ضربه دوم در جبهه عین خوش به عراقی‌ها وارد شد، اما آنها در روز دوم، پاتک محکمی ‌وارد کردند. بیشتر فرماندهان معتقد به عقب نشینی بودند؛ اما حسین خرازی گفت: عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - زمستان 1360 بود که ایران مشغول طراحی عملیاتی شد تا زمین‌های اشغالی شمال خوزستان و غرب کرخه را آزاد کند. با این کار، شوش، دزفول و اندیمشک هم آسایش و امنیت بیشتری پیدا می‌کردند.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
مناطق اشغال شده توسط عراقی ها

شناسایی‌ها از طریق عکس‌برداری زمینی، بررسی عکس‌های هوایی، بازجویی از اسرا و راه‌های دیگر انجام شد تا طرح عملیات نهایی شود. برخی فرماندهان هم در شناسایی‌ها شرکت می‌کردند تا طرح عملیات دقیق‌تر باشد.

یکی از بحث‌هایی که بین سپاه و ارتش وجود داشت، اختلاف نظر آن‌ها در مورد محورهای عملیاتی بود. سپاه می‌گفت از 4 محور عمل شود اما ارتش می‌گفت در تعداد نیروها به مشکل می‌خورند و نظرشان این بود که در دو محور عملیات انجام شود.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
دعای کمیل رزمندگان قبل از آغاز عملیات

علی صیاد شیرازی در این زمینه به روحیه بالای پاسداران و نظر علمی ‌ارتشی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید که نهایتا، انگیزه بالای سپاهی‌ها را قبول کرده و چهار محور برای عملیات را پذیرفته است.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
منطقه دالپری - قبل از آغاز عملیات

در این میان، نیروهای مردمی ‌هم از نقاط مختلف کشور برای سازماندهی و آموزش به خوزستان آمده بودند تا دشمن را از سرزمینشان بیرون کنند. این موضوع هم به افزایش محورهای عملیاتی کمک کرد. چنانچه در رزوهای منتهی به عملیات، 300درصد بیشتر از پیش بینی فرماندهان، نیروهای آماده در منطقه حضور داشتند.

حمله غافلگیرانه عراق

ایرانی‌ها آماده می‌شدند تا در 4 قرارگاه، به ارتش عراق حمله کنند اما عراق از طرح عملیات با خبر شده بود و از دو محور، آغاز به حمله و فرماندهان ایرانی را غافلگیر کرد.

28 اسفند 1360 عراقی‌ها در دو محور شهر شوش دانیال و تنگه رقابیه، به سمت مرکز ایران حمله کردند. در این حمله چیزی حدود 1200 تانک عراقی دیده شد.

ساعت، 3 بامداد 29 اسفند سال 60 را نشان می‌داد که به زمین‌های شهر شوش دانیال هم حمله کردند و این درگیری‌ها تا ساعت 14 ادامه داشت.

عراقی‌ها دو روز زودتر عملیات غافلگیری را آغاز کرده بودند و فشار زیادی به نیروهای خودی وارد شد. پشت نیروها، رودخانه کرخه قرار داشت و این، کار را برای ایرانی‌ها سخت‌تر می‌کرد. عراق در محور رقابیه هم دو تا چهار کیلومتر پیشروی کرد و خود به خود محور به هم ریخت. با این وضع، فقط دو محور از 4 محور عملیات، برای شروع آن باقی مانده بود. البته این دو محور هم برای عملیات، تامل‌برانگیز بودند و ممکن بود موفقیت‌های پیش‌بینی شده به دست نیاید. فرماندهان مردد شده بودند و برای همین از حضرت امام خواستند که برای انجام عملیات، استخاره بگیرند. اما هم فرمودند: اگر تدبیر کرده اید، عمل کنید. استخاره لازم نیست.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
نقشه طرح عملیات

آغاز عمل

خورشید اول فروردین 1361 در حال غروب بود که رزمندگان حرکتشان را به سمت نقطه آغاز عملیات، شروع کردند. حرکت وسایل نقلیه در دشت عباس، گرد و خاک زیادی راه انداخته بود اما باز هم عراقی‌ها چیزی نفهمیدند. البته احتمالا عراقی‌ها چون به دو محور اصلی عملیات، ضربه زده بودند، فکر نمی‌کردند که ایران، عملیات دیگری آغاز کند.

فقط 30 دقیقه از بامداد دوم فروردین گذشته بود که با رمز یازهرا(س) عملیات فتح‌المبین آغاز شد. نیروهای 4 قرارگاه از چهار طرف حمله کردند.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
منطقه دالپری - قبل از آغاز عملیات

در تپه‌های علی گره‌زِد، نیروهای تیپ(لشکر) 27 محمد رسول الله نیروهایشان را با آرامش عبور دادند و توانستند توپخانه عراقی‌ها را بگیرند.

ضربه دوم در جبهه عین خوش به عراقی‌ها وارد شد اما آنها در روز دوم، پاتک محکمی ‌وارد کردند و ایرانی‌ها را در فشاری زیاد قرار دادند. بیشتر فرماندهان معتقد به عقب نشینیش بودند اما حسین خرازی، فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان گفت: عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
فرماندهان عملیات - شهیدان حسین خرازی و حاج احمد کاظمی در تصویر دیده می شوند

لشکر 14 امام حسین(ع)، تیپ 84 خرم آباد، لشکر 27 و لشکر 21 حمزه ارتش، ایستادگی کرده و عراقی‌ها را ناکام کردند. ضد حمله‌های روز دوم و سوم هم عراقی‌ها را به نتیجه نرساند.

رزمندگان، مرحله دوم عملیات را خیلی سریع آغاز کردند و تنگه و ارتفاعات رقابیه و زمین‌های اطراف میشداغ را تصرف کردند. ایرانی‌ها آنقدر محکم وارد عمل شده بودند که دیگر از ضد حمله‌های سخت عراقی‌ها خبری نبود.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
حمایت هوانیروز از عملیات

نیروها در شب هفتم عملیات، متوجه شدند که دشمن بسیاری از مناطق را خالی کرده و عقب نشسته است. بعد از این هم دیگر جنگ سختی اتفاق نیفتاد و عراقی‌ها گام به گام عقب رفتند و ایرانی‌ها پیشروی کردند.

خورشید که بیرون آمد، ایرانی‌ها به پشت مواضع دشمن رفتند تا مانع بیرون رفتن آن‌ها شوند و به همین خاطر تعداد زیادی از آن‌ها را اسیر کردند. 7 فروردین، رزمندگان به همه اهداف مرحله سوم عملیات رسیده بودند.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
خوشحالی مردم اندیمشک و دزفول و شوش

مرحله چهارم عملیات بلافاصله شروع شد، مناطق زیادی تصرف شده و دشمن تا غرب رودخانه دویرج عقب رانده شد. ایرانی‌ها در بعضی مناطق، برای جلولگیری از خروج عراقی‌ها موفق نبودند و در برخی مناطق، بیشتر شبیه راهپیمایی پیشروی می‌کردند. 15 تا 20 هزار عراقی در این میانه اسیر شدند تجهیزات زیادی از جمله 400 تانک به دست رزمندگان افتاد.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
نقشه پیشرفت آزادسازی ها در مراحل مختلف عملیات

بعد از این عملیات، عراق برای اولین بار موانع زیادی در نقاط مرزی‌اش ایجاد کرد تا از پیشروی ایرانی‌ها جلوگیری کند. صدام گفته بود ایرانی‌ها می‌خواستند استان العماره را بگیرند.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
صدام دیگر نمی خواست در کاخ ریاست جمهوری بنشیند

نوروز و فروردین 61 با این پیروزی‌ها به کام مردم شیرین شد و از همه بیشتر مردم شهرهای اندیمشک، دزفول و شوش دانیال خوشحال بودند.

عملیات فتح‌المبین تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام تا آن روز بود و تقریبا سه لشکر خود را در جریان آن از دست داد.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
نقشه صادرات نفت از عراق

23 فروردین هم سوریه با ایران توافق کرد تا لوله‌های صادرات نفت عراق را ببندد.

با این آزادسازی‌ها، فقط خرمشهر اشغال شده در اوج مظلومیت، تشنه شنیدن نوای هموطنان ایرانی بود.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
شورای فرماندهی سپاه در دیدار با حضرت امام - 25 فروردین 1361

در پی این شکست و ترس آمریکا از موفقیت‌های ایران، در اولین اقدام، در فروردین 61، عراق را از فهرست کشورهای مظنون به حمایت از تروریسم خارج کردند تا راحت تر به آن کمک کنند.

آنچه باید درباره عملیات «فتح المبین» بدانیم + عکس و نقشه
احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه در دیدار با رییس جمهور ایران

* با الهام از کتاب تاریخ جنگ ایران و عراق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 4
  • اصلاح طلب امت جدش ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    آقا کی بریزیم میدون فلسطین برای آزاد سازی تکریت ؟ چرا خبری نمی زنید از اون عملیات همه خبرگذاری ها اخبار پیشروی رو گذاشتند جز شما
  • علي ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    14 0
    نوروز 61 شش ساله بودم ومنتظر آمدن بهار ذوق و شوق کودکي آمدن عيد و طعم عيدي همه وجودم را گرفته بود به خوبي خاطرات آن روز خانه را در ياد دارم 20 روزي بود که بابا براي چندمين بار لباس سبز سپاه برتن مشهد را به قصد خوزستان ترک کرده بود قرار بود تا نوروز تمام نشده برگردد اما برگشت آنطور که خود مي خواست عمليات فتح المبين سکوي پروازابابا شد به سرزمين کربلا و پيوستن به کاروان خون خدا ... بابا به آرزويش رسيد و 15 فروردين او را ديدم مثل هميشه با لباس بسيجي غرقه در خون با سينه اي شکافته از تير دشمن بعثي .... بابا عيدي خودش را از خانوم فاطمه (سلام الله عليه ) گرفته بود و من و چشمان مادر و محمد 3 سال ه و فاطمه شش ماه هنوز منتظريم در حسرت عيدي آن سال بابا ... خوش بحالت بابا دلمان خيلي برات تنگ شده به اميد ديدار در قيامت
  • محسن ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 0
    مشرق جان ایده تشریح عملیات های دفاع قدس و اتفاقاتی که افتاده خیلی جالبه. اگه میشه هر هفته یکیشو منتشر کن
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    2 2
    ان شاالله خداوند همه شهدای عزیز را مهمان سفره ارباب بی کفن کند
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    3 0
    آیت الله شهیداشرفی اصفهانی: اگررمز عملیات فتح المبین را «یا زهرا» قراردادید و پیروز نشدید، برمن لعنت کنید.چون حضرت زهرا س مظهر غضب خداست. این پیروزی مرهون یازهرا س بود.
  • یازهرا ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    امن تو. این عملیات بودم پیروزی در این عملیات نتیجه اخلاص رزمندگان بود برای اینکه توی دست که نگاه می کردیم به ازای هر رزمنده ایرانی یک تانک و چند سرباز پناهگرفته پشت تانک ها بود ورشادت رزمندگان اسلام ناگفتنی است
  • مینا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    فکر کنم مشرق بر اساس تاریخ انجام عملیات ها این مطالب را می نویسد. منهم تشکر می کنم و امیدوارم بقیه عملیات ها را هم به همین صورت با زبانی روان برای ما تشریح کنین. ممنونننننننننننننننن
  • مینا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    فکر کنم مشرق بر اساس تاریخ انجام عملیات ها این مطالب را می نویسد. منهم تشکر می کنم و امیدوارم بقیه عملیات ها را هم به همین صورت با زبانی روان برای ما تشریح کنین. ممنونننننننننننننننن
  • مسعود مقدم ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    تا به حال فقط از پیروزی های این عملیات شنیده بودم و چقدر خوب که در این مطلب از سختی های این عملیتا هم نوشتید. چون همیشه درگیر عید هستیم، کمتر در مورد این عملیات شنیده ایم.
  • شیرازی ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 0
    تکریت؟ ... ان شاء اله آزاد میشه
  • محمد کنعانی ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    1 0
    سلام خدا خیرتون بده که با زبان ساده نسل جدید را با اتفاقات مهم دفاع مقدس آشنا می سازید و از صمیم دل درود و سلام می فرستم به ارواح پاک و طیبه ی شهدای عزیز مون بخصوص شهدای عملیات فتح المبین و سر تعظیم فرو می آورم پیشگاه خانواده های صبور شهداء ...
  • عباس ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    2 0
    علی جان همه ما مدیون تو، مادرت، برادرت محمد و خواهرت فاطمه هستیم. خداوند پدرت را با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سرور زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) محشور گرداند.
  • فرهاد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    2 0
    یادی می کنیم از شهید مسعود صفویان افسر وظیفه ای که جایش در بهترین قسمت ارتش افتاده بود ، دژبانی که مخصوصاً موقع جنگ یکی از ایمن ترین جاهای ارتش است امّا این افسر رشید یک متر و نود سانتی که تحصیل کرده دانشگاه شهید بهشتی هم بود ، داوطلبانه به خطّ مقدّم رفت و روز هفتم فروردین 1361 در تنگه رقابیه هدف یک تک تیرانداز بعثی قرار گرفت و در دم به شهادت رسید ، روانش شاد
  • یا زهرایِ مرضیه ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    4 0
    فتح المبین ! اسم این عملیات که میاد ناخودآگاه اشک در چشمانم جمع می شوند و یاد پدر بزرگِ عزیزدل و جانم شهید فخرالدین کرمی می افتم که در 4 فروردین 1360 شهید شدند ! شهدا جان شرمنده ایم ! خودِ من که نوه ی شما هستم از ته دلم شرمنده ام بابت تمامی کارها و گناهانی که انجام داده ام ! روحت شاد پدر بزرگ ِ عزیزم .. مهمان سفره ی اربابمان حسین باشید ان شاء الله !
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    1 0
    سال ۶۱شش سالم بیشتر نبود پسردایی ام۱۴سالش بیشترنبودکه سه بارجبهه رفته وبرگشته بود پدرش مخالف رفتنش بود اما نمیدانم چه روحیه ای داشت فقط حرف از رفتن وشهادت بود شب قبل از رفتن به جبهه با کوله پشتی پشت بام خونه شان خوابیده بود صبح زود از پشت بام پایین آمد وبا من ومادرم خداحافظی کردو رفت ؛گفت عمه من دیگه بر نمیگردم بعد ازمدتی خبر آوردند شهید شده خانواده شان ماتم گرفتند وبه سوگ نشستند مراسم هفت وچهلمش را نگرفتند...و مادرش هنوز چشم انتظار است.شادی ارواح طیبه وتابناک امام و شهدا صلوات 
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    8 0
    سال ۶۱شش سالم بیشتر نبود پسردایی ام۱۴سالش بیشترنبودکه سه بارجبهه رفته وبرگشته بود پدرش مخالف رفتنش بود اما نمیدانم چه روحیه ای داشت فقط حرف از رفتن وشهادت بود شب قبل از رفتن به جبهه با کوله پشتی پشت بام خونه شان خوابیده بود صبح زود از پشت بام پایین آمد وبا من ومادرم خداحافظی کردو رفت ؛گفت عمه من دیگه بر نمیگردم بعد ازمدتی خبر آوردند شهید شده خانواده شان ماتم گرفتند وبه سوگ نشستند مراسم هفت وچهلمش را نگرفتند...و مادرش هنوز چشم انتظار است.شادی ارواح طیبه وتابناک امام و شهدا صلوات 
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    عالی
  • مریم ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 1
    سلام برشهدای فتح المبین...بحق نام رمزتان...دعاکنید من روسیاه هم قسمتم شود درراه شماکاری زهرایی انجام دهم...منتظرم دعوت شوم خدمتتان برسم..ان شالله...صلوات..
  • قاسم ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام بر تمامی شهدا خوش به سعادتشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس