اگرچه قیمت جنگ افزارها در مقایسه با بسیاری از تجهیزات فنی، گران محسوب می شود؛ اما در این میان، برخی تولیدات خوب برخی کشورها، از قیمت مناسبی جهت خرید توسط ارتش های کشورهای فاقد پشتوانه مالی بالا برخوردار است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروزه بازار خرید جنگنده ها پر از هواپیمای بسیار پیشرفته نسل 4++ و همچنین برخی نمونه های نسل 5 است که عمدتا قیمت های بسیار بالایی دارند. جنگنده هایی با فناوری های بسیار پیشرفته، سرعت، برد و سقف پروازی بالا به همراه توان حمل حجم گسترده ای از سلاح های هوا به هوا و هوا به سطح که به کاربران آن توانایی های بالایی را می بخشد. اف 35، اف 18 سوپر هورنت، سوخوی 35، یورو فایتر تایفون و رافال از جمله این جنگنده ها محسوب می شوند.

اما نگاهی به نقشه جهان ، خصوصا از نظر بحث تقسیم کشورها به لحاظ اقتصادی نشان می دهد که تعداد زیادی از کشورهای جهان عملا توان خریدهای سنگین نظامی را ندارند و اصولا نمی توانند به دنبال خرید این گونه سلاح های گران قیمت باشند. در عین حال با پیشرفت های به وجود آمده کشورهای مختلف دنیا به دنبال هواپیماهای رزمی نیز هستند.

کشورهایی با بودجه های کمتر معمولا دو راه دارند. یا به ارتقاء ناوگان جنگنده های خود بپردازند و یا به دنبال جنگنده های ارزان قیمتی باشند که در عین حال پاسخگوی نیازمندی های آنان باشد. فراموش نکنیم در بسیاری از نقاط دنیا برخلاف منطقه خاورمیانه که محیطی پر تنش بوده و نیاز به نوسازی و داشتن جنگ افزارهای پیشرفته بسیار مهم است، اصولا تهدیدات زیادی برای کشورها وجود نداشته و با جنگنده ها و سلاح های ارزان قیمت تر نیز می توان نیازهای دفاعی کشور را تامین کرد.

در این نوشتار 5 فروند جنگنده ارزان قیمت در بازار جهانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

جنگنده AMX

یک تجربه مشترک از دو کشور ایتالیا و برزیل که یک هواپیمای مناسب برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را به وجود آورده است. این هواپیمای مادون صوت در اصل برای نقش حمله به اهداف زمینی طراحی و ساخته شده است اما توان انجام عملیاتی شناسایی را داشته و با ارتقاء های جدید توان عملیات سرکوب پدافند هوایی دشمن با استفاده از موشک های ضد رادار را نیز پیدا کرده است.

در بخش رزم هوا به هوا این پرنده توان حمل توپ 20 یا 30 میلی متری به همراه موشک های هوا به هوای فرو سرخ را نیز دارد. در بحث حمله به اهداف زمینی توان حمل موشک های ماوریک، بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای، موشک ضد رادار MAR-1 ساخت برزیل و انواع بمب ها و راکت های غیر هدایت شونده را نیز دارد.

آشنایی با 5 نمونه از جنگنده های ارزان قیت در جهان+عکس (آماده نیست)

جنگنده AMX هم در ایتالیا و هم در برزیل تحت برنامه گسترده ارتقاء قرار گرفته و امروزه از کابین بسیار پیشترفته مجهز به نمایشگرهای لمسی و همچنین سامانه های دفاعی جنگ الکترونیک نیز برخودار شده است. این هواپیما تنها بهایی در حدود 10 میلیون دلار دارد.

این جنگنده با یک دستگاه موتور توربوفن ساخت شرکت روزل رویس انگلیس مجهز شده و می تواند با سرعت 914 کیلومتر بر ساعت تا برد رزمی 889 کیلومتر و سقف پروازی 13 کیلومتر پرواز کند. در حدود 200 فروند از این هواپیما ساخته شده و هم اکنون در نیروی هوایی برزیل و ایتالیا مشغول خدمت می باشد.

جنگنده Scorpion

پروژه جنگنده Scorpion یا "عقرب" از شرکت Textron آمریکا یک حرکت جدید در جهان هوانوردی نظامی محسوب شده و توجه برخی از کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. این هواپیمای سبک مادون صوت با بهای کمتر از 20 میلیون دلار توانایی های جالبی را عرضه کرده است. این هواپیما توان انجام عملیات هایی به مانند تهاجم به اهداف سطحی و همچنین جمع آوری اطلاعات و شناسایی را دارد.

این هواپیما با دو دستگاه موتور جت هانی وال مدل TFE731 مجهز شده و می تواند با سرعت 833 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد نهایی این هواپیما 4400 کیلومتر و سقف پروازی آن نیز 14 کیلومتر است. در بحث تسلیحات این هواپیما می تواند تا 3 تن محموله رزمی و یا شناسایی را با خود حمل کرده البته تا به امروز نوع دقیقی از سلاح ها برای این هواپیما مشخص نشده است.

آشنایی با 5 نمونه از جنگنده های ارزان قیت در جهان+عکس (آماده نیست)

تا به امروز مذاکراتی با کشورهای عربستان سعودی، بحرین، قطر، نیجریه  فیلیپین و اندونزی برای فروش این جنگنده صورت گرفته است و به احتمال زیاد از این هواپیما برای نقش های پشتیبانی نزدیک هوایی و همچنین عملیات های ضد شورش بهره گرفته خواهد شد.

FA-50

پروژه هواپیمای آموزشی پیشرفته کره جنوبی با نام T-50 موسوم به عقاب طلایی با پشتیبانی فنی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به سرانجام رسید و بحث تامین نیاز به یک هواپیمای آموزشی پیشرفته برای کره جنوبی را بر طرف کرد. اما گونه ارتقاء یافته ای از این هواپیما با نام FA-50 به عنوان جنگنده چند ماموریتی طراحی و ساخته شده است.

این گونه رزمی از هواپیمای تی 50 سی میلیون دلار بها داشته و می تواند با حجم گسترده ای از سلاح ها مجهز شود. توپ 20 میلی متری ولکان ، موشک های هوا به هوا هدایت فروسرخ و هدایت راداری ، بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای به همراه موشک هوا به سطح تاکتیکی و ضد کشتی از جمله سلاح های قابل حمل توسط  FA-50 کره ای می باشد. این هواپیما می تواند تا 3700 کیلوگرم محوله رزمی را حمل کند.

آشنایی با 5 نمونه از جنگنده های ارزان قیت در جهان+عکس (آماده نیست)

این هواپیما که از دو خدمه بهره می برد با یک دستگاه موتور اف 404 ساخت شرکت جنرال الکتریک که به صورت تحت لیسانس در کره تولید می شود مجهز شده و می تواند با سرعت 1.5 برابر سرعت صوت پرواز کند. شعاع پروازی این هواپیما 1800 کیلومتر و ارتفاع پروازی آن 14 کیلومتر است.

بخش زیادی از سامانه های الکترونیکی این جنگنده توسط شرکت های کره ای مثل سامسونگ و ال جی طراحی و ساخته شده اند. کشور فیلیپین 12 فروند از مدل رزمی این هواپیما را سفارش داده و 60 فروند از این مدل نیز در نیروی هوایی کره جنوبی وارد خدمت می شود.

F-CK-1

یکی دیگر از تلاش های موفق در بحث هواپیما سازی با بهای پایین در کشور تایوان رقم خورد. پس از این که ایالات متحده از فروش جنگنده هایی مثل F-20 تایگر شارک و اف 16 به این کشور کوچک سرباز زد ، تایوانی ها خود به دنبال طراحی و ساخت یک جنگنده پیشرفته برتری هوایی رفتند.

در دهه 1980 و با روی کار آمدن رونالد ریگان در آمریکا ، برخی کمک های تکنیکی از طرف این کشور به تایوان برای طراحی و ساخت سلاح از جمله در طرح این جنگنده شد. این هواپیمای جت دو موتوره و تک سرنشین از در ابتدا برای بحث برتری هوایی و رزم های هوایی طراحی شد اما بعدها سلاح های هوا به سطح مثل موشک های هدایت شونده و ضد رادار و همچنین بمب های هدایت شونده نیز به مجموعه تسلیحاتی این هواپیما اضافه شد.

آشنایی با 5 نمونه از جنگنده های ارزان قیت در جهان+عکس (آماده نیست)

موتور این جنگنده بر اساس تلاش مشترک تایوان و شرکت آمریکایی هانی وال آماده شد. دو موتور این جنگنده سرعتی در حدود 1.8 برابر سرعت صوت را برای آن فراهم می کند. برد این هواپیما در حدود 1100 کیلومتر و ارتفاع پروازی آن 16800 متر است.

این هواپیما با موشک های هوا به هوای سری "شمشیر آسمان" ساخت تایوان و همچنین توپ 20 میلی متری برای ماموریتهای درگیری هوایی مجهز شده است. رادار این هواپیما نیز در تایوان ساخته شده است و یک رادار باند ایکس پالس داپلر است.

در مدل های جدید این هواپیما توانایی تعقیب عوارض زمینی نیز به این رادار افزوده شده است. در مجموع 130 فروند جنگنده از این مدل در تایوان ساخته شد و به نیروی هوایی این کشور تحویل شد . بهای هر فروند از این جنگنده ها در حدود 30 میلیون دلار است.

FC-1/JF-17

اما آخرین پرنده در لیست ما در حقیقت برنامه ای مشترک بین دو کشور چین و پاکستان است که به خلق دو جنگنده منجر شد. دو جنگنده ای که تقریبا یکسان بوده و شاید در حال حاضر بتوان از آن به عنوان بهترین گزینه برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه نام برد.

پاکستان به دنبال جنگنده ای با تکنولوژی های روز و قیمتی مناسب به منظور جایگزین کردن آن با ناوگان جنگنده های F-7 ساخت چین خود بود. این کشور با چین اقدام به تشکیل یک کنسرسیوم مشترک کرده و طرح ساخت جنگنده جدید را آغاز کردند.

JF-17 پاکستانی ملقب به صاعقه و یا به عبارت دیگر FC-1 چینی ملقب به اژدهای خشمگین، یک هواپیما تک سرنشین و تک موتوره مافوق صوت با قابلیت چند ماموریتی می باشد. در بلوک 1 این جنگنده رادار  KLJ-7 که یک رادار پالس داپلر باند ایکس می باشد نصب شده است که در گونه بلوک 2 با یک نمونه آرایه فازی فعال ساخت چین تعویض شده است.

آشنایی با 5 نمونه از جنگنده های ارزان قیت در جهان+عکس (آماده نیست)

 قابلیت حمل سلاح های هوا به هوا مثل موشک های هدایت فروسرخ PL-9C و موشک هدایت راداری PL-12 ، سامانه هدف گیری نصب شده روی کلاه خلبان ، توپ دو لول 23 میلی متری،  حمل انواع بمب های هدایت لیزری ، اپتیکی و ماهواره ای ، موشک های کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی ، موشک های ضد رادار ، پاد شناسایی و غلاف جنگ الکترونیک و همچنین توانایی سوخت گیری هوا به هوا در بلاک 2 از جمله خصوصیات این جنگنده به شمار می آید. این جنگنده توان حمل محموله جمعا 3 تن را دارد.

تمام این قابلیت ها در قالب یک هواپیما با بهایی در حدود 30 میلیون دلار جمع شده و آن را به یک انتخاب مناسب برای بسیاری از کشورهای جهان بدل کرده است. این جنگنده از یک دستگاه موتور RD-93 روسی نیرو گرفته و سرعتی در حدود 1.8 برابر سرعت صوت و برد رزمی در حدود 1350 کیلومتر دارد. ارتفاع پروازی این جنگنده نیز 17 کیلومتر است.

در حال حاضر دو کشور آرژانتین و میانمار برای خرید این جنگنده قرادادهایی را امضاء کرده اند و پاکستان نیز این جنگنده را به خدمت گرفته است. مذاکرات با کشورهایی مثل بلغارستان، سودان، زامبیا، عربستان، مصر و آذربایجان نیز برای فروش این جنگنده صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ناشناس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    10 7
    از هواپیماهای شفق و کوثر و قاهر چه خبر؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    19 5
    ماکته قاهر از همشون ارزونتره
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    5 5
    چرا 100 تا j7 از پاكستان نمي خرن به اين جنگنده ها اضافه كنيم
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    5 3
    ماکته
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    4 2
    صاعقه چی
  • محسن ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    2 2
    باید ما هم یه هواپیمای نسل 4.5 برای نبرد هوایی بسازیم برای جایگزین کردن با اف5 و اف7 و میراژ هامون
  • سروش ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 1
    برزیل هواپیمای دیگری هم داره اسمش توکاؤو است اون از يكيدیگه گرونتره؟ گریپین واقعا عالیتر از صاعقه است اما چرا نسل چهارمعرفی نکردید ؟لطف کنید میگ۳۵ را هم معرفی کنیدکه چه جنگنده با حالیه
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    برنامه ايران چيه ؟ صرفا ارتقا جنگنده هاي موجود؟ قاهر و شفق كه راه طولاني تا واقعيت دارند
  • حاج عمو ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    8 4
    عزیزانی که با هر مطلبی با شوخی برخورد میکنید کمی حس کشور دوستی را تقویت کنید.این کشور هایی که معرفی شدند هیچکدام ذرهای از تحریمهایکه به ایران تحمیل شده را تجربه نکرده اند.چون در تحریم هستیم وهیچ دانشی را به ما نمیدهند مجبوریم همه امکانات را بنوعی اختراع کنیم.البته موفق هم هستیم. پس احساس غرور کنیم اگر محصولی تولید میشود کاملا ایرانیستو ان را دستکم نگیریم.
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 1
    قاهر 313 چی شد؟
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    3 0
    برادر صحبت از جنگنده های ارزان قیمت است. میگ 35 احتمالا جزو جنگنده های گرانقیمت است.
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 4
    منظورت چیه؟ کنایه می زنی!؟ خدا رو شکر دنیا از جایگاه و قدرت ایران می ترسه وگرنه تا بحال هزار بار به خودشون اجازه دست درازی به این کشور رو داده بودن.
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    چه بانمک!
  • محمد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    تجاس هندی هم هست
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    اون كه فقط با اف 22 و سوخو تي 50 قابل قياسه
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 1
    همین مونده از پاکستان هواپیما بخریم .....پاکستان ذاتا یک کشور تکفیری است(هر روز شیعیان را سلاخی می کنه).....می گم چطوره براش پیام تبریک بفرستیم .....
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    من که گفتم یه موتور توربوفن تو مایه های آل 31 یا اف 110 توسعه بدیم مشکل حله .....پرنده های سبکمون یه موتوره(مشکل که نباید پیش بیاد اگر هم اومد ایجکت و پدر بخش نگهداری و ساخت موتور را در آوردن) و پرنده های سنگینمون دو موتور ملی.....
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    به خاطر تحریم
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    پولش نیست.
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    درمورد جنگنده اسکورپیون نوشته برد پروازی 4400کیلومتر وارتفاع 14000متر که برای این هواپیما با این بالهای کوچک عجیب به نظر می اید و سرعت 833 کیلومتر هم برای رفتن به سمت هدفی با فاصله 2200 کیلومتر یرای گریختن از چنگ پدافند زمینی وشکاریها خیلی کم است
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    آخرین خبر اینکه قاهر 131 - 132 - هاچ بک قاهر تک خلبان تک ایربک - قاهر دوخلبان دو ایربک - قاهر ELX - تو راهه !
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    پسراي گلم كدومشون ميخواهيد و از چه رنگي براتون بخرم؟
  • دکتر ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    جالبه که مسئولین نظامی ایران ایران رو مقایسه با امریکا و روسیه م کنن در هوا ولی برزیل و پاکستان هم جنگنده عملیاتی رو به سطح تولید انبوه رساندن!!!!!!! البته این رو هم بگم ساخت یک زیر سیستم بومی مثل موتور به مراتب سخت تر از مونتاژی هست که زمان جنگ هیچ خبری از پشتیبانی قطعاتش نیست...
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    گلوگاه اصلی ساخت هواپیما موتوره. یا تلاش‌ها برای ساخت موتور جت ملی در آینده نزدیک نتیجه می ده و یا با برداشته شدن تحریم ها از روس ها موتورهایی مثل RD33 و احتمالا AL31 می خریم تا توی کوتاه مدت بخشی از نیارهامون رفع کنیم. گزینه دیگه هم خرید مستقیم جنگنده از روسیه بعد از تحریم هاست که گزینه اصلی احتمالا سوخو ۳۰ خواهد بود. در نهایت این احتمال وجود داره که با توجه به وضعیت نه چندان مناسب نیروی هوایی شاهد همه این اتفاق ها باشیم.
  • مجید ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    برو جمع کن بابا خودتو. اگه همه مثل تو فکر میکردن الان حتی چرخ هم اختراع نشده بود.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    نه بابا سرتر از اف 22 هستش نمیشه با اوها مقایسه کرد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    مامانی خوبشو بخر برامون تا بابام ازت راضی باشه
  • مجتبی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    از چنگنده ریز نقش گریپین نسل جدید سوئدی بیشتر از همه خوشم میاد با آن که آنرا جانشین مناسبی برای اف پنج میدانند ولی به نظرم برای جانشینی فانتوم مناسبتر است اگر چند نمونه از آن به دست ایران میرسید خیلی خوب می شد! فانتوم برای تولید نسل جدیدی از آن بسیار مشکل دارد شاید بهتر باشد که طراحی آن به طور اساسی تغییر کند. از این نظر گریپین را نسل جدیدی از فانتوم می دانم
  • افشین تهران ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    4 4
    دوستان عزیز و خوشمزه ای که در هر مقاله مربوط به جنگنده فورا دنبال قاهر و شفق میگردن یا واقعا اطلاعات کمی نسبت به این صنعت دارن و یا کلا از جماعت ایرانی همیشه طلبکاری هستند که در عمرشان کار مهمی برای این کشور انجام ندادن حتی رفتن به سربازی .اصولا یک جنگنده بومی در هر کشوریکه بخواد تولید بشه اونم بدون تحریم نسبت به زیر ساختهای اون کشور بین 8تا15سال نیاز به زمان داره تا تمام طراحیهای لازم و تستهای زمینی و هوایی و تست سلاحها رو انجام بده که تازه در مواردی برای یک جنگنده صرفا سلاحهایی تخصصی ساخته میشه انوقت با توجه به این مسئله که در تمام دنیا به همینصورت هست چرا شما توقع دارید که جنگنده ای مثل قاهر در عرض 4سال تکمیل و به تولید انبوه برسه اونم در کشوریکه در تحریم شدید هست و زیر ساختی هم برای این صنعت نداشته و در حال بوجود اوردنش هست؟؟؟اما حالا حتما میپرسید پس ما چکار کنیم که نه میتونیم فوری بسازیم و نه میتونیم بخزیم چرا که هم تحریم هستیم و هم پولی در این حد که مثلا 300فروند جنگنده نسل 4.5 بخریم نداریم؟منتظر تکه تکه شدن بدست دشمنان باشیم؟نه.اینجا میرسیم به راهبردی که نیروهای مسلح ما با تاثیر گذار ترین و کم هزینه ترین راه ممکن انتخاب کرده که این تجربه را از حضور فرماندهان کشور در 8سال دفاع مقدس در جنگی نابرابر اما با نتیجه ای عزتمند بدست اوردیم که اون چیزی نیست جز1نگهداری و ارتقا بومی با استفاده از دانش بومی و کمک دوستان خارجی که امکان همکاری با انها هست و محرمانه نگهداشتن این ارتقاها تا دشمن در این بحث دچار سردر گمی بشه که البته اینکار بخوبی انجام شده و جنگنده های امروز ما ان جنگنده هایی نیستن که بما تحویل داده شدن و فقط در بحث موتور و سازه شکل ثابت داشته و در تجهیزات و اویونیک پروازی تغییرات عمده و همینطور در بحث استفاده از سلاح هم تغییراتی داشته اند که در زمان نیاز نسبت به تامین ان دچار مشکل نشویم.2در بحث پشتیبانی نزدیک که به زبان ساده تر پشتیبانی از نیروهای زمینی ما از چنگنده صاعقه که با الگو گیری از پلت فرم اف5تایگر که امتحان خوبی را پس داده بود صاحب جنگنده ای بومی شدیم که این جنگنده هر روز در حال ارتقا هست و تا رسیدن به یک جنگنده نسل 4 فاصله زیادی ندارد و همین روزها به این مهم دست میابد.3نکته مهم اینستکه راهبرد نیروهای مسلح بجای داشتن نیروی هوایی گسترده و پر هزینه بسمت داشتن پدافندی قوی و افند موشکی قویتر نشانه رفته که بسیار کار درستی هست چرا که با داشتن سامانه های دفاع هوایی قوی ما اسمانی امن خواهیم داشت و این نتیجه بر اساس هزینه ای پایینتر از گشتهای جنگنده های رهگیری که برای هر ساعت پرواز انها باید چندین هزار دلار هزینه کرد را بدست می اوریم هر چند که هم اکنون ما دارای بهترین و قویترین رهگیر منطقه و حتی جهان هستیم که ارتقاهای بسیار موثری هم در بحث رادار داشته اما گزینه پدافند هوایی کم هزینه تر و مطمئن تر هست و در اینده با پیوستن سامانه باور و اس 300از امنیت بیشتری هم برخوردار خواهیم شد.4اما در مقوله افند ما با استفاده از موشکهای بومی ساخت خودمان که کم هزینه تر و کم خطر هم هستند ضعف کمبود نیروی هوایی افندی را جبران کرده ایم و خطر جانی ان را هم از بین بردیم و دقت انرا خیلی بالاتر برده ایم و این بحث را میتوانید با مقایسه و مرور گزارشها و دیدن فیلم ازمایشات این موشکها ببینید .شلیک یک موشک بومی بمراتب کم هزینه تر از پرواز یک جنگنده چند میلیون دلاری و شلیک موشک و یا بمب چند صد هزار دلاری از انست و خطر جانی خلبان را هم اگر به ان اضافه کنیم این راهبرد ارزش اصلی خود را بهتر نشان میدهد.در خاتمه دوستان عزیز عرصه دفاع متفاوت است با عرصه های دیگری که در ان مد و مدل و فخر فروشی برای داشتن فلان مدل دخیل باشد و مهم نتیجه کار هست و هزینه کم ان که ما کاملا انرا دریافتیم و در ان هر روز جلوتر از روز قبل هستیم و داشتن حس ضعف در این مقوله کاملا اشتباه هست..البته داشتن جنگنده نسل 5 بومی و یا 4.5 بومی هم باعث تقویت بنیه نظامی میگردد اما نبود ان با وجود انواع موشکها با بردهای متنوع و کاربردهای متنوعتر ضعف نیست.تا چند وقت اینده منتظر جنگنده کوثر باشید.
  • رضا ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    همه اینها درست هست ولی کم کم داره یه خورده خطرناک میشه و دشمنان ما دارند سو استفاده میکنند. ایران با توجه به جایگاه منطقه ای و موقعیت ژئوپلتیک و مسایل ژئواستراتژیکی نیاز به یک نیروی هوایی به روز و کارآمد دارد.نیروی هوایی پر هزینه هست درست پیچیدگی های فراوانی دارد درست و ما تحریم هستیم همه اینها درست و دلیل نمیشود ما کنار بشینیم و بگیم چون قدرت موشکی داریم پس همین نیروی هوایی برای ما کفایت میکند.پرنده های ما کم کم دارند واقعا قدیمی میشوند و این برای امینت ملی ایران خوب نیست و اگر هوش و دانش ایرانی نبود خیلی از این جنگده بمب افکن ها سال ها پیش کنار گذاشته می شدند به هر حال در کوتاه مدت شاید می تواند امید وار بود با برداشتن تحریم بتوانیم از این روس های بدقول یک سری هواپیما های جدید بخریم در بلند مدت ما نیاز داریم به یک سری سرمایه گذاری های اساسی در زمینه هوا فضا و مخصوصا ساخت موتور های توربو فن و سیستم ها پروازی تا در یک افق 10 ساله بتوانیم نیاز های اساسی نیروی هوایی ایران تامین کنیم پلت فرم اف 5 شروع خوبی بود ولی احساس می شود چند سال که داریم درجا می زنیم کم کم باید تحقیق و توسعه از پلت فرم سبک اف 5 به پلت فرم های نیمه سنگین و سنگین منتقل کنیم و این شدنی هست ولی پول و مدیریت قوی می خواهد.
  • meysam ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    کامل .واضح.صریح.جواب دادی ممنوم
  • احسان ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    بابا اینا مفتشون هم گرونه
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    هیچ چی جای نیروی هوایی را نمی گیره...تو فک می کنی بقیه کشورها عقلشون کمه به جای هواپیما از موشک استفاده نمی کنند؟؟؟؟
  • محمد رضا ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    2 0
    حرفهای خوبی زدید... دیلی اینکه جماعت ایرانی هم وابسته به امار های انچنانی شده رو میشه تو همین فرهنگ غلط غرب جستجو کرد... فرهنگی که فقط مادیات رو حساب می کنه... بله داشتن تجهیزات پیشرفته خوب هست و ما هم داریم براش تلاش می کنیم اما اینکه هر مقاله زده به و بیایم کشور خودمون رو به سخره بگیریم نشان از ضعف بینش ما داره... در نگ تحمیلی همین صاعقه و اذرخش رو هم نداشتیم حتی سوزن توپ خانه ها رو هم از خارج وارد می کنیم به قیمت ده برابر واقعیش... برای خودتون چی میگید... الان موشک ضد تانک مرکاوا تولید می کنیم...
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    5 1
    اسرائیل F35 خریده عربستان جت رافائل کویت هم F18 قطر هم ترناده شما هم با F5 و F14 چهل سال پیش میخواید با دنیا بجنگید تازه از نوع worst case scenario......!!!!!!
  • علیا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 1
    دوست عزیز با این نوشته نشون دادی درک مناسبی از اف5 و فانتوم نداری. اصولا اف5 یک جنگنده ی سبک هست. و فانتوم سنگین به حساب میاد. اصلا هیکل و ابعادشون فیل و فنجونه. توان حمل مهمات و قابلیت های دیگه هم همین تفاوت رو داره. برای تولید نسل جدید از فانتوم استفاده نخواهد شد. در بدترین حالت میتونیم از اف14 با بال هایی ثابت و متفاوت بهره برداری کنیم.
  • بابای اسی خطر ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    پرایده ؟؟
  • افشین تهران ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 1
    دوست عزیز کسی نگفته که ما نیازی به نیروی هوایی نداریم بلکه با شرایط فعلی بهترین راه همینی هستکه ما داریم انجام میدیم اما شما دوست عزیزی که خیلی هم مودب نیستی و زود پسرخاله میشی معلومه که بقیه کشورهای دنیا عقل دارن و برای همین هم جنگنده میخرن اما همه کشورهای دنیا موشک ساز اونم با بردهایی که ما داریم نیستند و برخی هم برای چرخاندن این صنعت در کشور خودشون و سود شرکتهای وابسته به اشخاص خاص اینکار رو میکنن و کشورهای دیگه ای هم که دانش ساخت ندارن مجبور به استفاده از اینها هستند اما شما سوال منو جواب بده.زمانیکه ما پدافندی قوی داشته باشیم و برای افند هم از موشک استفاده کنیم که خوشبختانه در انواع مختلف داریم و بردهای اونهاهم از هر جنگنده ای بیشتر هست و دفت بالایی هم دارن و سرعت بالایی چرا باید نگران نبود جنگنده باشیم؟؟وقتیکه ما برای پشتیبانی نزدیک جنگنده بومی داریم و البته غیر بومی ارتقا یافته داریم چرا باید نگران باشیم؟؟البته این حرفها همه دال بر این نیست که ما برای افند و عملیات دور فاقد جنگنده هستیم چرا که داریم اما نه در ان سطحی که باید باشه .نیروی هوایی خوب و قوی نیرویی هستکه متکی به دانش و ابزار بومی باشه که این هم در اینده انشالله تحقق پیدا میکنه.در خاتمه مشرق عزیز اگه بتونید نظرات رو زودتر بررسی کنید تا این بحثها تبدیل به یک تبادل افکار و گاهی هم به شکل یک اطاق فکر دربیاد خیلی عالی میشه.
  • ناشناس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 0
    افشین جان کوثر یک جت آموزشیه.
  • افشین تهران ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 0
    الان در کجای این مقاله به جنگیدن اف5با رافئل و یا هر جنگ دیگه ای صحبت شده؟شما ماشالله از صنعت امریکا هم جلو تر هستید و اف35 زمینگیر رو صادر هم میکنی!!!متاسف برای هموطنانیکه البته فقط شناسنامه ایرانی دارن و فقط از ایرانی بودن یارانه گرفتن و طلبکار بودن رو اموختن تا از هر چیزی برای ضعیفتر نشون دادن و به سخره گرفتن کشورشون استفاده کنن.ما زمان جنگ هم دیدیم که به صدام همه جور کمکی را کردند اما الان صدام کجا هست و مردم عراق در چه حالی هستند و ما کجاییم؟؟این اسباب بازیهایی که گفتی رو چرا خوراکی برای سامانه مرصاد یا رعد و یا .....و یا موشکهای صیاد حساب نمیکنی؟از پهباد اسراییلی رادار گریز تر هستند؟از یو2رادار گریزتر و سریعتر و مرتفع تر پرواز میکنن؟جنگ هم زدن داره هم خوردن.
  • سعید ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 0
    باید قبول کنیم بعضی تکنولوژی ها رو نداریم...حتی چین هم که یه ابرقدرته موتور هواپیما از روسیه وارد میکنه یا کمک می گیره...مگه اینکه در مذاکرات هسته اس بگنجونیم که ایران توان عملی خرید هواپیمای پسشرفته داشته باشه تا بعد از توافق کاسه چه کنم دستمون نگیریم
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    آمریکاییها اومدن طرحشو دزدیدن ،دیگه بدردمون نمیخوره.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    3 0
    الان مندسین علوم نظامی ما دارن روی ارتقا جنگنده F-4 وتبدیل اون به هلیکوپتر F-4 کار میکنن
  • محمدرضا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    1 0
    با سلام ببخشید ما هم داریم F2 بله درست فهمیدیدF2 البته ناراحت نشید دوگانه سوزه!!! بازم ببخشید
  • جواد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    1 0
    آقای تهرانی عزر میخوام ولی فکر نمیکنی یکم خود بزرگ بینی داری هم رو اطلاعات خودت و هم رو توان موشکی ایران یک مفکر کن مرصاد که همون هاوک هستش و بقیه هم یه جورائی همون سامانه های وارداتی قبلین که یه رنگ و لعابی خوردن نمیدونم مال چند سال پیشن ما هم ایرانی هستیم و به شرف نیروی هوائی که بدون یه قطعه وارداتی داره هواپیماهاشو پروازی نگه داشته میبالیم و لی کمی واقع بینی خوبه برای ایران به این عظمت یه نیروی هوائی با عظمت نیازه
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اگه مي شد يه پهپاد در حد اركيو 170 بسازن بال متحرك كه موتورش همون موتور اف 5 باشه و مافوق صوت البته بردار رانش بهش اضافه كنن و رادار و موشك هاش با رادار زميني لينك بشه و حداقل بتونه چند تا موشك با برد 50 كيلومتر اونم هوا به هوا يا يه موشك فونيكس برد 160 كيلومتري لود بشه و توانايي دات فايت بهش مي دادن چي مي شددددددد حالا اينو توليد انبوه مي كردن غم نداشتيم ديگه مي شديم شكست نا پذير
  • محمدرضا ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 1
    با سلام ببخشید ما هم داریم F2 بله درست فهمیدیدF2 البته ناراحت نشید دوگانه سوزه!!! بازم ببخشید
  • ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    صاعقه رو واسه همین ساختن دیگه. واسه جایگزینی F-5 ها و احتمالا F-7 ها.
  • ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    البته نمیدونم میشه صاعقه جدید رو نسل 4.5 دونست یا نه؟
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    1 1
    نظراتون اصلا خوب نیست.ی کمی خجالت بکشین
  • علی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    1 0
    نطراتتون واقعا بچه گانه هست، من بعد از مدت ها اومدم تو سایت مشرق تا این نظرات رو دیدم کلا از مشرق ناامید شدم. این مشرق هم شورشو در آورده و همه نظرات رو میذاره تو صفحه. یکم خجالت بکشین...
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 2
    صاعقه موتور پرایدی یا پژویی؟ اتومات یا دنده ای؟! با آینه بغل یا بدون آینه بغل!
  • بنده خدا ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    با سلام اول که اینو بگم هیچ کشوری بلند نمیشه اسرار نظامی خودشو لو بده قطعا ماهم جنگنده هایی داریم که غیر از این جنگنده هایی که در رزمایش ها وسایت های اینترنتی میبینید .
  • مصعب ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی خوب بود امادلم خاست بیشتر باشی
  • مصعب ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی خوب بود امادلم خاست بیشتر باشی
  • علی ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    3 0
    واقعا چقدر بی انصاف و بی معرفت هستید. دیگه نخاستم حرف بدتری بهتون بزنم. درحالیکه یک عده متخصص جوان ایرانی که به راحتی میتونستند برند تو اروپا و آمریکا بهترین زندگیها رو داشته باشند جونشون رو گرفتند کف دستشون و بدون هیچ چشم داشتی و در بدترین شرایط تحریمی و اقتصادی دارن برای افتخار توی ایرانی تلاش میکنند شماها نشستید پشت کامپیوترتون و دارید کوری میخونید! کیو مسخره میکنید؟! جووناییی رو که پیشرفته ترین پهباد آمریکا رو شکار کردند؟ یا متخصصینی که موشکهای بالستیک میسازن؟ میخام به اون دوست ناسناس 10:23 بگم که مطمئن باش که آمرکاییها که خودشون این کاره هستند از توی بیسواد خیلی بهتر میفهمند که این جوونا در این شرایط چیکار کردند و اگر میتونستند قطعا دزدی هم میکردند. پس برید خجالت بکشید و اگر کاری برای وطنتون انجام نمیدین حداقل برای کساییکه دارن به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شماها و خوانواده هاتون خدمت میکنند احترام بگذارید.واقعا ازین که هم وطن شماها هستم امروز احساس شرم کردم.
  • سلام ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    2 1
    یه چندتایی بخریم بد نیست ازاین عتیقه های خودمون کاراییش بهتره
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    علمش نیست پولش هست
  • رضا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 2
    قاهر 141 SL و151 SE مجهز به هیدرولیک فرمان و EBSدار سیتم ضدقفل ترمز در راه است انشاء ا... بزودی روانه بازار خواهند شد.
  • خلبان ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    پسرم هر جنگنده ای هرجای دنیا رجیستر میشه پس وجدانا حرفای الکی نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس