کد خبر 398267
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶

معاون کنسولی،‌ مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه از اعمال تسهیلات ویژه برای بازگشت 300 هزار ایرانی خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی بوده اما غیبت داشته‌اند، خبر داد.

به گزارش مشرق، حسن قشقاوی در ادامه نشست خبری گفت: قانون مربوط به این مشمولان غایب در چارچوب قانون بودجه تصویب شده که امروز در مجلس شورای اسلامی به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در دست بررسی است.

وی افزود: اگر این کار صورت گیرد حدس می زنیم حداقل 300 هزار ایرانی خارج از کشور که غیبت داشته اند می توانند با پرداخت مبلغی که در قانون بودجه مقرر شده است به کشور بازگردند؛ امیدواریم با رفع ایرادهای این مصوبه، تأیید شورای نگهبان و ابلاغ آن گشایشی در این زمینه ایجاد شود.

قشقاوی اضافه کرد: اداره کل امور ایرانیان وزارت امور خارجه ابتکاراتی برای معافیت و ورود و خروج جوانان مشمول ایرانی در خارج در نظر گرفته است که با اجرای آن و نیز با اجرای طرح تسهیل ورود ایرانیان، بخش اعظمی از هموطنانمان در خارج به آسانی می توانند رفت و آمد کنند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین از تمهیدات این وزارتخانه برای صدور روادید خانواده برای زنان ایرانی که در خارج از کشور ازدواج کرده اند خبر داد و گفت: این تسهیلات ویژه برای زنان ایرانی با شوهران خارجی آنان و فرزندانشان در نظر گرفته شده است که با مبلغ بسیار نازلی می توانند روادید دریافت کنند و دیگر مشکلی برای ورود هموطنانمان به ایران وجود ندارد.

قشقاوی ترس و نگرانی برخی هموطنان برای ورود به ایران را بی‌مورد دانست و تأکید کرد: بارها اعلام کرده ایم صرف خروج از کشور و رفتن و اقامت در کشورهای دیگر هیچ عمل مجرمانه‌ای نیست.

وی افزود: البته جرم و اتهام هم جغرافیای مکانی نمی شناسد به این معنی که هر عمل مجرمانه ای هم صورت گرفته باشد فرقی نمی کند که یک ایرانی در داخل کشور یا هموطن در خارج از کشور آن عمل مجرمانه را انجام داده باشد و پس از تشکیل پرونده قضایی با هموطنان در خارج هم مانند ایرانیان داخل برخورد می‌شود.

قشقاوی اضافه کرد: باقی ایرانیان که با انگیزه های مختلف در سال های گذشته به خارج از کشور رفته اند و در آنجا زندگی می کنند اگر هیچ عمل مجرمانه ای انجام نداده باشند هیچ مشکلی برای ورود به ایران ندارند و هیچ سازمانی مترصد ایجاد مشکل برای آنان نیست مگر کسانی که اعمال مجرمانه ای مانند صدور چک بلامحل و مانند آن مرتکب شده باشند.وی ادامه داد: سخن ما درباره کسانی است که در ایهام هستند و به علت تبلیغ مخالفان نظام دچار ترس کاذب برای ورود به کشور هستند.

قشقاوی گفت:‌ کسانی که اول انقلاب، زمان جنگ و دیگر مواقع به خارج از کشور رفته اند صرف خروج از کشور عمل مجرمانه نیست وکشور متعلق به همه ایرانیان است این افراد با ارائه شناسنامه و بدون آنکه اسناد اقامتی آنها پرسیده و یا اسناد اقامتی‌شان ضبط شود می توانند گذرنامه دریافت کنند و وارد کشور شوند.وی افزود: راه برای بازگشت هموطنان خارج از کشور به داخل بزرگراه است اگر کسانی به هر علتی نمی خواهند به ایران بیایند به خودشان مربوط است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس