مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن بیان خاطراتی از ارادت تاجیک‌ها و هندها نسبت به امام (ره) گفت: خوب است نویسندگان با توجه به این موضوعات فضای جدیدی را در داستان انقلاب باز کنند.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب عصر دیروز 17  اسفند با حضور نویسندگان و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی در حوزه هنری برگزار شد. 

حسین فتاحی دبیر هنری این جشنواره در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از همه نویسندگانی که در این جشنواره شرکت کردند، گفت: 270 نویسنده از سراسر کشور به این جشنواره اثر ارسال کردند از آنها تشکر می‌کنم؛ چرا که اگر آنها نبودند جشنواره‌ای هم نبود. از داوران هم تشکر می‌کنم، زیرا در این مدت آنها حدوئد 20 رمان را خواندند و داوری کردند. 

وی با بیان اینکه پایه‌گذاری این جشنواره با این هدف بود که داستان انقلاب با نگاه‌های تازه‌تری تولید شود، ادامه داد: این دوره هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب بود هر دوره قریب به 300 اثر به دبیر خانه رسیده است و در هر دوره تقریباً 20 اثر به مرحله نهایی راه یافته و مورد بررسی داوران قرار گرفته است. با این نگاه بیش از 100 اثر در طول این مدت توسط نویسندگان نوشته شده‌اند که قابلیت خوانده شدن داشتند. تولید این همه اثر با این قابلیت کار بزرگی است این هدف اولیه جشنواره بود. 

دبیر هنری این دوره جشنواره افزود: اما باید به دنبال فضاهای جدید بود نویسندگان باید از درجا زدن و روی یک پله حرکت کردن خارج شوند و حرکت جدیدی انجام دهند. اکثر داستانهای نوشته شده در فضای قبل از انقلاب است در حالی که انقلاب مضامین و فضاهای گسترده‌ای دارد مثلا نویسندگان می‌توانند به تاثیر انقلاب در کشورهای همسایه و یا مسائل اجتماعی آن بپردازند.

وی ادامه داد: قبل از همه به نویسندگان می‌گویم که نیازمند مضامین متنوع‌تری به انقلاب هستیم و در درجه دوم این امر به مدیریت حوزه مربوط می‌شود که باید در برگزاری جشنواره تنوع ایجاد کنند. باید حرکت کنیم و راه‌های تازه‌ای برای خود جشنواره عرضه کنیم. من فقط پیشنهاد دهنده هستم و باید روی این قضیه فکر کنیم. 

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب با بیان اینکه موضوعاتی که مکرا بین داوران مطرح می‌شود ایجاد فضای جدید در جشنواره است، گفت: پتانسیل نویسندگان و آثار در هر دوره بیش از دوره قبل است. ما به عنوان برگزار کنندگان این جشنواره باید روی این قسمت کار کنیم و قدر نویسندگان آن را بدانیم. جشنواره نباید فقط به برگزاری یک دوره در سال متمرکز شود؛ بلکه باید در طول سال هم به کار خود ادامه دهد. 

علیرضا قزوه مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به شخصیت امیرحسین فردی و تاثیر او بر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: فردی کسی بود که با غیرت و نظم درست از انقلاب ادبیاتی متناسب با آن مدیریت کرد که در نتیجه آن این همه داستان تولید شده است. همچنین جا دارد در این مراسم از محمود کلابدره‌ای یاد کنیم که در این زمینه تلاش زیادی انجام داد.

وی در ادامه با مقایسه انقلاب اسلامی با انقلاب مصر ادامه داد: وقتی انقلاب خودمان را با انقلاب مصر مقایسه می‌کنیم قدر این انقلاب را می‌دانیم امسال در راهپیمایی اربعین تعدادی از روحانیانی که شرکت کرده بودند شوخی می‌کردیم یک بار به آنها گفتم که این ابن زیاد آدم بدی بود و خدا لعنتش کند. هر وقت به تهران رفتیم باید از او شکایت کنیم یکی از روحانیون در جواب گفت اگر شکایت کنی همانند مبارک آزادش می‌کنند. انقلاب مصر الان به جایی رسیده است که اخوان‌الملسمین در زندان هستند و فرد مستبدی که جلوی انقلاب ایستاده بود آزاد است

قزوه در ادامه به اسناد پرداخته نشده در حوزه ادبیات اشاره کرد و گفت: اسناد بسیاری است که هنوز در ادبیات انقلاب به آنها اشاره نشده است به عنوان نمونه سفیر اسبق ایران در مصر خاطراتش را نقل می‌کرد و می‌گفت انورسادات و مبارک در زمان شاه از او پول می‌گرفتند زمانی هم که انورسادات از شاه حمایت می‌کرد تنها به این دلیل بود که پولهایی که از سوی او گرفته شده را برملا نکند. علاوه بر این می‌توانیم در بعد بین‌المللی وارد شویم مثلا می‌توانیم به نگاه مردم دیگر کشورها به امام و انقلاب بپردازیم. وقتی در هند بودم خاطرم است که فرزندان نواب در هند در حسینیه خودشان تصویری از امام و آقای گلپایگانی داشتند علاوه بر این در تاجیکستان هم شاعرانی بودند که درباره انقلاب و امام شعرهای متعددی گفته بودند. 

وی با بیان اینکه ادبیات انقلاب به سمت سبک پیش می‌رود و در این راه ما نیازمند تجمیع نظرات اساتید هستیم گفت: گاه حرف‌های ضد و نقیضی در باره ادبیات انقلاب زده می‌شود اما باید این حرف‌های ضد و نقیض بررسی و به یک نظر واحدی برسیم. نکته ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که تعریفات را بر مبنای علمی بنا کنیم و از تعارفات رها شویم و به نظریه ادبیات انقلاب برسیم. البته این نظریه را هر کسی نمی‌تواند بگوید. متاسفانه امروز در فضای علمی جهان برای اثبات هر نظریه‌ای باید از اسامی غربی استفاده کنیم. مدتها است در این فکر می‌کنم که کدام نظریه به نظریه ادبیات انقلاب اسلامی نزدیک است که متوجه شده نظریه سبک زندگی رهبر انقلاب نزدیکترین نظریه به ادبیات انقلاب است. 

قزوه با بیان اینکه باید با تجمیع نظرات به موج توفنده واحدی در حوزه ادبیات انقلاب برسیم، افزود: باید کارهای انجام شده در دانشگاه‌ها را که پشتوانه ادبیات انقلاب هستند جدی بگیریم. در دهه 60 موجی ایجاد شده بود و کارشناسان در همین حوزه هنری به بررسی ابعاد مختلف ادبیات انقلاب می‌پرداختند اما متاسفانه امروز جای آن بزرگان خالی است و بزرگانی که هستند برای ادبیات انقلاب وقت نمی‌گذارند. این در حالی است که ما در دهه چهارم انقلاب هستیم و در دهه پنجم باید به قله برسیم. 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری، دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان انیکه نویسنده انقلاب نیازمند آثار پژوهشی و تحیقی در این زمینه است به نادر ابراهیمی و رمان «سه دیدار» اشاره کرد و گفت: زمانی که نادر ابراهیمی اراده کرده بود در باره امام رمانی بنویسد مردد بود که می‌تواند از پس این کار برآید یا خیر. به همین دلیل دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری به عنوان پشتیبان منابع علمی نادر ابراهیمی مطرح شد. وی حدود یک سال از ما کتاب می‌خواست و پس از این مدت شروع به نگارش رمانش کرد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی حوزه هنری برای پشتیبانی منابع تحقیقاتی در حوزه ادبیات انقلاب گفت: حوزه هنری برنامه‌های متعدی برای این امر دارد که از جمله آنها راه‌اندازی کتابخانه تخصصی با 5 هزار عنوان کتاب در حوزه انقلاب است که می‌تواند بهترین پشتیبان برای نویسندگان باشد علاوه بر این تهیه فهرست اعلام، فهرست موضوعی و آرشیوی درباره افراد مرتبط با انقلاب از دیگر کارهای در دست انجانم در حوزه هنری است که البته مدتی است به دلیل کسری بودجه به تعویق افتاده است در کنار این موارد ما به تولید بیش از 7 هزار ساعت مصاحبه با فعالان انقلاب پرداختیم که می‌تواند منبع خوبی برای نویسندگان باشد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس