«شرايط جنگي براي مرزداران تمامي ندارد.» اين سخن اميرعلي حاجيلو جانشين فرمانده قرارگاه منطقه‌اي غرب نيروي زميني ارتش است كه در بازديد اخيرمان از مناطق عملياتي كرمانشاه و ايلام، دقايقي با وي همكلام شديم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق، امير حاجيلو كه خود سابقه حضور در جبهه‌هاي جنگ را دارد، اكنون در كسوت يك مرزدار همچنان شرايط جنگي را براي خود محفوظ داشته و در گفت‌و‌گو با ما از حضور موثر يگان‌هاي ارتش در مرزهاي كشورمان هنگام شيطنت‌ داعش سخن گفت كه اين بخش از سخنان او نكات جالبي دارد كه با هم مي‌خوانيم.

حضرت امام اعتقاد خاصي به بقاي ارتش پس از استقرار نظام اسلامي داشتند، اعتماد ايشان به ارتش از كجا نشأت مي‌گرفت؟

حضرت امام(ره) از قبل انقلاب واقف بودند كه پيكره ارتش دل در گرو اسلام و رهبري ايشان دارد. در تاريخ مي‌بينيم از سال 1337 كه شهيد قرني در اداره اطلاعات ارتش دوران طاغوت بود، ارتباط زيادي با روحانيوني چون مرحوم طالقاني، آيت‌الله ميلاني و ... برقرار مي‌كند و با شروع نهضت اسلامي امام خميني نيز هسته‌هاي مقاومت در بدنه ارتش شكل مي‌گيرد. آن زمان كه مبارزات انقلابي اوج گرفته بود، خبرنگاري از حضرت امام مي‌پرسد نگران نيستيد ارتش مقابل شما بايستد، ايشان هم پاسخ مي‌دهند خير ما از بابت ارتش نگراني نداريم. تاريخ هم گواهي مي‌دهد كه چطور به فرمان ايشان، نظامي‌ها گروه گروه پادگان‌ها را ترك كردند و به صف انقلابيون ‌پيوستند. بعد از انقلاب گروه‌هاي چپ به دنبال تجزيه ارتش بودند كه امام خميني با آن مخالفت كرده و 29 فروردين را به عنوان روز ارتش اعلام كردند.

غرب كشور كه محور گفت‌و‌گوي ماست، آماري از حضور يگان‌هاي ارتش در اوايل انقلاب وجود دارد؟

در اين منطقه ارتش از 21 فروردين 58 وارد عمل شد تا به حفظ امنيت و استقرار نظام اسلامي كمك كند. ارتشي‌ها در آن زمان در قالب لشكر 81 زرهي و در مناطقي چون سنجابي، دشت ذهاب، جوانرود، كامياران، پاوه و... حضور يافتند. ما قبل از انقلاب در همين منطقه غرب 200 شهيد داديم كه ميزان جديت ارتش در مقابله با عناصر ضدانقلاب را نشان مي‌دهد. همين اقدامات انقلابي ارتش بود كه باعث ايجاد كينه ضد انقلاب شد و آنها با ترور شهيد قرني در دوم ارديبهشت 58 ميزان كينه و عداوت خود را از ارتشيان نشان دادند.
«قرارگاه رمضان» تصور تجاوز را از داعش گرفت
صرف نظر از حضور ارتش در دوران دفاع مقدس كه قاعدتا موارد متعدد و گسترده‌اي را شامل مي‌شود، بعد از اتمام جنگ،‌ مأموريت شما در مناطق غربي كشور چه مواردي را شامل مي‌شود؟

بعد از جنگ ماموريت ما خاتمه نيافت. اصولا نظامياني كه در مناطق مرزي حضور دارند بايد هميشه خود را در شرايط جنگي بدانند و در آمادگي كامل باشند. غرب همواره شرايط ويژه‌اي دارد، چراكه اين منطقه مسير سهل‌الوصولي به مركز كشور به شمار مي‌رود. بنابراين بعد از جنگ مأموريت ما شكلش تغيير كرد و اين بار بايد از طول مرزي 600 كيلومتري حراست مي‌كرديم. در قالب همين مأموريت نيز نيروي زميني ارتش در منطقه غرب تاكنون توانسته‌ است 2 هزار و 500 نفر از اتباع بيگانه و گروهك‌ها را دستگير كند. 4 الي 5 هزار قبضه اسلحه غيرمجاز نيز از قاچاقچيان كشف و ضبط شده كه تصور كنيد اين تعداد اسلحه اگر وارد كشور مي‌شد چه مشكلاتي را مي‌توانست به وجود بياورد.

اخيراً كه كشور همسايه ما عراق با مشكل هجوم داعش مواجه شده است، شرايط مرزهاي غربي كشور چگونه بود و ارتش چه اقداماتي را انجام داد؟

از 23 خرداد سال جاري عنوان شد تهديد داعش جدي است و بايد اقدامات مناسبي براي جلوگيري از هرگونه خطر احتمالي انجام شود. با ابلاغ دستورات لازم واحدهاي ارتش ظرف 48 ساعت تمام عمليات‌هاي شناسايي، جابه‌جايي و حضور يگان‌هاي خود را در مرزها به انجام رساندند. آن زمان به دليل برخي از شايعاتي كه به وجود آمده بود، ما حتي شاهد مهاجرت تعدادي از مردم مرزنشين بوديم كه با حضور پرقدرت واحدهاي ارتش، احساس اطمينان و امنيت به اين عزيزان داده شد و همگي به محل زندگي‌شان بازگشتند. در همين راستا قرارگاه عملياتي رمضان را تشكيل داديم كه اين قرارگاه با نيروهاي اعزامي تقويت شد و حتي به ارتش عراق در آن سوي مرزها قول مساعد همكاري از حيث مشاوره‌هاي نرم افزاري داده شد و ديداري نيز با نظاميان ارشد عراقي صورت گرفت.

واكنش نيروهاي خودي، سربازان يا افسران ارتشي كه احتمال درگيري با دشمن را مي‌دادند چه بود؟

اتفاقا اين نكته از خاطرات به يادماندني است كه در ذهنم ماندگار شده است. ماموريت اصلي ما در ماجراي اخير حضور همه جانبه و پيشگيرانه از هرگونه خطر احتمالي بود، اما يگان‌هاي حاضر در مرز كه متوجه جنايات داعش بودند، به ما فشار مي‌آوردند كه بالاخره چه زماني بايد به آن طرف برويم و داعش را بكوبيم. براي خود من جالب بود سربازي كه سال‌ها از دوران جنگ فاصله دارد، با همان روحيه رزمندگان دفاع مقدس و با شجاعتي مثال زدني براي يورش به دشمن لحظه شماري مي‌كرد. داعش هم با درك چنين آمادگي و روحيه‌اي از سوي نيروهاي نظامي كشورمان بود كه جرئت نكرد هرگز از فاصله 40 كيلومتري مرزهاي ما جلوتر بيايد.
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس