حضور در ورزشگاه نیوکمپ رؤیایی است، رؤیایی به‌زیبایی یک رنگین‌کمان که از زمین چمن این ورزشگاه به آسمان بارسلونا تلألؤ می‌کند.

به گزارش مشرق، آخرین گزارش ارسالی از میلاد حجت‌الاسلامی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم که برای پوشش دیدارهای دوستانه تیم ملی ایران مقابل شیلی و سوئد به اروپا سفر کرده بود، از ورزشگاه نیوکمپ بود، ورزشگاهی که پیش از دیدار بارسلونا مقابل رئال‌مادرید از آن بازدید کرد تا این بازدید را به گزارشی برای خوانندگان تبدیل کند.

سقوط هواپیمای ایرباس A320 متعلق به شرکت هوایی ژرمن وینگز باعث شد میلاد حجت‌الاسلامی به‌همراه حسین جوادی، خبرنگار ورزشی روزنامه وطن‌امروز که برای پوشش ال‌کلاسیکو به بارسلونا سفر کرده بودند، جان خود را از دست بدهند. قرار بود میلاد گزارشی از ورزشگاه نیوکمپ در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دهد اما اجل به او مهلت نداد. با این حال او «فَکت‌های» این گزارش را پیش از پرواز بی‌پایان به دوسلدروف در اختیار علیرضا محرمی همکارش در تسنیم قرار داد تا دوست دیرینه‌اش را در جریان حال و هوای ورزشگاه نیوکمپ قرار دهد.

***

باشگاه 115ساله بارسلونا واقع در ایالت کاتالونیا؛ مقصد آنجاست، بازدید از امکانات باشگاه و ورزشگاه نیوکمپ. پرواز از وین به بارسلونا؛ 2 ساعت پرواز و رسیدن از اتریش به آسمان کاتالونیا؛ همه چیز رؤیایی است؛ یک رؤیای رنگین‌کمانی که در آسمان شهر بارسلونا نقش بسته است. هواپیما که به زمین می‌نشیند آماده رفتن به ورزشگاه می‌شویم، ورزشگاهی که دیگ جوشان لقب گرفته و در چند سال اخیر انبوهی از هواداران فوتبال را دلباخته خودش کرده است.

حدود 15 تا 20 دقیقه مسیری است که از فرودگاه تا ورودی ورزشگاه نیوکمپ طی می‌کنیم. عبور از خیابان‌های متعدد و رسیدن به آخرین خیابان که «کامی توره ملینا» نام دارد. از این خیابان باید وارد بزرگراه اصلی «کرر دِ کولبلانک» شد تا ورزشگاه را با دو پرچم بارسلونا و ایالت کاتالونیا رؤیت کرد. ورودی اصلی ورزشگاه در بزرگراه «اریستیدس مایلول» قرار دارد که باید با عبور از روی یک پل وارد ورزشگاه شد.

پیش از دیدار ال‌کلاسیکو بازدید از نیوکمپ هم رؤیایی است. اشتیاق هوادارانی که برای تشویق بارسلونا مقابل رئال‌مادرید به ورزشگاه آمده‌اند جالب توجه است. هوادارانی از سراسر اروپا و حتی قاره‌های مختلف خود را به کاتالونیا رسانده‌اند. مقابل ورزشگاه برای فروشندگان وسایل بارسلونا که پرچم، لباس بازیکنان، شال‌گردن‌های تیم با نام بازیکنان و آنهایی که شیپور می‌فروشند، مشخص شده است. برای اینکه نظمی خاص ایجاد شود و مقابل ورزشگاه با شلوغی زیادی روبه‌رو نشود و هواداران به‌راحتی وارد ورزشگاه شوند، تمام فروشندگان به‌خوبی ساماندهی شده‌اند.

افرادی که در ورزشگاه 58ساله نیوکمپ کار می‌کنند می‌گویند هر سال این ورزشگاه تجهیز می‌شود تا به‌روز باشد. رسیدگی به نیوکمپ از ورودی‌های ورزشگاه گرفته تا زمین چمن همیشه وجود دارد تا این ورزشگاه بتواند بین ورزشگاه‌های مطرح دنیا خود را حفظ کند. برای راحتی تماشاگران و اینکه آنها راحت‌تر بتوانند روی صندلی‌های خود بنشینند 107 ورودی تعبیه شده است. روی بلیت تماشاگران بازی شماره ورودی و صندلی نوشته شده که این مسئله باعث می‌شود ورود و مستقر شدن در ورزشگاه با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

پیش از یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل اسپانیاست و به همین دلیل زمان برای بازدید از ورزشگاه کم است. بازدید از موزه هم امکان پذیر نیست اما همین که می‌توان از زمین ورزشگاه نیوکمپ، از فضای داخلی ورزشگاه، از جایگاه‌ها و ... گزارش تهیه کرد، رؤیایی است؛ رؤیایی به‌زیبایی همان رنگین‌کمانی که هنگام ورود به اسپانیا بر فراز بارسلونا بود. برای اینکه این زیبایی را درک کنید، نیاز دارید تا عاشق بارسلونا باشید. عاشق آبی‌واناری پوشان کاتالونیا که باشید به‌خوبی متوجه «VIVA CATALONIA» نیز خواهید شد. این جمله سرتاسر ورزشگاه نقش بسته است. از آنجایی که هواداران بارسا بارها فریاد «VIVA CATALONIA» را سر داده‌اند، از لحظه ورود به ورزشگاه ارتعاش صدای آنها به گوش می‌رسد، حتی اگر ورزشگاه خالی از تماشاگر باشد.

ورود ما به ورزشگاه روبه‌رو شدن با مجسمه «لازلو کوبالا» را به‌همراه دارد، مجسمه‌ای که ستاره فقید بارسا را در حال شوت‌زدن نشان می‌دهد. او متولد بوداپست در سال 1927 و از ستاره‌های تیم ملی چک‌اسلواکی بود. کوبالا بعدها تیم ملی مجارستان را برای بازی کردن انتخاب کرد اما به‌واسطه حضورش در بارسلونا در سال 1951 به تیم ملی اسپانیا هم دعوت شد. کوبالا 11 سال در بارسلونا حضور داشت و موفق شد در 186 بازی 131 گل برای این تیم به ثمر برساند. بعدها به تیم ملی کاتالونیا هم دعوت شد تا اسطوره باشگاه بارسلونا شود. کوبالا سال 2002 در بارسلونا چشم به جهان بست تا مجسمه او توسط کاتالان‌ها ساخته شود و حالا مجسمه این اسطوره در ورودی اصلی ورزشگاه نیوکمپ نصب شده ‌است.

کمی آن‌طرف‌تر پلاک جالبی نصب شده است. پلاکی به‌مناسبت صدسالگی باشگاه بارسلونا. این باشگاه پرافتخار اسپانیایی در سال 1999 صدمین سال تأسیسش را جشن گرفت و برای یادبود این سال پلاکی روی یک محوطه نصب شده است، پلاکی که دو عدد 1999-1899 را نشان می‌دهد؛ یعنی 100سالگی باشگاه بزرگ بارسلونا.

باید به‌سمت ورودی جنوبی ورزشگاه نیوکمپ برویم. راهنمای ورزشگاه ما را به‌سمت ورودی شماره 39 می‌برد تا از این طریق راحت‌تر بتوانیم به کنار زمین برویم. بالای این ورودی چند لوگو از باشگاه بارسلونا به‌اشکال مختلف نصب شده است، جالب توجه به نظر می‌رسد اما باید زودتر وارد ورزشگاه شد.

ورود روی سکوهای اعجاب‌آور ورزشگاه چهارطبقه نیوکمپ عظمت این ورزشگاه را بیشتر به چشم می‌آورد. نام باشگاه بارسلونا روی صندلی‌های سمت غربی ورزشگاه حک شده است. بالای این صندلی‌ها نیز جایگاه میهمانان ویژه و همچنین جایگاه خبرنگاران است.

روبه‌روی جایگاه جنوبی، دقیقاً پایین اسکوربوردی که زمان و نتیجه بازی را نمایش می‌دهد، نام شرکت هواپیمایی قطری که اسپانسر بارسلوناست به چشم می‌خورد، شرکتی که تبلیغات گسترده‌اش در سراسر ورزشگاه و موزه باشگاه به چشم می‌خورد. صندلی‌های ورزشگاه شماره‌گذاری شده و هرکدام به یکی از تماشاگران تعلق دارد.

این ورزشگاه با امکاناتی مناسب و فضایی جالب برای تماشاگران شرایط خوبی ایجاد می‌کند تا بتوانند از یک بازی فوتبال لذت ببرند. رسانه‌ها نیز هرکدام جایگاه‌های مخصوص خود را دارند که پیش از بازی در مکان تعیین شده مستقر می‌شوند. برای انجام مسابقات هم زمین چمن نیوکمپِ اعجاب‌آور، پیش از بازی‌ها به‌خوبی غلتک می‌خورد تا زمینی صاف و یک‌دست برای تیم‌ها مهیا شود. زمین چمن مخملی این ورزشگاه بعد از آبیاری مختصر از خودش نور تلألؤ می‌کند و حالا می‌توان مطمئن شد که رنگین‌کمان آسمان بارسلونا از نور زمین چمن نیوکمپ است؛ زمینی که حالا تلخی آن برای جامعه رسانه‌ای ایران در تضاد کامل با رنگین‌کمانی است که میلاد در آسمان بارسلونا آن را شکار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    خدا هر دو نفرشان را رحمت کند، آمــــــــــــــــین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس