کد خبر 395817
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

چتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز همواره بر جریان اصولگرا سایه افکنده است و همیشه می‌تواند محوری برای وحدت و ائتلاف جریان اصولگرا باشد.

به گزارش مشرق، تحرکات این روزهای جریان اصولگرایی نشان از شکل‌گیری ائتلافی بزرگ برای ورود به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. انتخاباتی که حساسیت آن نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر حس می‌شود، چرا که در این دوره از انتخابات مجلس، شاهد تکاپوی اصلاح‌طلبان و جریان های انحرافی برای حضور در رقابت انتخاباتی هستیم. با این حال بررسی فعالیت‌های احزاب و شخصیت‌های مختلف در سال جاری به ویژه در ماه‌های اخیر نوید همگرایی بزرگ اصولگرایان را می‌دهد و اظهار نظر شخصیت ها و احزاب اصولگرا نیز این نظر را تأیید می‌کند.

با توجه به اینکه برای تقویت انسجام و وحدت جریان اصولگرایی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است ولی چند نکته حایز اهمیت برای حضور با قدرت و قوت بیشتر اصولگرایان وجود دارد که می‌توان به موارد زیر در راستای تقویت وحدت جریان اصولگرایی اشاره کرد:

1- برگزاری جلسات مشترک احزاب و شخصیت‌های اصولگرا

در سال جاری اصولگرایان چندین نشست مشترک با یکدیگر داشتند و در کنار آن نیز طی دیدارهایی به صورت دو جانبه و چند جانبه به بررسی نحوه ورود خود به انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند که از جمله می‌توان به دیدار حزب موتلفه اسلامی با جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری اشاره کرد. البته دیدارها فقط به حزب موتلفه اسلامی و پایداری منحصر نمی‌شود و مشاهده می‌شود جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با سایر احزاب اصولگرا دیدار می‌کنند و با آسیب‌شناسی گذشته، به بررسی راهکارهای ورود به انتخابات می‌پردازند.

به نظر می رسد ضرورت دارد احزاب و شخصیت‌های مختلف اصولگرا در این جلسات با تکیه بر نقاط مشترک بسیار زیادی که دارند سعی کنند سازوکاری را برای ورود به انتخابات تعیین کنند؛ البته این اقدام مسبوق به سابقه هم هست و ما در انتخابات دوره هشتم مجلس شاهد ائتلاف 5+6 و در دور نهم مجلس شورای اسلامی ائتلاف 7+8 با عنوان جبهه متحد اصولگرایان بودیم و اصولگرایان با سازوکار مشخص توانستند حداکثر نمایندگان مجلس را باتوجه به اعتماد ملت به دست آورند. در این دوره از انتخابات نیز ضرورت دارد اصولگرایان به سازوکار مشخصی همچون دوره های قبل برسند و بر اساس آن سازوکار در صحنه رقابت سیاسی حاضر شوند.

2-  بهره‌مندی از ظرفیت بالای جامعتین برای تقویت وحدت

چتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز همواره بر جریان اصولگرا سایه افکنده است و همیشه می‌تواند محوری برای وحدت و ائتلاف جریان اصولگرا باشد. البته در این انتخابات جای خالی مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و مرحوم عسگراولادی به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری مشهود است ولی جریان اصولگرا متکی به افراد و اشخاص نیست، بلکه مبانی فکری حاکم بر اصولگرایان هیچگاه آنها را دچار گمراهی نمی‌کند و به در بسته برنمی‌خورند.

اعتقاد راسخ اصولگرایان به نقش روحانیت در جامعه و فعالیت‌های سیاسی همواره باعث شده که محور وحدت خود را بر مدار مراجع تقلید و بزرگان دین قرار دهند تا هم خدای نکرده تصمیمات خلاف  شرع نداشته باشند و هم باتوجه مقبولیت کافی و وافی روحانیت در بین آحاد جامعه، مردم به فهرست مورد تائید روحانیت اعتماد می کنند. در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز حضرات آیات مهدوی‌کنی و مصباح یزدی محور وحدت دو فهرست اصولگرا قرار گرفتند.

اما در این انتخابات به دلیل حضور رقیب در صحنه باعث شده است که اصولگرایان به فکر لیست بیفتند.

3- نقش رسانه‌های حامی اصولگرایان

در دهه اخیر اصولگرایان در عرصه رسانه نیز نقش فعال و موثری داشتند، از این رو، نمی‌توان از نقش رسانه‌های حامی اصولگرایان در تقویت و انسجام وحدت اصولگرایان چشم پوشی کرد.

در شرایطی که رسانه‌های اصلاح‌طلب همه همّ و غم خود را اختلاف‌افکنی در بین اصولگرایان قرار  داده اند و راهبردهایی را در این زمینه تعیین کرده‌اند، رسانه‌های اصولگرا باید واقعیت‌های درون اصولگرایان را نشان دهند تا در مقابل "تک‌"های جریان اصلاح‌طلب "پاتک‌"های مناسبی را داشته باشند و جامعه و مردم را از حقایق مربوط به جریان همسو با خودشان آگاه کنند.

در این راستا، باید جلسات هماهنگی بین رسانه‌های اصولگرا تشکیل شود تا با هماهنگی‌های صورت گرفته هم از احتمال وقوع اختلافات جلوگیری کنند و هم اینکه بتوانند واقعیت‌های درونی جریان اصولگرا را از زیر غبارهای ایجاد شده توسط اصلاح‌طلبان به نمایش بگذارند.

4- لزوم ورود جوانان و چهره‌های جدید در انتخابات

تجربه انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران نشان می‌دهد که پوست‌اندازی در جریان خط ولایت  توانست فضای جدیدی را با عنوان اصولگرا در فضای سیاسی کشور ایجاد کند؛ انتخاباتی که به دلیل معرفی چهره‌های جدید اصولگرا به مردم منشأ تغییر و تحولی در جریان اصولگرا شد؛ هم از حیث اینکه چهره های جوان انرژی بیشتری برای فعالیت و خدمت رسانی به مردم داشتند و هم تعامل خوبی که توانستند با شخصیت های با سابقه اصولگرا برقرار کنند، موفق شدند کرسی های مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری را کسب کنند.

این تجربه باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی  سال آینده نیز تکرار شود که قطعا می‌تواند فضای جدیدی در شرایط انتخابات سال 94 ایجاد کند و زمینه‌های پیروزی اصولگرایان را هم فراهم کند.

*میثم زرندی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس