کد خبر 399318
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳

از قدیم رسم بر این بوده که با نزدیک شدن به ایام نوروز و سال نو همه چیز را هم نو کنیم.از وسایل زندگی گرفته تا لباس و کیف و کفش و...تب خرید در بین مردم با ولع سیری ناپذیری همراه میشود که برایشان فرقی نمیکند جیبشان پر از پول باشد یا خالی.

به گزارش مشرق، در هر شرایط که باشند خود را ملزم به خرید عید می دانند تا جایی که گاهی این ولع ها و خریدهای نوروزی به فراتر از وسایل ضروری میرسد و به تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در بین افراد تبدیل میشود .

در گذشته های دور رسم بر این بود که مردم با نزدیک شدن به ایام عید به جای کنار گذاشتن وسایل قدیمی و صرف هزینه های هنگفت به تمیز کردن دیوارها و فرش ها و... اکتفا میکردند اما متاسفانه این رسم دیرینه جای خود را به خریدهای غیر ضروری و اضافی از لباس و کفش و کیف گرفته تا پرده و مبل و فرش و تعویض کابینت های آشپزخانه داده است تا جایی که حتی برخی حاضرند با آمدن سال نو خود را زیر بار قرض ببرند و وام های سنگین بگیرند تا مبادا از دیگران عقب بمانند!

معمولا همه از آمدن سال نو خوشحال میشوند و در حالی که روزهای آخر اسفند برای هرکسی میتواند دلچسب و خوشایند باشد اما برخی با این قبیل چشم و هم چشمی ها و تجملات ،شب عید را با یکسری هزینه های اضافی به کام خود و خانواده تلخ می کنند.

حتما بارها این جملات را از زبان برخی خانوم های اطرافتان شنیده اید که وقتی به یک مهمانی دعوت میشوند و یا به ایام عید نزدیک میشوند انگار با خود درگیر میشوند و مدام با خود این جملات را مرور میکنند که حالا چی بپوشم،این لباس راکه همه دیده اند،این اسباب و اثاثیه از مد افتاده،امسال چه رنگی مدشده و...خلاصه تمام طول روز به فکر این هستند که رو به مد باشند .

اما خرید های عید به لباس و کیف و کفش و وسایل منزل محدود نمیشود بلکه بخش دیگری از این هزینه ها صرف خرید آجیل و میوه شب عید میشود که باید آنچنانی باشد تا آبرویمان جلوی مهمان ها نرود! حالا اگر شما کارمند ساده ای باشید بایک حساب سرانگشتی متوجه میشوید که اگر تمام حقوق و عیدی تان را هم برای خرید اقلام مصرفی از آجیل و میوه تا گوشت و مرغ و برنج و... بگذارید باز هم از پس مهمانی ها و دید و بازدیدهای تجملاتی نوروزی بر نمی آید و همین تجملات و چشم و هم چشمی هاست که باعث میشود برخی به کلی از خیر مهمانی دادن و مهمانی رفتن بگذرند و قید اقوام و دوستانشان را بزنند و یا گاهی هم برای فرار از اینگونه مهمانی های پر خرج و تجملاتی فرار از خانه را به ماندن و پذیرایی کردن ترجیح دهند در حالیکه با برگزاری دید و بازدیدهای ساده و بایک فنجان چای هم می توان صله رحم به جا آورد و در کنار هم خوش بود تا مجبور به زیر بار قرض افتادن و قطع صله رحم و یا فرار از خانه نباشیم این درحالی است که در گذشته از مهمانان نوروزی با مقداری آجیل، زردآلو ،قیسی و برگه و چای پذیرایی می کردند بی آن که بخواهند دارایی خود را به رخ بکشند و اسراف کنند.

معمولا همه از امدن سال نو خوشحال میشوند و در حالی که روزهای آخر اسفند برای هرکسی میتواند دلچسب و خوشایند باشد اما برخی با این قبیل چشم و هم چشمی ها و تجملات ،شب عید را با یکسری هزینه های اضافی به کام خود و خانواده تلخ می کنند

متاسفانه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند سبک زندگی تغییر کرده است و باید اصالت گذشته ایرانیان به زندگی آن ها برگردد. اگر این اتفاق بیفتد با فرا رسیدن نوروز پذیرایی از مهمانان نوروزی برای مردم دغدغه نمی شود و به دنبال راهکار برای فرار از دید و بازدیدهای نوروزی به دلیل هزینه های آن نخواهند بود.

مردم باید درک کنند پذیرایی های آن چنانی نه تنها محبت نمی آورد بلکه موجب دوری خانواده ها می شود. بنابراین باید جلوی این موضوع گرفته شود.به راستی آیا نمی توان بدون مبل و فرش نو،لباس های به روز و رنگ سال و بدون آجیل و سفره های انچنانی ایام عید را سپری کرد؟!آیا حرف مردم و چشم و هم چشمی ها از سلامتی و دلهره های تمام نشدنی برای تامین هزینه های عید مهمتر است؟!اصلا هدف از عید باستانی نوروز پز دادن و نمایش بیرونی و چشم و هم چشمی بوده است و یا هدف فرصتی برای در کنار هم بودن و دید و بازدید است؟!

تقارن نوروز و ایام فاطمیه

سال ۱۳۹۳ اخرین لحظات را سپری می کند و به ایام تعطیلات نوروزی نزدیک میشویم تعطیلاتی که مانند سال گذشته مقارن با ایام فاطمیه است.از امام علی(ع) نقل شده است: «هر وقت ما شاد هستیم، شیعیان ما شاد می شوند و هر وقت ما غمگین هستیم غمگین می‌شوند.» اما نوروز و ایام فاطمیه باهم منافاتی ندارند و این مساله نباید باعث شود تا مردم در این فرصت مناسب سنت های اسلامی را زیر پا بگذارند و از صله رحم و دید و بازدید و هدیه دادن به یکدیگر دست بکشند چرا که این موارد خود مورد تأکید اسلام بوده و بر آن‌ها تأیید شده است و هیچ منافاتی با ایام فاطمیه ندارد فقط خوب است که در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا به جای اینکه به زندگیمان رنگ و بوی تحول ظاهری دهیم فرصت را غنیمت بشماریم و با خود کمی تمرین سبک زندگی فاطمی کنیم و در این ایام سوگواری یکسری مسائل را رعایت کنیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس