کد خبر 397219
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابراز این عقیده که ایجاد مرکز ملی فضایی، غیرقانونی است، گفت: شورای عالی فضایی نمی‌تواند به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منتقل شود و این امر یکی از نگرانی‌های ما بوده و رو مذاکراتی با مسوولان دولت داریم تا راهکاری پیدا کنیم.

به گزارش مشرق، محمد سلیمانی که در همایش «در مسیر پیشرفت، توقف ممنوع( آینده فضایی کشور در هاله‌ای از ابهام) در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی سخن می گفت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه فناوری‌های فضایی، افزود: مسیر زیادی در این زمینه طی شده است ولی باید توجه داشت که با پول دادن مشکلی حل نخواهد شد بلکه با پول نگرفتن و داشتن انگیزه و ایده عالی است که پیشرفت حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دانش فضایی دست یابیم عظمتی برای کشور و نظام خواهد بود، اظهار داشت: همه ما از وضعیتی که برای سازمان فضایی کشور ایجاد شده است نگران هستیم.

سلیمانی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا، سازمان فضایی زیر نظر رییس‌جمهور اداره می‌شود، گفت: این بهترین وضعیت برای سازمان‌های فضایی است ولی در کشور ما با ایجاد مرکز ملی فضایی زیر نظر معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری احتمال نزول و سقوط فعالیت‌های فضایی وجود دارد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: سازمان فضایی زیر نظر وزیر ارتباطات است و به انتقال آن به معاونت علمی به معنای این است که وزیر ارتباطات ذیل معاونت علمی فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت قبل نیز در خصوص این سازمان دچار اشتباه شده بود، ادامه داد: در دولت قبل اعلام شد سازمان فضایی زیر نظر رئیس‌جمهور است و تشکیلات آن در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت و همان کسانی که برای بودن سازمان فضایی دست زدند حالا هم برای انحلال آن کف می‌زنند!

سلیمانی وابستگی سازمان فضایی به شرکت مخابرات را یک فرصت دانست و گفت: از آنجایی که این شرکت توانایی مالی زیادی دارد، قادر به توسعه این فناوری در کشور است.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سهم دولت از میزان اعتباراتی که از سوی مشترکان به اپراتورها واریز می‌شود، 5 هزار میلیارد تومان است و در سال گذشته مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که این اعتبارات صرف فناوری‌های اطلاعات و فضایی شود که اگر 10 درصد این اعتبارات به فناوری فضایی اختصاص یابد کشور به لحاظ تامین مالی به مشکلی برنخواهد خورد.

سلیمانی در ادامه با غیر قانونی خواندن ایجاد مرکز ملی فضایی، خاطر نشان کرد: شورای عالی فضایی نمی‌تواند به معاونت علمی منتقل شود چون دبیرخانه آن در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر مذاکراتی با مسئولان دولت داریم تا بتوانیم راهکاری را در این زمینه پیدا کنیم.

سلیمانی با تاکید بر ضرورت ادامه تحقیقات فضایی در کشور تاکید کرد: در تحقیقات، راهی جز هزینه کردن نداریم چون مساله این است که می‌خواهیم عقب ماندگی ۲۰۰ تا 3۰۰ ساله را جبران کنیم و گاهی مجبور به موازی کاری می‌شویم که در آن پول نیست.

وی تأکیدکرد: پول در کشور زیاد است ولی اگر این پول را در دست توانمند مهندسان و دانشجویان نخبه کشور قرار دهیم می‌توانیم به صورت موازی ماهواره‌هایی را بسازیم که دارای عملکرد خوبی باشند.

سلیمانی اضافه کرد: ما در مرحله تحقیقات و در مرحله توانمند سازی کشور باید نگاه به آرمان‌ها داشته باشیم و بتوانیم از ماهواره‌ها تولید ثروت و خدمات کنیم و شاید در این راه ناگزیر به موازی کاری شویم.

وی فناوری فضایی را پرخطر و هزینه‌بر توصیف کرد و ادامه داد: ریسک فضا زیاد است ولی داستان ریختن ماست در دریا است که اگر بشود دستاوردهای زیادی در پی خواهد داشت و اگر می‌خواهیم سربلند شویم باید وارد فضا شویم، سرمایه گذاری کنیم و تحمل و صبر داشته باشیم.

سلیمانی با بیان اینکه اشتغال جوانان در حوزه فضا می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت آن کند،گفت: اگردو هزار نفر به این حوزه وارد شوند قطعا ما به رشد و تعالی در حوزه فضا می‌رسیم.

وی به برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های هزینه‌بر اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها در ماه آخر سال و در همین اسفند ماه بیهوده است و اگر پول این همایش‌ها به محققین و دانشجویان داده شود، این محققان می‌توانند ناممکن‌ها را ممکن سازنند.

سلیمانی به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشجویان در جوانی فرصت‌های زیادی دارند و آنها نباید دغدغه کار داشته باشند باید به فکر توانمند سازی خود باشند .جوانان ما باید مطالبه پیشرفت کنند اگر در مورد هوافضا مطالبه توسعه داشته باشند پیشرفت حاصل خواهد شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس