کد خبر 402489
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

روزنامه آمریکایی لس انجلس تایمز در شماره اخیر خود نوشت آژانس ضد موشکی آمریکا قصد دارد در سال دو هزار و شانزده نزدیک به ده میلیارد دلار برای تقویت طرح ها و برنامه هایی که کارآیی لازم را نداشته اند، هزینه کند.

به گزارش مشرق، از میان طرحهایی که به هیچ وجه نتوانسته است انتظارات مسئولان آمریکایی را برآورده سازد، می توان به پروژه رادار شناور اس بی ایکس SBX که هزینه آن بالغ بر دو میلیارد و دویست میلیون دلار است، اشاره کرد.

 این سامانه اساسا با هدف ردیابی موشک های دشمن و اهداف دروغین طراحی شده است اما بررسی ها نشان داد که اگر چندین موشک همزمان شلیک شوند، این سامانه کارآیی لازم را برای خنثی کردن آنها ندارد به همین علت این سامانه از سال دو هزار و سیزده تقریبا به صورت غیرفعال در پایگاه نظامی پرل هاربر به حال خود رها شده است.

پروژه لیزر ای بی ال ABL نیز عدم کارآیی خود را در بررسیها و آزمایش ها نشان داده است چرا که شعاع عملیاتی آن محدود است. این محدودیت هواپیماهایی را که به سلاح لیزر ای بی ال مجهز هستند، مجبور می کند پیوسته در نزدیکی مرزهای دشمن پرواز کنند و همین مسئله خطر هدف قرار گرفتن سریع و آسان این هواپیماها را توسط نیروهای دشمن افزایش می دهد. پروژه لیزر ای بی ال که هزینه آن بالغ بر پنج میلیارد و سیصد میلیون دلار برآورد شده است در سال دو هزار و دوازده پس از ده سال مطالعه و آزمایش به حال تعلیق درآمد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، همچنین کارشناسان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که پروژه ردیاب موشکی کینتیک انرجی Kinetic Energy که برای ناوهای جنگی طراحی شده ، بسیار آسیب پذیر است. متخصصان آمریکایی پس از ده سال کار بر روی این پروژه و صرف یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای بهره برداری از آن، در نهایت از ادامه کار بر روی آن منصرف شدند.

همچنین پروژه ردیاب موشکی دیگری به نام Multiple Kill Vehicle که با هدف ساقط کردن موشک های دشمن با استفاده از اهداف دروغین طراحی شده است، پس از چهار سال تلاش و میلیون ها دلار سرمایه گذاری به حال خود رها شد. هزینه این پروژه بالغ بر هفتصد میلیون دلار برآورد شده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از کارشناسان نظامی نوشت ناتوانی آژانس دفاع موشکی آمریکا در تجزیه و تحلیل و تهیه پروژه های جایگزین و همچنین ارزیابی مستقل هزینه های اجرای برنامه های موشکی منجر به اتلاف سرمایه گذاریهای کلان در این بخش شده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس