به جز استان صنعا، استان «الحدیده» نیز تحت کنترل جنبش انصار الله بود. این استان از حیث در بر گرفتن دومین بندر بزرگ یمن که از آن سلاح و مواد غذایی وارد یمن می‌ شود و نفت این کشور از آن به دیگر کشورها صادر می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گروه بین‌الملل مشرق - از روز ششم فروردین ماه سال جاری عربستان سعودی تجاوز نظامی خود به موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» را آغاز کرد و طی آن جنگنده های رژیم سعودی مواضع و مناطق مختلف یمن از جمله مواضع و مناطق تحت کنترل جنبش «انصار الله» و همچنین «علی عبد الله صالح»، رئیس جمهوری برکنار شده یمن را بمباران کردند.
 
هرآنچه لازم است، درباره پراکندگی و انتشار نظامی نیروها در یمن بدانید و مناطق نفوذ هریک از آنها

مناطق تحت کنترل نیروهای جنبش «انصار الله»
جنبش «انصار الله» به همراه کمیته‌ های مردمی و انقلابی یمن تا پیش از تجاوز رژیم سعودی به یمن، اداره و کنترل امور در شهر «صنعا»، پایتخت یمن در دست داشتند که از جمله این مناطق و نقاط می توان به مقر لشکرهای ارتش یمن در صنعا و مقر لشکر پدافند هوایی ارتش یمن به فرماندهی سرلشکر «راشد الجند» و فرودگاه نظامی «الدیلمی» اشاره کرد.

به جز استان صنعا، استان «الحدیده» نیز تحت کنترل جنبش انصار الله بود. این استان از حیث در بر گرفتن دومین بندر بزرگ یمن که از آن سلاح و مواد غذایی وارد یمن می‌ شود و نفت این کشور از آن به دیگر کشورها صادر می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است و در دست گرفتن کنترل آن توسط انصار الله، موجب شد تا این جنبش بیش از پیش قدرت یابد.

اما اهمیت استان الحدیده تنها به داشتن بندر ختم نمی شود، بلکه جدای از بندر الحدیده این استان حلقه ارتباط صنعا، پایتخت یمن و کشور عربستان سعودی است.

هرآنچه لازم است، درباره پراکندگی و انتشار نظامی نیروها در یمن بدانید و مناطق نفوذ هریک از آنها

صرف نظر از این دو منطقه جنبش انصار الله کنترل استان های ذي مار و حجة و عمران و صعدة و المحويت را نیز در دست داشتند. این در حالی است که مناطقی در 2 استان «تعز» از جمله پایگاه هوایی تعز و «لحج» از جمله پایگاه نظامی «العند» تحت کنترل انصار الله بود.

اگرچه کنترل استان «ابین» هنوز در دست جنبش انصار الله نیست، اما این جنبش موفق به پیشروی در بخش هایی از آن شدند و کنترل بندر «شقره» در این استان را در دست گرفتند تا اولین منفذ دریایی آنها در دریای «عرب» باشد.

نیروهای علي عبد الله صالح

نیروهای علی عبد الله صالح دومین گروهی است که در یمن فعالیت و مناطقی از این کشور را در کنترل دارد که مهمترین آنها استان «الضالع» است که تحت کنترل نیروهای سرلشکر «عبد الله ضبعان» از فرماندهان وفادار به علی عبد الله صالح است.

هرآنچه لازم است، درباره پراکندگی و انتشار نظامی نیروها در یمن بدانید و مناطق نفوذ هریک از آنها

از دیگر مناطق تحت تصرف هواداران علی عبد الله صالح باید از استان «حضر موت» نام برد که کنترل آن را یکی از سرلشکرهای هوادار صالح و مخالف «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن برعهده دارد.
 
نیروهای منصور هادي
نیروهای وفادار به رئیس جمهوری فراری یمن تا پیش از حمله ارتش یمن و کمیته‌ های مردمی و انقلابی این کشور و جنبش انصار الله به استان «عدن» کنترل حدود 80 درصد از این استان را در دست داشتند و هادی تا پس از فرار از پایتخت و پیش از خروج از کشور، شهر عدن، مرکز این استان را به مقر خود تبدیل کرده بود.

نیروهای ویژه تحت کنترل سرتیپ «السقاف» که از نظامیان هوادار هادی شمرده می شود، کنترل فرودگاه بین المللی عدن را در دست دارند.
استان «ابین»، در جنوب یمن از جمله استان های تحت سیطره رئیس جمهوری فراری این کشور است. هادی همچنین دارای نفوذ بسیار در استان حضر موت است.

هرآنچه لازم است، درباره پراکندگی و انتشار نظامی نیروها در یمن بدانید و مناطق نفوذ هریک از آنها

در استان «شبوه» رئیس جمهور فراری یمن با کمک شماری از مشایخ و روسای قبایل این استان دارای نفوذ و تاثیرگذاری است و آنها به هادی وعده وفاداری و ممانعت از نفوذ جنبش انصار الله به این استان را داده بودند.

اما در استان «مارب» هادی از نفوذ سیاسی بسیاری برخوردار است. این استان از جمله مناطق یمن شمرده می شود که مخالف نفوذ انصار الله در این کشور است. «سلطان العراده»، از جمله شخصیت های هوادار هادی اداره امور این استان را برعهده دارد.

از دیگر مناطق تحت نفوذ هادی باید از منطقه سوم نظامی قرار گرفته بین استان های مأرب و الجوف و شبوة نام برد که اداره این منطقه را سرلشکر «احمد سيف المحرمی» برعهده دارد.
همچنین باید از افسران و نظامیان لشکر 35 زره پوش ارتش یمن یاد کرد که در استان تعز مستقر هستند و وفاداری خود را به هادی اعلام کرده اند.
 
گروه تروریستی «القاعده»
گروه تروریستی القاعده به شکلی گسترده در استان «شبوه» حضور و فعالیت دارد و می توان گفت که این گروه کنترل کامل این استان را در دست دارد.
غیر از آن القاعده در مناطق و استان های دیگری از یمن نیز نفوذ کرده و فعالیت دارد که مهمترین آنها، استان های مأرب و الجوف و البيضاء و لحج و أب است که کنترل و اداره آنها را جنبش «انصار الله» یمن در دست دارد.

همچنین نشانه هایی از این گروه تروریستی در دو استان أبين و المهرة نیز مشاهده شده است که رئیس جمهوری فراری یمن پیشتر بر آنها سیطره داشت.
غیر از آن القاعده در مناطقی از استان حضر موت نیز فعالیت دارد. 

هرآنچه لازم است، درباره پراکندگی و انتشار نظامی نیروها در یمن بدانید و مناطق نفوذ هریک از آنها
نقشه پراکندگی مناطق نظامی در یمن

مهمترین مناطق مورد حمله عربستان سعودی 
تا روز شنبه 28 ژانویه 2015 عربستان سعودی اقدام به بمباران مناطق گسترده ای از یمن کرد که اغلب آنها مناطق مسکونی و غیر نظامی شمرده می شدند، در این بین این حملات برخی نقاط نظامی و حساس یمن را نیز هدف گرفتند که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:
 
فرودگاه صنعا و مواضع و پایگاه های نظامی جنبش انصار الله در شرق و غرب و جنوب پایتخت یمن. همچنین مجتمع کاخ ریاست جمهوری یمن در صنعا 3 بار. خانه علی عبد الله صالح و مقر لشکر یکم زره پوش و پایگاه نظامی الدیلمی و پایگاه های نظامی ريمة حميد و الصباحة در غرب صنعا.
 
در استان صعده ائتلاف سعودی منابع آب و پایگاه های جنبش انصار الله و خانه «عبد الملک الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله را هدف گرفت.
 
در استان الحدیده پایگاه هوایی الحدیده هدف گرفته شد.
 
در استان تعز پایگاه هوایی تعز هدف گرفته شد.
 
در استان لحج پایگاه نظامی «العند» هدف گرفته شد.
 
در استان صعدة پایگاه نظامی 131 هدف گرفته شد.
 
در شهر عدن برای مقابله با پیشروی جنبش انصار الله نقاطی اطراف کاخ ریاست جمهوری هدف گرفته شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    چرا پس نیروهای یمنی به عربستان حمله نکردن؟!م
  • سعید ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    عجب شلم شورباییه خدا به دادشون برسه
  • ابراهیم ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    خک بر سرشان کنم بخاطر مقام چه بر سر گشمرشان آوردن
  • اراک خبر313 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    آقای روحانی مبادا گورباچف ایران بشوید
  • هادی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    باید باب المندب رو ببندن نزارن کشتی های این عربستان کثیف رد بشه بزنن دیگه اونا ک دارن میزنن وسط دعوا ک حلوا خیرات نمیکنن
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اراک خبر 313 شما نگران این چیزا نباش واجا و رهبر و... حواسشون از من و تو و روحانی و اوباما جمع تره
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    نقشه های رنگی رو ترجمه کنید
  • عباس م 61 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    مسئولین ما وقتی هیج جا هیچ خبر نیست مدام شعار میدن و چنان می کنیم و فلان می کنیم ولی الان.... کمک نظامی به یمن پیشکش یه حرکت دیپلماسی ما ندیدیم برای جلوگیری از اربده کشی ها و بمبارانهای وهابستان بر سر برادرانمان. کجایید ارزشی ها؟؟ خیلی ناراحت کنندست وقتی کوچکترین خطایی جناح سیاسی مخالف در کشور انجام میده بیست هزار نفر حکم صادر می کنند، الان چرا تو قضیه یمن همه سکوت اختیار کردند خجالت اوره . تمام اعراب از هم حمایت می کنند حداقل زبانی.
  • محسن ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    صبرکن.به موقع
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    اینطور که از نقشه پیداست یمن داره بسوی یک جنگ تمام عیار داخلی بین شمال و جنوب پیش میره.بدبختی اینجاست که ارتش یمن هم دچار ازهم گسستگی شده و بخشهای مختلف هرکدام طرف یکی را گرفته اند.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    این مردم و این مملکت عتدن به قبله گری دارند و حالاحالاها باید باهم مجادله کنند تا یاد بگیرند باهم زیستن را !!!شما ببنید یکروز صالح را بیچاره کردند !! حالا باهاش برادر شده اند !!دخالت و واسطه گری در این اوضاع بسیار سخت است و بی نتیجه !1 و هزینه سرسام آور در بر دارد !!
  • قاسم ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    لطقا نقشه های رنگی از وضعیت عراق و سوریه هم به صورت پیوست بزارید.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    پس از اتحاد دو یمن شمال و جنوبی در هما چندسال اول بخاطر اختلافاتیکه بین علی عبدالله صالح رییس جمهور و معاون جبو بی اش بروز کرد یمن بسوی جنگ داخلی بین شمال وجنوب کشیده شد اما صالح با درایت و قدرت ظرف 5 ماه کار را تمام کرد و جدایی طالبان را سرکوب کرد و یمن را به آرامش رساند.الان هم یک رهبر با قدرت ودرایت مثل صالح باید یمن را جمع کند.در کل صالح نسبت به دیکتاتورهای دیگر عرب آدم بدی نیست.
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    دفتر نقاشی شده
  • علی دشمن ال سعود وهابیت امریکا صهیونیست ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    باید ایران به کمک یمن که نیمی از جمعیت ان شیعه هستندبشتابد وبادادن موشکهای قوی به یمن در نابودی چاه های نفت عربستان کمک کند تاهم قیمت نفت اوپک براثر کاهش تولید پایین بیاید هم بودجه سعودیان کافربرای جنگ کم شودهم جریان جنگ به سمت یک نسل کشی بزرگ شیعی پیش نرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس