داعش تا کنون دست کم 5 هواپیمای نظامی مجهز را به صورت سالم به غنیمت گرفته است و تلاش می کند به مهارت و دانش استفاده از این هواپیما دست یابد. در صورتی که بخواهد نیروهای تروریست خود را آموزش دهد، نیاز به مکان های امنی دارد که فعلا با توجه به عملیات های هوایی روزمره، چنین امری غیرممکن است.

گروه بین الملل مشرق - هفته قبل، یک خبر مهم در محافل خبری منتشر شد که تحت الشعاع اخبار عملیات بسیار مهم «آزادسازی صلاح الدین» قرار گرفت. داعش بدون اعلام خیر قبلی و زمینه چینی، سه خلبان زبده نیروی هوایی ارتش صدام را اعدام کرد. به راستی علت اصلی این اعدام ها چه بود؟ در این یادداشت، سعی شده در این مورد گمانه زنی شود.

معمولا داعش برای اعدام های خود زمینه سازی می کرد و اخبار اعدام را نیز با پوشش های ویژه تصویری در رسانه های خود منتشر می کرد. این بار، تنها یکی از صفحات اصلی داعش در توئیتر (استانداری نینوی به مرکزیت موصل) به صورت کوتاه نوشت: «12 نفر از نیروهای متخلف و فراری [داعش] به همراه سه خلبان، پس از سه ماه زندان امروز اعدام شدند.» اگر داعش از سه ماه قبل، سه خلبان را بازداشت کرده بود؛ مطمئنا در مورد آنان اطلاع رسانی گسترده ای انجام داده بود.
 
علت واقعی اعدام خلبانان بعثی از سوی داعش چیست؟
داعش در یک گزارش تصویری از به غنیمت گرفتن هواپیماهای جنگی ارتش سوریه خبر داد

تنها یک روز بعد، تعدادی از کاربران داعشی توئیتر در این مورد اخبار بیش تری را منتشر کردند؛ اخباری که از سوی مقامات امنیتی بغداد نیز تأیید شد: «این سه خلبان، از افسران باسابقه نیروی هوایی ارتش بعثی عراق در دوره صدام بودند که در دوره نوری المالکی بانشسته شدند. این افراد، در شهر موصل سکونت داشتند.»

در آن زمان، یکی از کاربران داعش در توئیتر "احتمال داد" این افسران هنوز دارای ارتباط با همکاران خود در ارتش عراق بوده اند و به علت عدم رعایت مسائل امنیتی و استحفاظی بازداشت و به اعدام محکوم شده اند. این "گمانه زنی" در رسانه های بزرگ منطقه به عنوان یک "خبر" منتشر شد و پس از آن این خبر مخابره شد که این افراد متهم به فعالیت جاسوسی به سود بغداد بوده اند!

این گمانه زنی از ابتدا ناروا به نظر می رسد. اندکی درنگ نشان می دهد این عملیات اعدام درست همزمان با پیشروی نیروهای مردمی و ارتش عراق در آزادسازی استان صلاح الدین رخ داده است. علی القاعده باید میان این عملیات و شکست های داعش با اعدام 3 خلبان بتوان ارتباط معناداری برقرار کرد.
 
علت واقعی اعدام خلبانان بعثی از سوی داعش چیست؟
در جریان اشغال فرودگاه نظامی رقه اعلام شد دست کم سه فروند بمب افکن ارتش سوریه به صورت سالم در اختیار داعش قرار گرفته است.

به نظر می رسد باید نکته مهم را در برنامه های داعش برای تأسیس یک نیروی هوایی جست و جو کرد. درست در روز سوم نبرد آزادسازی صلاح الدین بود که صفحه رسمی داعش در تکریت (ولاية صلاح الدین) در خبری مدعی شد: «به گفته شاهدان محلی، یک هواپیمای نظامی ناشناس از منطقه الجزیره در غرب موصل پرواز کرده و نیروهای داوطلب شیعه (حشد الشعبی) را هدف حمله خود قرار داده است.» البته یان خبر به سرعت از سوی نیروهای وفادار به بغداد تکذیب شد و در روزهای بعد نیز اثری از یان هواپیما نبود. حتی داعش نیز از پیگیری این ادعا خودداری کرد و گزارشی در این زمینه منتشر نشد.

نگارنده تصور می کند نکته اصلی همین جاست. داعش تا کنون دست کم 5 هواپیمای نظامی مجهز را به صورت سالم به غنیمت گرفته است و تلاش می کند به مهارت و دانش استفاده از این هواپیما دست یابد. در صورتی که بخواهد نیروهای تروریست خود را آموزش دهد، نیاز به مکان های امنی دارد که فعلا با توجه به عملیات های هوایی روزمره، چنین امری غیرممکن است. در نتیجه داعش چاره ای ندارد جز این که از خلبانان بازنشسته ارتش بعثی بخواهد بار دیگر جنگنده های هوایی را به کار گیرند و نیروهای مخالف خود را بمباران کنند.

در صورتی که خلبانان از پذیرش این خواسته تروریستی خودداری کنند، داعش به خشونت شدید روی می آورد و خلبانان را اعدام می کند.
سرعت عمل نیروهای نظامی و شبه نظامیان داوطلب مخالف داعش در عملیات صلاح الدین به اندازه ای بود که داعش فرصت نکرد از نیروی هوایی خود استفاده کند. اما بعید نیست که در چریان آزادسازی استان موصل، شاهد استفاده این گروهک تروریستی از نیروی هوایی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • امین ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    1 0
    سلام.بنظر من خلبان استفاده میکرد و با هواپیما فرار میکرد :ی
  • علی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مرگ بر داعش
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تشکیل داعش توسط نظام سلطه و حمایت تمام قد مثلث عبری و غربی و عربی ازآن برای جلوگیری از امواج انقلاب خمینی درسراسر منطقه و عالم است و جریان مرموزی در داخل ایران اسلامی هم همین پروزه رو دنبال میکنندو تنها فرق داعش و این جریان مرموزداخلی این است که داعش باشمشیر سرمیبرد و جریان داخلی با پنبه
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    زن و بچه و قوم قبیله خلبان رو گرو برمدارن بعد سوییچ هواپیما رو تحویل خلبان میدن.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    لاقل مرد باشید وخبر بمباران حشد شعبی توسط نیروها ائتلاف وامریکاراتکذیب میکردید
  • لبخند ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آخه هواپیما که خودش میتونه راه بره رو دیگه چرا گذاشتند و رفتند که بیفته دست داعشا. خلبانم نداشتین یه ندا می دادین ایران براتون میفرستاد تا این زبون بسته ها نرن دست دشمن. حتی این کارم نمی خواستین بکنین لااقل هواپیماها رو یه جوری ناقص می کردید که نشه باهاش پروازکرد. یعنی عقب نشینی زمان بندی شده داشتیدا !
  • شهروند طبری ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    این جریان مرموز داخلی همان است که امام راحل در موردشان فرمود عده ای با سالوسی مرا اغفال کرده اند وملاک شخصیت آنان حال فعلی ایشان است!!!
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام علیکم : به نظرم می رسد اسم «داعش» را منبعد بگذاریم «زایش» چرا که اکنون بر اثر فشار زیاد و تلفات سنگین توسط نیروهای مردمی عراق «حشد الشعبی» و ارتش در حال زاییدن است !!! انشا ء لله با مدد الهی آخرین نفس ها را می کشد . کمر «زایش» شکسته شد .
  • مجید ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    از کی تا حالا زن و بچه خلبان تو فرودگاه با خلبان زندگی میکنن
  • رضا ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    در نگاه اول به دماغه هواپیما آثار گلوله بر آنها کاملا مشهوده و این بیانگر اینست که قبل از اینکه این هواپیماها در اختیار داعش قرار بگیرد سعی شده تا با تیراندازی به بدنه و به خصوص از قسمت کاکپیت و سمت دماغه که سیستم اویونیک و رادار قرار دارند کاملا بیفتند و قطعا داعش نه تنها اکنون بلکه در هیچ زمان دیگری قادر به استفاده از هواپیماها نیستند مگر آنکه دانش و ابزار تعمیر آنها را در اختیار داشته باشند که بعید به نظر می رسد.
  • مرتضی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    خیلی باحالی...
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    موافقم
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ب احتمال داره دروغ باشه و در حال تدارک حمله های نظامی هستند،
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    سایت مشرق گفت که سالم نیستند -
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    الآن خالی شدی؟
  • احمدرضا ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام.اگه جنگنده دستشون افتاده که حتما باید منتظر حمله بود زیرا طبق اخبار اکثر بعثی ها با داعش هم دست اند و حتما تعدادی از آنها هستند که مسلط به خلبانی خواهند بود.
  • جواد ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    میگ،21جنگنده،رزم،هوایی،نه،بمباران،
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    دولت اسرائیلی عراق و شام = داعش
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    و مرگ بر داعشیانی که منفی میدهند !!!
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مجید جان دلبندم یعنی شما تا الان فکر می کردی خلبان تو فرودگاه زندگی میکنه! نه عزیزم اون هم با زن و بچش تو شهر زندگی می کنه که اون شهر هم احتمالا در حال حاضر تحت کنترل حرامی های داعشه.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    با توجه به برد و قدرت موشك هاي پدافندي ايران اين چند هواپيما هم به كار اين حراميان نمي آيد
  • احمدرضا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام.امین فکر کنم فیلم هندی زیاد می بینی؟
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مرگ بر اردوغان
  • مریم ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    به داعش باید گفت دولت ابوبکر شیطانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس