کد خبر 401906
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰

در هر نوبت اکران فیلم استراحت مطلق اغلب صندلی ها خالی بوده است. بر اساس آمار ارائه شده در تهران حدود 25 درصد و در شهرستان ها فقط 10 درصد از بلیط ها در هر نوبت نمایش فیلم به فروش رفته اند.

گروه فرهنگی مشرق - تا چندسال پیش تبلیغات منفی در سینما از همه انواع تبلیغات بیشتر جواب می داد.فلان فیلمساز شایعه توقیف فیلمش را پخش می کرد و همین باعث فروش فیلم می شد. آن یکی به همه مسولان فرهنگی بد و بیراه می گفت و فروش فیلمش تضمین می شد. این یکی از ممیزی می نالید و وامصیبتا سر می داد و همین،  صف تماشاگران فیلم را شلوغ تر می کرد.

اما حالا به نظر می رسد این روش کارکردش را از دست داده و مردم دیگر فریب تبلیغات منفی را نخواهند خورد. فیلم جدید کاهانی هم تازه ترین موردی است که موجب شد تا این عقیده تقویت شود. فیلمی که در آن از انواع روش های تبلیغ منفی و معکوس استفاده شده بود و با توجه به قرار گرفتنش در اکران نوروز به نظر می رسید رکورد فروش را بشکند و سینماها اغلب سئانس ها را با صندلی های پر بروند.اما این اتفاق روی نداد و متوسط آمار بلیط های فروخته شده این فیلم در هر سینما به 50 بلیط هم نمی رسد.

خارجی ها عاشق فیلم های کم هزینه اند!

عبدالرضا کاهانی سال گذشته وقتی سینماهای حوزه هنری حاضر به اکران فیلمش« بیخود و بی جهت» نشدند کلی سرو صدا راه انداخت .به خانه سینما تاخت که چرا با حوزه همکاری می کند.سینماگران را خطاب قرار داد که چرا تن به کارهای سفارشی می دهند و خلاصه هر کاری کرد تا جریانی عاصی را راه بیندازد. اما این تلاش ها موفق نبود و او در نهایت به فرانسه رفت.

نمایش استراحت مطلق برای صندلی های خالی

او که در کارنامه‌ی فیلمسازی‌اش ساخت فیلمهایی چون «بیست»، «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است» و... را داشت تصمیم به ساخت فیلم جدیدش- «وقت داریم حالا»- گرفت و درفرانسه ساکن شد. کاهانی درنهایت ، فیلمش را ساخت. فیلمی که اگرچه محصول مشترک ایران و فرانسه است  اما هنوز درباره هزینه تولیدش ابهامات زیادی وجود دارد و تنها در خبرها آمده بود که مجتبی جباری بازیکن سابق استقلال تهران سرمایه‌گذار ایرانی این فیلم بوده است.

زبان فیلم «وقت داریم حالا» فرانسوی بود و بازیگران آن یک دختر و پسر 17 ساله و 20 ساله بودند. این فیلم درباره‌ی «یک ایرانی به نام " عماد " است که پس از چند سال تحصیل در شهر کوچک " بزانسون " قصد دارد خود را به یک آژانس مانکن در " پاریس " معرفی کند. در حالی که به دوست خود که دختری فرانسوی به نام " کارولین " است، گفته می خواهد به ایران برگردد. در آستانه سفر و جدایی همیشگی ، کارولین که - زیر سن قانونی است - او را مطلع می‌کند از سوی عماد باردار است.»

حاشیه و دیگر هیچ

 پس از آن عبدالرضا کاهانی بعد از غیبتی دوساله و مهاجرت به فرانسه دوباره به ایران بازگشت و فیلم «استراحت مطلق» را ساخت؛ فیلمی که به روال آثار قبلی این کارگردان حواشی زیادی داشت .مدتی قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر حواشی پیرامون این فیلم اوج گرفت و بحث درباره توقیف شدن یا عبور از ممیزی ها دهان به دهان می چرخید و خبرهای گاه و بی گاه رسانه ها هم در به وجود آمدن این فضا بی اثر نبود.

نمایش استراحت مطلق برای صندلی های خالی

وقتی جشنواره فیلم فجر، فیلم 75 دقیقه ای کاهانی را نپذیرفت او نشست خبری برگزار کرد و در آن گفت :
وقتی از یک مساله‌ای زیاد صحبت می‌کنیم به این معنا است که آن مساله وجود ندارد، ادامه داد: وقتی که از اعتدال و امید به این میزان صحبت می‌شود، حتما هیچ اعتدال و امیدی وجود ندارد. من «استراحت مطلق» را به جشنواره ندادم. این فیلم توسط دوست نازنینی که اسمش را نمی‌برم، با پا درمیانی به جشنواره ارائه شد تا کمک ‌شود پروانه نمایش فیلم صادر شود.

 او مدعی شد : صحبت کردن درباره جشنواره فیلم فجر برای من کشنده است، زمانی که جشنواره فجر را از بالا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک عده در حال تکاپو هستند و کمی آن‌طرف‌تر کسی کاری نمی‌کند، جشنواره‌ای که همه جوایز آن قابل حدس است برای من اهمیتی ندارد. یکی از مهمترین بخش‌های این جشنواره سیمرغ است، اگر این سیمرغ انقدر اهمیت داشت سیمرغ‌های زیادی از عوامل فیلم‌های من حذف شده است. در چنین شرایطی حس می‌کنم که نبودن خیلی بهتر است.

در نهایت هم سینماگران را مخاطب قرار داد و گفت : کسانی که همیشه هستند بوی سفارشی بودن و دولتی بودن می‌دهند، همین افراد هستند که با امکانات ویژه فیلم‌های خود را اکران می‌کنند اما ساختن فیلم‌هایی مثل فیلم من با مشکلات بسیاری از جمله پیدا کردن یک لنز برای فیلمبرداری همراه است چه برسد به ایجاد زمینه برای اکران مناسب. این روزها فیلم‌های فاخری با هزینه‌های بالا ساخته می‌شود آن وقت افرادی مثل من باید نگران یک لنز 40 باشند و یا حتی برای همکاری با یک فیلمبردار جوان با خانه سینما مبارزه کنم.

انشاالله گربه است

کاهانی بعد از همه خط و نشان کشیدن ها و به این و آن زدن ها هم جمله ای گفت که تعجب همه را موجب شد:
«استراحت مطلق» قطعا در اسفندماه نمایش داده می‌شود و امیدوارم فروش آن به قدری باشد که در نوبت اکران نوروزی هم قرار گیرد.
این جمله نشان می داد که ممکن است خدای ناکرده توافقی خارج از چارچوب های موجود صورت گرفته باشد و یا حرف او حاوی تهدیدی جدی به شمار آید.تهدیدی که ممکن بود حتی بیش از همان نشست برای ایوبی نزد جماعت شبه روشنفکر هزینه ایجاد کند.

نمایش استراحت مطلق برای صندلی های خالی

شاید حرف های کاهانی درباره ایوبی بعد از آنکه فیلمش در لیست اکران نوروزی قرار گرفت ابهامات را بیشتر کرد.کاهانی در گفت و گو با یکی از رسانه ها مدعی شد :
 آقای ایوبی ممکن است آدم خوبی باشد اما همیشه خوب بودن برای مدیریت کافی نیست. با این حال اطمینان دارم اگر ایشان نظر منفی داشتند، اکران فیلم میسر نبود.

وقتی تبلیغات معکوس جواب نمی دهد
 
استراحت مطلق تازه ترین ساخته عبدالرضا کاهانی از جمله فیلم هایی بود که کارگردان و تیم تهیه و تولید فیلم از تمام ابزارهای تبلیغی معکوس و منفی برای فروش فیلمشان کمک گرفتند اما با این حال نگاهی به میزان فروش این فیلم نشان می دهد که زحمات او نتیجه نداده و جامعه اهل سینما رفتن و فیلم دیدن دیگر نه اسیر تبلیغات معکوس می شوند و نه غوغاسالاری و هیاهو .

نمایش فیلم برای صندلی های خالی

نمایش استراحت مطلق برای صندلی های خالی

فیلم کاهانی که در آن از انواع تمهیدات برای جذب مخاطب استفاده شده است بعد از 22 روز نمایش در 22 سینمای تهران توانست  592 میلیون در تهران بفروشد و  حدود 118 هزار نفر را به سینما بکشاند. این یعنی هر سینما به طور متوسط در هر سانس هر یک از سینماهای نمایش دهنده این فیلم ، تنها 48 نفر در سالن حضور داشته اند ( اگر از سانس های ویژه و صبح صرفنظر کنیم و فقط 5 سانس روزانه را در نظر بگیریم). این در شرایطی بوده که این آمار در ایام تعطیل و زمان تفریح و در بهترین فصل اکران بوده است و بعید است از این پس حتی همین 48 نفر هم مخاطب این فیلم باشند. اگر متوسط صندلی های هر سینما را 200 صندلی در نظر بگیریم   می توان گفت درتهر ان فقط حدود 25 درصد صندلی ها در هر سانس پر بودنده اند و در هر نوبت نمایش این فیلم 75 درصد  صندلی ها خالی بوده است.

در شهرستان ها هم مجموعا 49200 نفر در مدت 22 روز در 20 سالن سینما فیلم کاهانی را دیدند و این یعنی هر سانس حدود 22 نفر.
اگر متوسط صندلی های هر سینما را 200 صندلی در نظر بگیریم  می توان گفت هر سانس یک دهم صندلی ها  پر بوده و در هر نوبت نمایش 90 درصد صندلی ها خالی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی دلواری ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    چرا با کسی که به قول شما در هر سانس نمایش اثرش فقط 22 نفر در سالن حضور دارد این قدر کل کل میکنی /برای یک همچین ادمی حیف نیست این همه خودتو به زحمت انداختی واین همه مطلب نوشتی //؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    وای بر وزارت ارشاد که در تعطیلات به خواب گرفته بود ۰

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس