200 میلیارد دلارشد و با رشد 6 درصدی سومین رشد اقتصادی دنیا را به نام خودش ثبت کرد.
  • مسعود کامنت ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    به نقل از مشرق عمده ترین صادرات ترکیه به ایران را ماشین آلات، خودرو، آهن و محصولات فولادی، دیگ بخار، تجهیزات الکترونیکی، و محصولات دخانی تشکیل می دهند. از سوی دیگر 90 درصد از صادرات ایران به ترکیه را نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می دهند
  • بوروجردی ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    اینکه رو دررو بهش بگیم شما از تروریسم حمایت می کنید و موضع دشمنان رو گرفتید خیلی بهتر است از راه ندادن و قهر و قهر بازی امیدوارم دوستان ما حرکت دولت و رهبر معظم رو درگفتگو درک کنند
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    هتل های برشکسته این مردک رو ما ایرانیای گردشگر آباد کردیم وگرنه تعطیل بودن
  • نادر ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    ننگ حمایت از تروریسم بر پیشانی دارد .
  • قنبر ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    فکر کنم پیامی از عربستان اورده باشه!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    درود! تحلیل خوب و فنی بود
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    اتفاقا در متن همین مقاله به تناقضات اردوغان اشاره شده
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    به یک ناشناس دیگر اتفاقا برای همین فرستادن اردوغان مهم است که قبلا بامواضعش ایران را تحقیر کرده است. اردوغان مگر کار دیگری در تهران داشت؟مراسم اسکورت و دیدار با رهبری و بازگشت به ترکیه!
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    رشد اقتصادی ترکیه فقط به برکت تجارت مرگ در سوریه و عراق و وام های کلان که از صندوق بین المللی پول کرفته است اتفاق افتاده است. در واقع اردوغان ترکیه را به یکی از بزرگترین بدهکاران دنیا تبدیل کرده است. فریب این بادکنک را نخورید.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    نشانه ها حاکی از آنست اردغان آمده برای رادیو لوژی
  • ناشناس ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    روابط استراتژیک مون همین است که واردات پوشاک ترک را آزاد کردیم و همه تولید کنندگان داخلی متضرر و ورشکست شدند !
  • ناشناس ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است .
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    سود سرشاری که دولت ترکیه از گردشگران ایرانی جذب میکنه صرف حمایت از داعش و تروریسم در سوریه میشود .
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    صادرات غیرنفتی ترکیه 4 برابر ایرانه.
  • ahmadi ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    آفرین برادب شما ورفیق ناشناست
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    اردوغان تو یه اشتباه احمقانه داره پیش میره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس