کد خبر 398874
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 11 ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی 291 هزار و 970 میلیارد تومان بوده که که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 76 هزار میلیارد تومان (معادل 35.2 درصد) افزایش داشته است.

 به گزارش مشرق، بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن در 11 ماهه سال جاری بالغ بر 90 هزار و 770 میلیارد تومان (معادل 31.1 درصد) بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته مبلغ 25 هزار و 810 میلیارد تومان (معادل 39.7 درصد) تسهیلات بیشتری به بخش صنعت و معدن کشور پرداخت شده است.

طبق گزارش بانک مرکزی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 11 ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی 291 هزار و 970 میلیارد تومان بوده که که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 76 هزار میلیارد تومان (معادل 35.2 درصد) افزایش داشته است.

(ارقام به میلیارد تومان)
میزان تسهیلات بانک ها در 11 ماهه امسال+ جدول

با لحاظ کردن تسهیلات پرداختی در بخش‌های صنعت و معدن، بازرگانی و خدمات بانک کشاورزی به دلیل مرتبط بودن با بخش کشاورزی، مبلغ و سهم بخش کشاورزی در 11 ماهه سال جاری به ترتیب به 27 هزار و 562 میلیارد تومان و 9.4 درصد افزایش می‌یابد.

جدول شماره دو بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی 11 ماهه سال جاری است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی ملی 11 ماهه سال جاری مبلغ 176 هزار میلیارد تومان (معادل 60.3 درصد) کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 61 هزار و 750 میلیارد تومان (معادل 54.0 درصد) افزایش داشته است.

با ملاحظه جدول شماره 2 مشخص می‌شود که سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 11 ماهه سال جاری معادل 73 هزار و 620 میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص 41.8 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی (مبلغ 176 هزار میلیارد تومان) است.

ملاحظه می‌شود از 90 هزار و 770 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81.1 درصد آن (مبلغ 73 هزار و 620 میلیارد تومان) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

میزان تسهیلات بانک ها در 11 ماهه امسال+ جدول

همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است، به افزایش توان خلق پول بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانکها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتبار دهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانکها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس