کد خبر 392389
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

نخست‌وزیر نیوزیلند امروز (سه‌شنبه) گفت، کشورش مربیان نظامی را جهت آموزش نیروهای عراقی به این کشور اعزام خواهد کرد تا توانایی ارتش عراق را برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تقویت کند.

به گزارش مشرق، جان کی، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت، به دنبال درخواست دولت عراق برای کمک بین‌المللی در افزایش ظرفیت نظامی‌اش برای مبارزه با تروریست‌های داعش، حدود 140 نیرو در مه سال جاری میلادی ماموریت «behind the wire» را آغاز می‌کنند.

وی به پارلمان گفت: ما نمی‌توانیم و نباید به جای عراقی‌ها بجنگیم و در حقیقت عراق نیز چنین چیزی را نمی‌خواهد با این حال ارتش ما می‌تواند نقشی را در ساخت ظرفیت و توانایی نیروهای عراقی ایفا کند تا آنها بتوانند با داعش بجنگند.

کی اواخر سال گذشته میلادی این ماموریت را متوقف کرد و این مساله به مناقشه شدیدی در نیوزیلند تبدیل شده بود چراکه اکثر احزاب اپوزیسیون با استقرار این نیروها در عراق مخالف بودند.

نظرسنجی اخیر منتشر شده توسط TVNZ حاکی از آن بود که 48 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با یک هیات آموزشی نظامی موافق و 42 درصد مخالف آن بودند و باقی آنها نظری نداشتند.

کی گفت، نیوزیلند بخشی از یک ائتلاف 62 کشوری علیه داعش است که بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده است.

وی گروه تروریست داعش را که اسیرانشان را سر می‌برند، سنگسار می‌کنند و قربانیان خود را زنده زنده می‌سوزانند به عنوان «گروهی وحشی» توصیف کرده و گفت: نیوزیلند برای دفاع از راستی و درستی به پا می‌خیزد. اعزام نیروهایمان به عراق تصمیم آسانی نیست اما این تصمیم درست است.

کی افزود: نیروهای نیوزیلند احتمالاً با همتاهای استرالیایی خود در پایگاه نظامی «تاجی» در شمال بغداد همکاری می‌کنند. استقرار اولیه آنها به مدت 9 ماه خواهد بود و این ماموریت بیشتر از دو سال طول نخواهد کشید.

اندرو لیتل، رهبر حزب اپوزیسیون «کارگر» گفت: نیوزیلند باید بر تامین کمک‌های بشردوستانه به عراق به جای ایفای یک نقش آموزشی نظامی تمرکز کند.

وی به پارلمان گفت: ما نمی‌توانیم ارتش عراق را ترمیم کنیم چراکه ارتش عراق نابسامان، بی‌برنامه، غیرقابل اعتماد و فاسد است.

نیوزیلند بخشی از شبکه اطلاعاتی «پنج چشم» شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا است و از سوی شرکای ائتلافی خود برای مشارکت ارتشش در اقدامات مقابله با داعش تحت فشار قرار گرفته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس