در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۹ سلاح‌های مختلفی از سوی نیروی زمینی سپاه به کارگیری شد.

به گزارش مشرق، لحظاتی قبل دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)  9 با محوریت نیروی زمینی در جنوب و جنوب غرب کشور و در منطقه جاسک به سیریک آغاز شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در روز دوم این رزمایش حضور دارند.

این منطقه مکانی است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند و حدفاصل منطقه عملیاتی سپاه و ارتش است.

10 لشکر رزمی توپخانه، زرهی، تکاور، هوابرد و نیروی مخصوص در این رزمایش شرکت می‌کنند و 17 رده نیروی زمینی سپاه در آن حضور دارند.

این بخش از رزمایش با همکاری نیروهای مردمی  و پشتیبانی آنها صورت می‌گیرد و گردان بیت‌المقدس در ذیل آن به عملیات می‌پردازد.تیپ 33 المهدی پیشانی دفاعی این رزمایش است و یگان مخصوص و هوابرد نیروی زمینی نیز با تمام عناصر در این رزمایش شرکت می‌کنند.

سردار حمید سرخیلی سخنگوی این بخش از رزمایش گفت: صدها موضع بتنی در این مناطق ساخته شده  و به هیچ وجه حتی توسط پهپادهای قابل دیدن و شناسایی نیست و این مناطق می‌تواند محل دفن متجاوزان باشد.

آغاز دومین مرحله از رزمایش سپاه در جنوب و جنوب غرب/ نزسا با ربات جنگی و مین های کنترل از راه دور به میدان آمد
نخستین تصویر از محل برگزاری رزمایش سپاه

اولین قسمت این بخش از رزمایش مربوط به دفاع ثابت و پدافند است و در این مرحله که با آتش و درگیری شدیدی همراه است، مواضعی به دست دشمن می‌افتد.در مرحله بعدی عملیات بازپس‌گیری انجام می‌شود و در مرحله سوم نیز عملیات ضد هلی‌برن دشمن صورت می‌گیرد.در این مرحله رزمایش از تانک‌ها، توپخانه، تکاوران سلاح‌های ضدبالگرد، مین‌های جهنده و موشک‌های دهلاویه  استفاده می‌شود.رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز گذشته با رمز یا محمد رسول الله(ص) و با محوریت نیروی دریایی سپاه آغاز شد.

«مین گذاری» تنگه هرمز توسط ده‌ها فروند شناور نیروی دریایی سپاه، انهدام پهپادهای فرضی دشمن توسط 100 فروند شناور نیروی دریایی، انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی با موشک‌های سپاه در ابعاد واقعی،شلیک موفقیت آمیز 2 موشک کروز نصر از بالگردها به ناو هواپیمابر،شلیک موشک‌های فاتح 110 و زلزال علیه اهداف ثابت زمینی،شلیک موشک دوربرد و بالستیک «خلیج فارس»، تصرف ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه،رژه شناورهای تندرو ، 50 خودرو حامل موشک‌های کروز،سه فروند جنگنده اف 4 نیروی هوایی ارتش و چندین فروند بالگرد شاهد مسلح به موشک کروز نصر  از جمله فعالیت‌های انجام شده در روز نخست رزمایش بود.

در این مرحله سلاح‌های متنوعی توسط نیروی زمینی سپاه به کار گرفته می‌شود که در ادامه با آنها اشاره می‌کنیم.

*  آر‌پی‌اچ

پرنده‌های شناسایی بدون سرنشینی که قابلیت پرواز در روز و شب را دارند. این پرنده‌ها توان پرواز با برد 7 کیلومتر رفت و 7 کیلومتر برگشت را دارا هستند و می‌توانند تصویربرداری و عکس‌برداری از مواضع هدف داشته باشند.

* جمرات

این سلاح مانند یک موشک کروز بدون موتور عمل کرده و از ژایروپلند پرتاب می‌شود این سلاح با دقت یک متر و برد 14 کیلومتر می‌تواند اهداف را منهدم کند.

* رمیت

این یک مین کنار جاده‌ای علیه خودروهای زرهی است که می‌تواند با دقت و حجم بالای انفجار به وسیله ریموت کنترل، یک ستون زرهی را در شعاع 100تا 150 متری منهدم کند. این سلاح همچنین می‌تواند علیه نفرات دشمن تا 100 نفر به کارگیری شود.

* صیاد

مین جهنده‌ای است که تا ارتفاع 10 تا 15 متر از زمین بلند و در هوا منفجر می‌شود از این سلاح علیه بالگردها استفاده می‌شود.

*واصل

این سلاح مواد انفجاری را با موشک‌‌های کوچک خود به 100 متر جلوتر پرتاپ می‌کند این قابلیت می‌تواند توان نیروهای ما را در مقابله با نفرات و خودروهای دشمن افزایش دهد. واصل قابلیت این را دارد که بدون حضور نفر در کنار خود عمل کند.

* خیبر

مواد انفجاری که قدرت آن دو برابر قدرت تی‌ان‌تی است. از خیبر می‌توان در سر جنگی سلاح‌ها برای افزایش توان تخریب و انهدام بهره برد.

* نصیر

تیربار 12.7 میلیمتری چرخشی شش لولی است که علیه اهداف و موشک‌های کروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیربار توان شلیک 2400 تیر در دقیقه را دارا است.

* عاصفه

این سامانه قادر است به صورت چرخشی، با نواخت تیر 900 الی 1200 تیر در دقیقه ضد موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع پست متخاصم به کار گرفته شود.عاصف یک تیربار 23 میلیمتری و سه لول است.

* آرش

سلاح تک تیرانداز 20 میلیمتری که در اختیار نیروهای پیاده سپاه قرار دارد.

* ربات مسلح

این ربات مسلح با 5 کیلومتر برد مجهز به سلاح 7.6 میلیمتری و قابلیت انهدام اهداف است.

* دیوارهای مولتی سلول

دیوارهای سریع‌النصبی است که برای مقابله با انفجارات و آر.پی‌.جی از آن بهره می‌برند.

استفاده نیروی زمینی سپاه از تاکتیک های پدافند غیر عامل

 سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری روز دوم این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دفاعی که در این رزمایش تمرین کردیم دفاع هوشمند و با استفاده از پدافند غیرعامل در سطح زمین رزمایش بود.

وی افزود: یگان‌هایی که در این رزمایش عمل می‌کردند بدون هیچگونه حرکتی در زمین مخفی بودند و دشمن به هیچ وجه نمی‌تواند نیروهای ما را کشف و رصد کند.

پاکپور تاکید کرد: نبرد ناهمتراز را در این رزمایش تمرین کردیم و نیروهای ما تمام تاکتیک‌ها و آموزش‌های تئوری خود را عملی کردند.

وی ادامه داد: همچنین سلاح‌های جدید یگان رزم که بعضاً ساخت سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی سپاه بودند نیز در این رزمایش با موفقیت تست شد و به اهداف خود رسیدیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: پیام ما به دوستان صلح و امنیت و به کسانی که فکر تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند این است که بدانند اقتدار ما آنها را نابود می‌کند.


واکنش پنتاگون به رزمایش سپاه در خلیج فارس

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره رزمایش روزهای گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج فارس که طی آن ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکا منهدم شد واکنش نشان داد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به برگزاری این رزمایش نوشت: الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون  اعلام کرد از رزمایش اخیر نیروهای دریایی ایران که شامل ماکت یک ناو شبیه به ناو هواپیما بر بود آگاه هستیم.

وی افزود: ما به توان نیروهای‌دریایی برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید دریایی اعتماد داریم.

 برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز  بازتاب گسترده‌ای در سانه‌های خارجی داشت.

خبرگزاری رویترز نوشت: "نیروهای نخبه سپاه پاسداران روز چهارشنبه رزمایشی، شامل حملات قایق‌های تندرو به مدل یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در تنگه هرمز آغاز کردند. این بزرگترین نمایش قدرت نظامی تهران در خلیج [فارس] است".

سردار عراقی:به دنبال ارتقاء دانش نظامی هستیم

سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه دومین روز برگزاری این رزمایش در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: نیروهای مسلح هر کشور مؤلفه های امنیت ملی و اقتدار آن کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: نیروی زمینی سپاه نیز بر همین اساس خود را آماده کرده که این اقتدار را به صورت کارآمد در زمین نشان دهد.

وی ادامه داد: نیروی زمینی سپاه برای مقابله با تهدیدات احتمالی و ایجاد امنیت پایدار اقدام به ارتقاء دانش نظامی در یگان‌های خود کرده است و باید این دانش‌های نظامی را در عرصه نبرد به صورت عملی ایفا کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    عکس چرا نذاشتی:((((
  • علی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام . این سلاح هایی که اسم بردید عکسی ازشون نیست
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ماشالله ...ایول ایران بزرگ.....
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ماشالاه تو صنایع دفاعی خیلی پیشرفت می کنیم اما تو تولید و اشتغال !!!!!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    این‌ها خوبه ولی این سلاح‌ها باید به تولید انبوه برسند و اکثر سربازها و یگان‌ها به آن‌ها مسلح شوند. اما آنچه که در دست اکثر سربازها می‌بینیم همان ژ۳ یا کلاش با سایر تجهیزات قدیمی و زنگ‌زده است.
  • حسین ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    این سلاح (( آرش)) عجب چیزیه!!! واسه خودش یه توپه!!!! ماشالله به سپاه.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    چرا همه اسم ها عربي انتخاب شده ؟ چند تا اسم ايراني هم مي گذاشتين بجز آرش...
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ماشاء لله لا قوه الا بالله
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    سخنگوی پنتاگون افزود: ما به توان نیروهای‌دریایی برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید دریایی اعتماد داریم !!! برداشتن با هزاران سرباز و انواع هواپیما و موشک و تانک و انواع کشتی و .... از اون سر دنیا اومدن لب مرز های ما و ده ها پایگاه در شمال ، جنوب ، شرق و غرب ما زدن ، بعد می گن دفاع از خود !!!! آمریکا علاوه بر اینکه متجاوز و استعمارگره ، به شدت پررو هم هست . کی بزنیم آسفالتشون کنیم و بشریت رو نجات بدیم خدا می دونه .
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بخش نیروی زمینی عالی بود. اما دیرو ماکت رو که منفجر کردیم کاش با کلاهک های قدرتمندتر این کار رو می کردیم. ناو فقط زخمی شد، باید کاملاً نابودش می کردیم تا حساب کار دستشون بیاد
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بله چون تولید واشتغال ما دسته یه مشت ادم که فکر می کنن باید از بیرون کسی بیاد کمک.....
  • ناشناس ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
  • افشین تهران ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    روسیه با توجه به تکنولوژی نظامی بالایی که داره هنوز از کلاش استفاده میکنه و این سلاحهایی که نام برده شد سلاح تکنفره نیست که شما دست همه ببینی و در ضمن وقتی سلاحی ساخته میشه تا چندین سال در مانورها ازش استفاده میکنن و بعد از رفع تمام عیوب انرا به تولید انبوه میرسانند که ارتقا ان با رفع عیوبش همراه هست.همین ژ3که الان برای شما شده اه یه روزی عراقیها بهش میگفتن توپ دستی و الان نمونه بهینه شده اش که رفع گیر کمتری داره و تولید انبوه هم شده از بهترینها هست.
  • افشین تهران ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    این اسامی بیشتر قرانی هست و زبان قران هم عربی.
  • افشین تهران ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اینا خوشونو مبصر دنیا میدونن در صورتیکه در هر جایی از دنیا فتنه ای هست این ارازل هم هستن.
  • افشین تهران ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    برای مراحل بعد هم نیاز به این ماکت دارن مهم اینه که وقتی میگن فلان موشک سر جنگیش فلان کیلو وزن داره دشمن حساب میاد دستش و این رزمایش بیشتر برای اینه نه خوش امد عموم.
  • افشین تهران ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ما همون کشوری هستیم که یه زمانی سیم خاردار واردمیکردیم اونم تازه تحریم کردن؟؟؟اینها پیشرفت نیست؟داشتن امنیت کم نعمتی نیست که ما امروز داریم و باید قدرش رو بدانیم و به انانیکه انرا بوجود اورده اند و از ان پاسداری میکنند درود بفرستیم.نثار روح تمام شهدای انقلاب و دفاع مقدس و عرصه پاسداری از این دستاوردها یک صلوات دشمن شکن بفرستید.
  • کلهر ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ناو جورساختن طراح شده که غرقص نشه
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آره. ظاهرا بالستیک‌ها رو به سمت ناو شلیک نکردن. اگه میزدن قطعا ماکت تکه تکه میشد.حیفه، چیز خوبیه برای تمرینات آینده. موشک‌های خلیج فارس و هرمز۱ و ۲ رو قبلا روی اهداف خیلی کوچک‌تر با موفقیت آزمایش کردن.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    چرا ارتش محرم می سازه و سپاه نصیر چرا اینقدر موازی کاری .چرا در کارهای مشترک ارتش و سپاه با هم عمل نمی کنن
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    توپه دیگه از 20 به بالا توپ محسوب میشه
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    +++++++++++
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    می خوان از این ناو برای رزمایش های آینده هم استفاده کنن دلیلش همینه
  • حزب الله سایبری ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    وایی شما که اینقدر اطلاعات در این زمنیه داری چرا شمارو وزیر دفاع نکردند؟؟واقعا در تعجب هستم!!!
  • حزب الله سایبری ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    داداش مگر حتما باید کامل نابود شود؟ اطلاعات نداری نظر ممنون!!!
  • عرفان ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    همه چیز رو به هم ربط نده بزرگوار. یه باره بگو پس ازدواج و امار طلاق رو باید سپاه حل کنه!!!!!!!!!!!!!
  • عرفان ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    بنده منفی دادم و دلیل اون رو هم عرض میکنم خدمت شما. شما وقتی به دانش اون دست پیدا کردید در واقع نیاز مثلا صادرات و یا جنگ به تعداد فراوان مونتاژ کنید. تولید انبوه هم مکان انبار کردن هم هزینه های نگهداری و تعمیر و .... داره.
  • عرفان ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    در اخبار ذکر شد که برای حمله به بالگرد مهاجم.
  • عرفان ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    آرش که ایرانی. کاش به نامهای خارجی انتقاد داشتید. حدالقل عربی هم زبان همسایه است هم زبان قرانی.
  • عرفان ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اون فقط یک قایق انتحاری بود.
  • عرفان ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    سوال بنده از متخصصین امور نظامی. مین جهنده صیاد که گفته شده ۱۰ تا ۱۵ متر جهش داره چطور میتونه چرخ بالی که اکثرا ارتفاعش بیش از ۱۰۰۰ متر هست رو منهدم کنه؟!
  • فرید ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    روسیه از نسل هشتم کلاش استفاده میکنه نه از ak47
  • افشین تهران ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اولا این برای بالگردها در ارتفاع پایین هست که 1000متر شما پایین بحساب نمیاد و دوم باید دید که چقدر قدرت پرتاب ترکش داره تا چند متر؟
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    احتمالا در صورت کم کردن ارتفاع برای تخلیه نیروی انسانی
  • رسول ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام اگر خسته نشدیم اگر کار کردیم بدانید که خداوند وعده نصرت داده
  • ياور ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عرفان جان‏، مطمئنم اشتباهي پيش آمده‏، اين مين تا فاصله 250 متري به هوا پرتاب ميشود. كليپهايش در نت موجود است. البته قبلن هم از اين اشتباهات شده است. بر فرذض رادار را رونمايي ميكنند‏، شخص مسئول ميگويد: اين رادار در فاصله فلان سطح مقطع چهار دهم متر مربع را كشف ميكند. خبرنگار خبره ما هم ميايد و ميگويد: فلان امير گفت اين رادار توانايي كشف RCS 4 متر مربعي را دارد! جالب اينجاست كه گاهي خود آن شخص مسئول هم كوتاه ميايد و در گزارش بعدي همان عدد را ذكر ميكند. البته من فقط دارم مثال ميزنم و تصميم به اعلام عدد خاصي ندارم. اما از اين جور شيرين كاريها زياد داريم! بگذاريد يك مثال ديگر بياورم: وقتي موشك شفق بنابود رونمايي شود. چند جا صحبت از اين بود كه اين موشك 4 كيلومتر برد دارد. آنقدر اين شايعه (يك كار غير حرفه‌اي خبرنگار غير كارشناس و نا آگاه) سريع پيش رفت كه حتا مسئول بلند پايه مربوطه هم در صحبت بعدي از برد 4 كيلومتري صحبت كرد. چرا؟ چونكه احتمالن يك خبرنگار عزيز خيلي مهم ندانسته كه حالا ده كيلومتر بالا و پايين چه تغييري ميتواند ايجاد كند. البته گفته ميشود شفق 10-11 كيلومتر برد دارد. اما بنده معتقدم كه اين برد بايست چهارده كيلومتر باشد. به هر حال اينچيزي نيست كه خيلي پيچيده باشد. هر كس كه اندكي در مورد اين سامانه تحقيق كند متوجه ميشود موضوع چيست. در اين مورد هم شما ميتوانيد به مانورها و كليپهاي آن دقت كنيد. قطعن مين جهنده و توضيحاتي كه در پيامبر اعظم 8 در موردش صحبت شده را خواهيد ديد! البته اين احتمال را هم ناديده نميگيرم كه شايد كه مين جهنده كم اثر يا بهتر بگويم ضعيفتر ساخته شده باشد. با اين حال اين موضوع معقول نميرسد. زيرا مين جهنده مزبور ميتواند فاصله ده تا 250 متري را پوشش بدهد.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر در نامگذاری اسلحه ها از نامهای ایرانی هم استفاده بیشتری بشود خوب میشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس