کد خبر 395868
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به دایره نفوذ ایران در منطقه گفت: ما برای حفظ امنیت و منافع ملی خود باید به دایره نفوذ خود در منطقه توجه کنیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» که صبح امروز (یکشنبه) در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به دامنه نفوذ گسترده ایران اظهارداشت: این نشست برای تبیین مسائل مختلفی که در حوزه ایران است برگزار شده و امروز باید بیشتر به گستره جغرافیایی ایران پرداخته شود.

وی ادامه داد: فلات ایران همواره مهد اقوام، تمدن و زبان ایرانی بوده است، امروز که فلات مرکزی و مرز‌های مصنوعی در اختیارمان و فلات غربی و شرقی در اختیارمان نیست باید بگوییم ایران همواره ظرف حفاظت و رشد و پرورش اقوام ایرانی بوده است.

حجت‌الاسلام یونسی با بیان اینکه همه افراد و فرهنگ‌های این منطقه ایرانی هستند، خاطرنشان کرد: اگر زبانی، خرده فرهنگی یا خرده قومی از جایی در این ظرف قرار گرفته است به مرور ایرانی ذکر شده است و در پیوند با زبان، فرهنگ و قوم ایرانی، ایرانی شده‌اند.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به گستره زبان ایرانی اظهارداشت: زبان‌هایی که منشاء در جاهای دیگر داشتند اما در مقطعی وارد ایران شده‌اند رنگ و بوی ایران گرفته‌اند، برای مثال می‌توان به زبان آذری اشاره کرد که باید بگوییم آذری‌ها از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی هستند و بنیانگذاران و موسسان امپراطوری ایران محسوب می‌شوند.

وی گفت: درباره زبان آذری‌ها باید بگوییم که شاید شباهت‌هایی با زبان قرقیزی، استانبولی داشته باشد اما در پیوندی که با فرهنگ ایرانی داشته به زبان ایرانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: آذری‌ها همواره در ایران از مدافعین اصلی ادبیات ملی، فرهنگ و زبان ایرانی بوده‌اند که ما در اظهارات شاعر شهیر شهریار داریم که می‌گوید اگر کسی زبان فارسی را بلد نباشد لال باد آن زبان. بنابراین باید بگوییم که زبان‌هایی که وارد ایران شده‌اند رنگ و بوی ایرانی گرفته‌اند.

ستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز به چند فلات مرکزی، نزدیک شدیم اما باید بدانیم که چندین کشور که از جغرافیاهای متعدد که از ایران جدا شده‌اند همواره اطلاق نام ایران بزرگ و فرهنگی در تمامی این منطقه، نامی درست، اطلاقی صحیح، مستند و علمی و تاریخی است.

حجت‌الاسلام یونسی با بیان اینکه ماورای حفظ امنیت و منافع ملی خود باید به حوزه نفوذ در منطقه توجه کنیم خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بدون توجه به حریم حدود ایران و دایره نفوذمان در منطقه امنیت و منافع ملی خود را حفظ کنیم، چرا که مرزها، مرزهایی مصنوعی است و هرچند برای ما قابل احترام است و ما چشمداشتی به این مرزها نداریم اما واقعیت را باید قبول کنیم که فرهنگ، ادبیات، دین و تاریخ ایرانی وجود دارد و اتحادیه‌ای طبیعی در این منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه برخی تفاوت‌ها باعث شده است تا این اتحادیه شکل نگیرد اما باید بدانیم از شمال شبه‌ قاره هند تا شمال غرب خلیج فارس همه کشورهایی هستند که در این اتحادیه وجود دارند و روزی این اتحادیه شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام یونسی ادامه داد: منظور از اتحادیه آن نیست که مرزها را برداریم بلکه به معنای آن است که کشورهای حوزه فلات ایران به هم نزدیک شوند چرا که منافع و امنیت ملی این کشورها با یکدیگر گره خورده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با اشاره به 3 مولفه حریم، حد و منطقه نفوذ اظهارداشت: با این 3 مولفه می‌توانیم از امنیت و منافع خود حفاظت کنیم چراکه نفوذ فرهنگ ایرانی و اشتراکات تاریخی ایران بسیار بالاست.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران از زمانی که متولد شد جهانی بوده است، خاطرنشان کرد: ایران امپراطوری متولد شد و همواره جهانی بوده و مدیران و رهبران ایران همواره جهانی فکر می‌کردند.

حجت‌الاسلام یونسی ادامه داد: در همین مدت کوتاه ببینید هر کس رئیس‌جمهور شده حرفهایش جهانی می‌شود و شعارهایی مانند «جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری»، «مدیریت جهانی» و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» هرکدام به شعارهای جهانی تبدیل‌ شده‌اند و این را نمی‌گوییم که ما قصد داریم بار دیگر جهان را بگیریم چراکه معادلات قابل تغییر نیست اما باید جایگاه خودمان را بدانیم، به خودآگاهی برسیم و باید به این امر توجه کنیم که باید جهانی بیندیشیم و ایرانی و ملی عمل کنیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا جهانی نیندیشیم نمی‌توانیم حرکت کنیم خاطرنشان کرد: منافع ایران جهانی رقم خورده است.

حجت‌الاسلام یونسی ادامه داد: نتانیاهو صریحا به عظمت نفوذ ایران اعتراف کرد، هرچند وی گفته که ایران 4 کشور را بلعیده است اما باید بگوییم ایران به 4 کشور کمک کرده است.

حجت‌الاسلام یونسی عراق را دارای حوزه تمدنی مشترک با ایران خواند و اظهار داشت: عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست.

وی با بیان اینکه اکنون ایران از عراق حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: آنان نمی‌توانند این کار را انجام دهند، اکنون رقبای تاریخی ما وارثان روم شرقی و عثمانی از ما ناراحت هستند که ایران به عراق کمک می‌کند در حالی که باید بگوییم اگر می‌توانستید می‌آمدید و کمک می‌کردید.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنان به دشمنان خود کمک می‌کنند چراکه عصبانی هستند و روزی این دولت اسلامی به جان خودتان می‌افتد، خاطرنشان کرد: باید بگوییم شما حوزه مقابله با آنها را ندارید و ما از منافع مردم منطقه حمایت می‌کنیم و باید به این امر توجه کنیم که تکفیری‌ها، وهابیت، غرب و صهیونیست یک خطر محسوب می‌شوند که باید با آن مبارزه کنیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس