کد خبر 397733
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند.

به گزارش مشرق، مراسم پایانی این دوره هم مثل سال‌های گذشته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد و در این مراسم مدیرعامل و مسوولان کانون، دبیر جشنواره و جمعی از اهالی سینمای انیمیشن حضور داشتند و برگزیدگان رشته‌های مختلف در بخش‌های ملی و بین‌المللی نیز معرفی شدند.

بر این اساس گروه داوری بخش مسابقه ایران جشنواره سه تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی خود را به سه فیلم اول، دوم و سوم جشنواره اهدا کرد که در این میان تندیس طلایی فیلم اول همراه با جایزه نقدی، به دلیل استفاده استادانه و با معنا از تکنیک شن برای ساختن داستانی شاعرانه و عمیق، به مریم کشکولی‌نیا برای فیلم «وقتی که بچه بودم» اهدا شد.

تندیس نقره‌ای فیلم دوم نیز همراه با جایزه نقدی و به علت مضمون انسانی و جهان‌شمول با استفاده‌ای بدیع از تصویرگری و فضاسازی شرقی، به ساره شفیعی‌پور کارگردان فیلم «درخت» تعلق گرفت.

هیات داوران جایزه سوم خود را شامل تندیس برنزی همراه با جایزه نقدی، به خاطر انتخاب به جا و اجرای هنرمندانه تکنیک تصویرسازی جهت خلق فضایی یکدست، داستانی تأثیرگذار وشاعرانه به غلامرضا کزازی کارگردان فیلم «قلب مترسک» اهدا کرد.

در ادامه حمید کریمیان کارگردان فیلم «بزغاله‌های ابری» نیز موفق شد، تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان همراه با جایزه نقدی را به خاطر رویکرد هوشمندانه و موفق در خلق داستانی کودکانه و زیبا با تعامل خیال‌انگیز تصویرگری و موسیقی به خود اختصاص دهد.

جایزه ویژه هیات داوران در این بخش نیز شامل تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به خاطر خلق داستان و کاراکتری جذاب، کمیک، بومی و نشان دادن هوشمندانه امکانات فرهنگ و هنر ایرانی در خلق پویانمایی ملی، به مهدی آقاجانی کارگردان فیلم «گل و بلبل پشت و رو نداره» تعلق گرفت.

آقاجانی در عین حال به عنوان فیلم‌نامه‌نویس همین اثر موفق شد، جایزه دیگری را برای بهترین فیلم‌نامه جشنواره شامل یک تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به خاطر استفاده استادانه از امکانات رسانه در خلق داستانی گویا، دوپهلو و طنزآلود از آن خود سازد.

هیات داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران در ادامه تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را همراه با جایزه نقدی، به علت رویکرد مبتکرانه و دوست‌داشتنی در خلق نمونه‌ای عالی از یک فیلم تلویزیونی برای مخاطب خردسال و پیش دبستانی به ریحانه کاوش کارگردان فیلم «هزار و یک داستان: خرگوش دهمی» اهدا کرد.

در بخش بهترین اثر تبلیغی نیز تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به علت ایجاز هنرمندانه و طنز موفق در تبلیغ ایده محوری محصول، به محمد خیراندیش کارگردان فیلم «زرماکارون» اهدا شد.

دیگر تندیس طلایی جشنواره همراه با جایزه نقدی، برای عنوان بهترین پویانما (انیماتور) جایزه‌ای بود که به مهدی علی‌بیگی کارگردان فیلم «اینرو اونرو» به علت استادی در پویانمایی زیبا، سرگرم‌کننده و باورپذیر اختصاص یافت.

آرش کریمی نیز برای فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» موفق به کسب تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی بهترین فضاسازی به خاطر خلق فضاهای پرهیجان و تلفیق هنرمندانه نگاه واقع‌گرا و سورئال در به تصویر کشیدن مصائب انسانی جنگ شد.

تندیس طلایی و جایزه نقدی بهترین موسیقی بخش مسابقه ایران نیز به خاطر خلق نوآورانه، موسیقی روایی و افکتیو با استفاده از موسیقی سنتی ایرانی به اسماعیل شافعی برای فیلم «اسب» تعلق کرد.

بر اساس این گزارش هیات داوران جایزه بهترین صداگذاری جشنواره را شامل تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به دلیل استفاده خلاقانه و موثر از صدا و موسیقی افکتیو در خلق فضای مینی‌مال، مجرد و روایت موثر داستان، به بهروز شهامت برای فیلم «اختیار» اهدا کرد.

جایزه بهترین فیلم تجربی بخش مسابقه ایران جشنواره یک تندیس نقره‌ای همراه با جایزه نقدی بود که به خاطر شهامت در پیوند نگاه سینمایی و تکنیک‌های متحرک‌سازی در خلق روایتی ذهنی و شخصی، به شیوا صادق‌اسدی برای فیلم «پدربزرگ» اهدا شد.

داوران این بخش از جشنواره در آیین پایانی این رویداد هنری که شامگاه روز 21 اسفند 1393 در تهران برگزار شد با اهدای چهار دیپلم افتخار همراه با جایزه نقدی از کارگردان‌های این آثار نیز قدردانی کردند.

نخستین دیپلم افتخار این بخش همراه با جایزه نقدی، به خاطر نگاه تیزبین در مشاهده و تصویرکردن فرازهایی از زندگی روزمره در فضای شهری تهران معاصر، به الیکا مهران‌پور کارگردان فیلم «برعکس» و دومین دیپلم افتخار نیز همراه با جایزه نقدی، به خاطر تلفیق به جای پویانمایی و فیلم زنده در ساختن فضا و روایتی خیالی و شیرین به عباس جلالی‌یکتا و حجت اعظم‌پور، کارگردانان فیلم «آقای بنفش» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار سوم نیز همراه با جایزه نقدی، به دلیل نگاه بومی در اقتباس با تکیه بر تصویرسازی غنی در روایت داستانی فلسفی به لیلا خلیل‌زاده کارگردان فیلم «ماهی سرخ‌شده» و چهارمین آن همراه با جایزه نقدی، به خاطر موفقیت در خلق روایتی موزیکال با تکیه بر داستانی ساده، پیامی انسانی و جذاب به بابک نکویی و بهنود نکویی کارگردانان فیلم «استریپی» اهدا شد.

داوری این بخش از نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را اسدالله اعلایی، وحید نیکخواه‌آزاد، سیاوش زرین‌آبادی، مهرداد شیخان و فاطمه حسینی شکیب برعهده داشتند.

دو جایزه ویژه دبیر جشنواره سهم «سیمرغ» و «پتروف»

در آیین پایانی این رویداد هنری از سوی دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز دو جایزه ویژه نیز اهدا شد.

محمدرضا کریمی‌صارمی تندیس طلایی و جایزه نقدی در بخش مسابقه ایران را به خاطر بیانی ساده و هنرمندانه برای به تصویر کشیدن عنصر تزکیه جسم و روح و رسیدن به تعالی به مقداد اسدی‌لاری کارگردان فیلم سیمرغ اهدا کرد.

دومین تندیس طلایی وی به بخش بین‌الملل و الکساندر پتروف کارگردان شهیر روسی و برنده سه جایزه اسکار تعلق گرفت.

همچنین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در نهمین دوره‌ی برپایی خود در بخش ویژه‌ای برترین آثار دینی و حوزه ارزش‌های انقلاب اسلامی را معرفی کرد.

بر این اساس فیلم پویانمایی «عباس» به کارگردانی سید‌رضا میرکریمی به عنوان بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی معرفی شد و تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به دلیل روایت صحیح و شخصیت‌پردازی تأثیر‌گذار و قابل باور از زندگی شهید عباس دوران و جذابیت‌های بصری و برخورداری از مولفه‌های قابل تأمل آهنگ‌سازی و استفاده به‌جا و مناسب از تکنیک کامیک موشن، به کارگردان اثر اهدا شد.

بهرام عظیمی فیلم «بابا» نیز موفق شد عنوان بهترین کارگردانی این بخش از جشنواره با دریافت تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به خاطر کارآیی در تعیین جایگاه آمال الهی انسانی در برخورداری از حرکات و حالات پرسوناژها به خود اختصاص دهد.

گروه داوری بخش دینی و ارزش های انقلاب اسلامی جشنواره متشکل از حمید گروگان، علیرضا گلپایگانی و مهدی امین‌فروغی همچنین یک دیپلم افتخار همراه با جایزه نقدی را به خاطر تثبیت نقش و جایگاه والای پدر به عنوان پشتوانه الهی در مقابله با پیش‌آمدهای سخت زندگی و بهره‌گیری هنرمندانه از عنصر ایجاز در جهت القای مفهوم، به سیدمحمدرضا خردمندان و محمد لطفعلی کارگردانان فیلم «پدر» اهدا کردند.

فیلم دیگر میرکریمی با عنوان «مصطفی» نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

همچنین هیأت داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب، در نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران نیز، ضمن قدردانی از کسانی که امکان بروز این هنرنمایی‌ها را فراهم کردند، ابتدا وجود چهره‌های جدید در کنار شرکت‌کنندگان با سابقه، را نویدبخش گسترش و بالندگی این هنر سازنده و تأثیرگذار عنوان کردند.

توجه به کیفیت ساخت و زوایای نگاه - علی‌رغم این که موضوع آثار چندان تفاوتی با آثار جشنواره‌های گذشته نداشته است - ویژگی دیگری بود که از دید گروه داوری دور نماند.

این گروه همچنین توجه به ریشه‌های اصولی و ماندگار و توجه به کاربردی بودن محتوا (به ویژه در بخش ارزش‌های انقلاب) را از جمله موارد قابل تحسین آثار این دوره از جشنواره عنوان کرده‌اند.

برگزیدگان بخش دانشجویی جشنواره بین‌المللی پویانمایی

«شیرین سوهانی» و «نگاره حلیمی» کارگردان‌های دو فیلم پویانمایی «پنکه» و «پیراکانتا» تندیس طلایی بهترین کارگردانی بخش دانشجویی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را به صورت مشترک از آن خود ساختند.

در مراسم پایانی این رویداد هنری، هیات داوران بخش دانشجویی این جایزه را همراه با جایزه نقدی به کارگردان فیلم «پنکه» با توجه به موفقیت فیلم در بیان روایت مربوط، همچنین ایجاد ارتباط منطقی در فضای تخیلی داستان و به کارگردان فیلم «پیراکانتا» به‌خاطر توجه ویژه کارگردان در تولید فیلمی جذاب در محیط مرکب استاپ موشن، طبیعی و روایت سیال و روان داستان و تقسیم منطقی ضرب‌آهنگ وابسته به ماجرای فیلم اهدا کردند.

بخش دانشجویی جشنواره امسال به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه‌ی پویانمایی با رشد کیفی و کمی قابل توجهی روبرو بود و به همین دلیل برگزار کنندگان جشنواره علاوه بر ارزیابی آثار در بخش ویژه‌ای نشست‌هایی را برای ارزیابی آثار همچنین ارزیابی پایان‌نامه‌های دانشجویی اختصاص دادند.

داوران این بخش جشنواره شامل سید‌حسن سلطانی، احمد سفلایی و محمدرضا حسنایی همچنین تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه به همراه جایزه نقدی را به دلیل توانایی فیلم‌ساز در ایجاد ارتباط احساسی در بیننده با کاراکتر و نگاه لطیف و روان به موضوع آرزو و خاطره به گلناز مقدم نویسنده فیلم «رویا» اهدا کردند.

تندیس طلایی بهترین انیماتور نیز به همراه جایزه نقدی به علت پیچیدگی و تراکم انیمیت در موضوع و ایجاد حرکات منطقی و صحیح در ارتباط با کاراکتر اصلی، به سمیه خاکشور کارگردان فیلم «تاناروس» تعلق گرفت.

معرفی چهار پایان‌نامه برتر دانشجویی

بخش پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز با داوری ناصر گل‌محمدی، محمدرضا مریدی و محمدعلی صفورا برگزیدگان خود را معرفی کرد.

بر این اساس لوح یادبود به همراه جایزه نقدی، به خاطر فراهم آوردن درکی عمیق و به روز از پویانمایی تجربی معاصر، به پگاه ایزدیان از دانشگاه هنر، نویسنده پایان‌نامه «شیوه‌های بیانی نوین در پویانمایی تجربی» و لوح یادبود به همراه جایزه نقدی، به نویسنده پایان‌نامه «فهم و معنا در روایت پویانمایی کوتاه تجربی» به خاطر جسارت در طرح سوال و رویکرد بدیع فلسفی مجید بلادپس از دانشگاه تربیت مدرس تعلق گرفت.

گروه داوری دو لوح یادبود جشنواره را به همراه جایزه نقدی، به خاطر مطالعه عمیق و الگومند قهرمان پویانمایی تعلق می‌گیرد به حسن بهشتی وایقان نویسنده پایان‌نامه «شخصیت قهرمان در پویانمایی ِبن ِتن» از دانشکده صدا و سیما و سمانه یاسایی از دانشگاه سوره نویسنده پایان‌نامه «مفاهیم نظری و ویژگی‌های ساختاری پویانمایی تعاملی (در ارتباط با مخاطب ، تماشاگر)» به خاطر طرح اندیشمندانه مسأله‌ای‌ به‌روز و چالش برانگیز اهدا کردند.



منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس