کد خبر 396328
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

صدراعظم آلمان با سفر به ژاپن از تجربه آشتی آلمان با دیگر کشورها بعد از جنگ جهانی دوم سخن گفت.

به گزارش مشرق، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با سفر به ژاپن امروز (دوشنبه) به تجربه آلمان از جنگ اشاره کرده و به ژاپن یادآور شد مقابله همه جانبه با گذشته جنگی‌اش نیاز است اما خاطر نشان کرد کشورهای همسایه نیز باید نقش خود را برای آشتی به کار گیرند.

به نوشته رویترز، مرکل این مساله را زمانی یادآوری شد که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در حال آماده شدن برای ایراد بیانیه‌ایست تا در مراسم هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم ارائه کند و میراث این شکست هم‌چنان در روابط دچار اختلال ژاپن با چین و کره جنوبی دیده می‌شود. این بیانیه مورد توجه چین، کره جنوبی و هم‌چنین متحد نزدیک ژاپن یعنی آمریکا قرار خواهد گرفت.

مرکل طی سخنانی در توکیو به سخنان رییس جمهور متوفی آلمان در سال 1985 میلادی اشاره کرد که خواستار نام‌گذاری پایان جنگ جهانی دوم به «روز آزادی» در اروپا شده بود؛ وی یادآور شد «هرکه چشمانش را بر گذشته بسته نگاه دارد، در زمان حال نابینا خواهد بود.»

مرکل درباره تجربه آلمان گفت که بعد از جنگ جهانی دوم، آلمان با کشورهایی که در دوره جنگ دشمن بود، آشتی کرد و افزود «بدون حرکت از سوی همسایگانمان این امکان وجود نداشت اما پذیرش از سوی آلمان بود که رو راست برخورد کرد.»

برخی محققان معتقدند ژاپن با کنار نگذاشتن مساله جنگ و ابراز تردید از صداقت پوزش‌های گذشته، دلیل بی‌ثباتی منطقه جنوب شرق آسیاست از سوی دیگر چین و کره جنوبی نیز تنش‌ها را زنده نگاه می‌دارند.

صدراعظم آلمان در این سفر دو روزه به ژاپن قرار است با نخست وزیر این کشور پیرامون مسایلی چون انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت آزاد با ژاپن و روابط ژاپن و همسایگانش گفت‌وگو کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس