کد خبر 397270
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵

وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز به سنا رفته‌اند تا از مجوزی دفاع کنند که گفته می‌شود راه برای مداخله زمینی مجدد این کشور در خاورمیانه، باز می‌کند.

به گزارش مشرق، سه تن از مقامات ارشد دولت باراک اوباما امروز به کنگره آمریکا رفته‌اند تا از مجوز درخواستی دولت برای عملیات نظامی علیه داعش، دفاع کنند.
 
جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسه استماع که در کمیته روابط خارجی سنا در جریان است، تلاش می‌کنند تا نمایندگان را متقاعد کنند مجوزی را تصویب کنند که گفته می‌شود راه را برای مداخله زمینی مجدد در خاورمیانه، باز می‌کند.
 
ریاست این نشست را باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی بر عهده دارد.
 
در ابتدای این نشست، کورکر با بیان این ادعا که اقدامات آمریکا، عراق را به «مکانی بهتر برای ایران» تبدیل کرده، گفت این تصور که «توافق هسته‌ای با ایران» رفتار این کشور را تغییر داده و یا موجب بهبود روابط تهران و واشنگتن می‌شود، یک توهم است.
 
در ادامه باب منندز سناتور ارشد دموکرات ایالت نیوجرسی به صحبت و تشریح مفاد مجوز درخواستی اوباما برای اقدام نظامی علیه داعش پرداخت. وی تصریح کرد که باید مشخص شود که طی دوره زمانی 3 ساله‌ای که برای این مجوز در نظر گرفته شده، چه مواردی مجاز است.  
 
منندز افزود: «این سوال وجود دارد که آیا این مجوز، اجازه می‌دهد نیروهای زمینی ما، نیروهای عراقی را در موصل همراهی می‌کنند یا نه. سوالات زیادی وجود دارد.»
 
در ادامه جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: «همه شما می دانید که با چه چالش‌ها و فرصت‌هایی رو به رو هستیم و امیدواریم که اجماعی برای مقابله با داعش به وجود بیاید‬‎.»
 
وی افزود: «ما اجازه نخواهیم داد هیچ گروهی با هر اعتقادی جنایتهای خود را در جهان بر اساس اعتقادات خود پیاده کند‬‎.»
 
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «روند پیشروی داعش تضعیف شده»، گفت: «می‌خواهیم منابع آن‌ها را قطع کنیم و رهبرانشان را از آن‌ها بگیریم... اما لازم است تا عملیات با قدرت ادامه پیدا کند.»
 
کری ادامه داد: «رئیس‌جمهور در حال حاضر برخی اختیارات قانونی لازم برای مبارزه را دارد، اما با تأیید کنگره، دولت آمریکا قدرتمندتر می‌تواند با داعش مقابله کند و به این ترنیب به این گروه پیام می‌دهیم که آن‌ها نمی‌توانند باعث ایجاد شکاف میان ما شوند.‬‎»
 
مقابله با داعش، بهانه آغاز دور تازه مداخله زمینی
 
«آدام دیک» تحلیلگر موسسه «ران پائول» چندی قبل در رابطه با این مجوز نوشته بود: «در صورت تصویب این لایحه پیشنهادی، اوباما و همینطور جانشین وی از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود تا برای مدت 3 سال آن هم در هر گوشه‌ای از جهان، "آنگونه که رییس جمهور مناسب و ضروری تشخیص می‌دهد، برای مبارزه با داعش و نیز مبازه با افراد و گروه‌های وابسته، از نیروهای مسلح آمریکا استفاده کند...." این لایحه تبصره‌ای دارد که ظاهراً بهره‌گیری از نیروی نظامی را محدود می‌کند. بنا بر این تبصره اختیار و قدرت گسترده اعطایی به رییس جمهور "بهره گیری از نیروهای رزمی آمریکا را در تهاجمی طولانی مدت برای عملیات‌های زمینی مجاز نمی‌داند".»
 
دیک ادامه می‌دهد: «نگاهی سطحی به این طرح پیشنهادی، این ایده را به ذهن متبادر می‌‌سازد که بند "عملیات‌های زمینی تهاجمی طولانی مدت" در این لایحه به آن معناست که نیروهای زمینی آمریکا از درگیری در نبرد منع شده‌اند. اما با دقت و ملاحظه بیشتر می‌توان دریافت که این لایحه پیشنهادی ممکن است به استفاده نامحدود آمریکا از نیروی زمینی منجر شود و آن را توجیه کند.»
 
این گزارش افزود: «به واژه "تهاجمی"، در این تبصره که ظاهر محدود کننده، دقت کنید. ایالات متحده در ارائه تعریفی باز و گسترده از عملیات نظامی‌اش تحت عنوان "تدافعی"، سابقه طولانی داشته است. بر خلاف سنت غیر-تدافعی جنگ‌های آمریکا در مبارزه با سرخ پوستان، جنگ کره، و حمله به عراق، روایت رسمی دولت آمریکا از اعزام نیروهای نظامی به عنوان آخرین گزینه و تنها به منظور دفاع از مردم آمریکا در مقابل تهاجم دشمن امری مسبوق به سابقه و دیرپا بوده است. برای نمونه، توجیه اوباما برای بمباران عراق وسوریه به هنگام تشدید نبرد با داعش را به یاد بیاورید که اظهار داشت این اقدامات برای "دفاع" از کارمندان دولت آمریکا در خارج از مرزها، بایسته و ضروری است. همچنین به عبارت "طولانی مدت" دقت کنید. هیچ محدودیتی برای انجام عملیات نظامی زمینی "تهاجمی"، مادامی که این عملیات "طولانی مدت" نباشند، وجود ندارد.»
 
در ویدئویی افشاگرانه‌ای که در مورد این مجوز منتشر شده، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید متن پیشنهادی در طرح مذکور درباره استفاده از نیروهای زمینی، «عمداً مبهم» است چرا که «ما باور داریم این مهم است که بر دوش فرمانده کل قوا قید و بندها و فشارهای کمرشکن وجود نداشته باشد، چرا که وی نیازمند انعطاف پذیری است تا بتواند به پیشامدهایی که در درگیری‌های نظامی نامنظم اینچنینی به وجود می‌آیند، به درستی واکنش نشان دهد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس