کد خبر 402529
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

معاون وزیر نفت با اشاره به صف سرمایه گذاران بزرگ بین‌المللی برای مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران در صورت لغو تحریم‌ها، گفت: با مشارکت خارجی ظرفیت تولید پتروشیمی ایران دو برابر خواهد شد.

 به گزارش مشرق، عباس شعری مقدم با اشاره به انتشار بیانیه مشترک هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، گفت: در صورت توافق نهایی و تعلیق کامل تحریم‌ها، از تابستان سال جاری سرمایه گذاران خارجی به سمت ایران و به ویژه صنعت نفت و پتروشیمی هجوم خواهند آورد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه صنعت پتروشیمی عمدتاً به حجم بالای سرمایه گذاری و تکنولوژی‌های روز نیاز دارد، تصریح کرد: پیش بینی می شود پس از حصول توافق، بتوانیم با دستیابی به فرایندها و دانش های فنی پیشرفته که به دلیل وجود تحریم ها در دریافت آنها با محدودیت مواجه بودیم و همچنین با ورود سرمایه های خارجی به کشور، به تحولات مورد نظر در جهش دوم صنعت پتروشیمی، جامعه عمل بپوشانیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره به عقب ماندگی‌های صنعت پتروشیمی از اهداف پیش بینی شده در برنامه افق ۱۴۰۴ ناشی از دست رفتن فرصت‌ها، اظهار داشت: در شرایط فعلی صنعت پتروشیمی برای جبران عقب ماندگی های گذشته نیازمند ۸ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری است در حالی که در دوره جهش قبلی، سالانه بیش از ۷/۲ میلیارد یورو هزینه نشده است.  

این مقام مسئول افزود: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی، امکان تحقق اهداف و برنامه های توسعه صنعت پتروشیمی در ایران وجود دارد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۶۲ طرح نیمه تمام پتروشیمی وجود دارد که در انتظار تامین منابع ارزی هستند، اظهارداشت: به اعتقاد من این طرح‌ها را می‌توان ۶۲ منبع مستقل جذب سرمایه تلقی کرد که به راحتی می توانند ۸ میلیارد دلار در سال را هزینه شود و ۶۰ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه کند.

شعری مقدم در خصوص رفع چالش‌های مربوط به تضمین سرمایه گذارای در صنعت پتروشیمی هم توضیح داد: دو نوع سرمایه گذاری خارجی داریم یکی سرمایه گذاری مستقیم خارجی و دیگری سرمایه گذاری از طریق اخذ وام خارجی که به عنوان نمونه می توان از مشارکت پلیمر آریاساسول به عنوان یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی موفق نام برد.

وی افزود: موضوعی که در حال حاضر انتظار داریم اتفاق بیفتند سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم است؛ بدین معنی که سرمایه گذاران به ایران بیایند و در سرمایه گذاری طرح‌ها مشارکت کنند و تولیداتشان را هم خودشان بفروشند. در حقیقت در این روش، محصولات تولیدی، خود تضمین کننده سرمایه است و البته در این راستا سازمان حمایت از سرمایه گذاری خارجی هم حمایت‌های لازم را خواهد کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال این است که مجوز حمایت از سرمایه گذاران داخلی را در مقابل وثیقه گرفتن اموال و تولیدات آنها از مراجع ذیربط بگیرد، تاکید کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای ایجاد تسهیلاتی به منظور تسریع در سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوی در صنایع پتروشیمی ایران انجام شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس