در سال 1393 به ميزان 52 ميليارد و 477 ميليون دلار انواع كالا وارد كشورمان شد که 5 و 57 صدم درصد رشد داشت. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در اواخر سال گذشته هشدار دادند که فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد.

واردات پس از 3 سال کاهش، دوباره افزایش یافتگروه اقتصادی مشرق- مطابق آمار اعلامی گمرک، رقم واردات کالاها به کشورمان در سال 1393 نسبت به سال قبل آن رشد داشت؛ در حالی که از سال 1390 تا 1392 به مدت 3 سال متوالی، از حجم واردات به کشور کاسته شده بود.

در طول سه دهه اخیر، رکورد واردات به سال 1389 اختصاص دارد که بیش از 64.4 میلیارد دلار کالا از خارج به کشور وارد شد.

افزایش بی‌رویه واردات در دولت احمدی‌نژاد خصوصا دولت دهم مایه انتقادات گسترده‌ای نسبت به سیاست تجاری دولت شد.

با تذکراتی که رهبر معظم انقلاب خصوصا در سال‌های 1389 و 1390 نسبت به ضرورت مدیریت واردات به دولت دادند، از سال 1390 واردات به کشور روند نزولی به خود گرفت.

بر این اساس، طی دو سال یعنی از سال 1389 که رکورد واردات زده شد، تا سال 1391 نزدیک به 11 میلیارد دلار از رقم واردات به کشور کاسته شد.


روند نزولی واردات در سال 1392 نیز که دولت یازدهم از اواسط آن سکان قوه مجریه را در اختیار گرفت، ادامه یافت و رقم واردات با حدود 4 میلیارد دلار کاهش نسبت به سال 1391 به 49.4 میلیارد دلار رسید.

با این حال، به دنبال گشایش‌های خارجی ایجادشده در سال 1393 و سیاست‌های برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر دولتی همچون وزارت صنعت، دوباره موتور واردات روشن شد و پس از سه سال روند نزولی، رقم واردات به کشور روند صعودی به خود گرفت. آمارها نشان می‌دهد در سال 1393 نزدیک به 3 میلیارد دلار بیش از سال 1392 به کشور واردات صورت گرفته است.

با توجه به احتمال توافق هسته‌ای و افزایش گشایش‌های خارجی در سال جدید، بیم آن می‌رود که در سال 1394 روند واردات به کشور با سرعت بیشتری رو به صعود بگذارد و رکورد جدیدی در این عرصه به جا بماند؛ البته رکوردی که مایه نگرانی و فشار بیشتر بر تولید داخلی است.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در اواخر سال گذشته با اشاره به روند رو به افزایش واردات، هشدار دادند که فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد.

رهبر انقلاب در اواخر سال 1392 نیز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، هم در جلسه با سران قوا و هم در جلسه با مسئولان دستگاه‌های اجرایی به مسئله ضرورت جلوگیری از واردات بی‌رویه تاکید کردند.

افزایش دوباره واردات به کشور پس از 3 سال نزول متوالی

بنابراین از دولت یازدهم انتظار می‌رود برای مدیریت واردات خصوصا واردات کالاهای مصرفی، با عزمی قوی وارد میدان شود و سیاست دولت احمدی‌نژاد در رها کردن مرزهای کشور به روی کالاهای خارجی را تکرار نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    مچکریم!!!!!!
  • reza ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    دولت هاي ما بجاي گوش كردن به حرف نائب امام زمان(عج) تفسير خودشان را از مسائل دارند. در مسائل اقتصادي بجاي توجه به توليدات داخلي و نگاه به درون، منتظر توافقات و حل مسائل اقتصادي با كنار آمدن با آمريكا و ... هستند. خدا همه مسئولين دولتي را به راه راست هدايت كند، انشاا...
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    خب وقتی نمیتونید جنس تولید کنید بایدم واردات بالا بره!!!
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    آقايان كه خود از منتقدان دولت قبل بودند،‌حال كه به قدرت رسيده اند همان مسير را طي مي كنند!!!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    افزایش واردات توطئه اقتصادیست. هدف آنست که به خاطر شایعه لفو تحریمها و رونق اقتصادی میزان زیادی ارز از کشور جهت واردات خارج شود. هنگامی که کشور فهمید که تحریمها واقعا لغو نشده و اقتطاد رونقی نگرفته تازه آنزمان دولت میدان چقدر ذخایر ارزیش کمتر از قبل است و توان تامین کالاهای ضروری وارداتیش چقدر کاهش یافته. این خود مایه گرانی بیشتر دلار افزایش تورم و بیکاری و درگیر شدن دولت با بحران داخلیست که با هدف ساقط کردن نظام صورت میگیرد.
  • یه بنده خدا ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    هنوز مانده به اندازه دولت خدمتگذار برسه، حتی اگه سال 92 رو فاکتور بگیریم از سال 87 به بعد، سال 93 از همشون کمتره، جالبه که سال 90 نزدیک 70 میلیارد و سال 91 نزدیک 65 میلیارد واردات داشتیم، مشرق جون اونموقع کجا بودی برادر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس