کد خبر 392254
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

سازمان جاسوسی انگلیس سعی در جذب جاسوس برای جاسوسی از برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی داشت.

به گزارش مشرق، انگلیس از آفریقای جنوبی برای جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای کره‌ شمالی درخواست کمک کرده بود.

به نوشته روزنامه تلگراف، سازمان جاسوسی انگلیس از آفریقای جنوبی برای همکاری در جذب یک جاسوس از کره شمالی در راستای دستیابی به اطلاعات داخلی برنامه هسته‌ای کره شمالی کمک خواسته بود.

بر اساس مدارک فاش شده موجود در الجزیره، جاسوسان انگلیسی با درخواست کمک از سازمان‌های اطلاعاتی آفریقای جنوبی سعی داشتند با جذب سرمایه یک مرد اهل کره شمالی، برای جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی استفاده کند.

سازمان جاسوسی انگلیس MI6 طی یادداشتی از «فرصتی استثنایی» به همتایان خود در آفریقای جنوبی نوشته و خواستار دستیابی اطلاعات درباره برنامه مخفی هسته‌ای کره شمالی شد.

در این یادداشت سازمان جاسوسی انگلیس نوشته است اگر امکان جاسوسی از فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی فراهم شود این امکان «می‌تواند به تلاش‌های پیوسته ما برای اطلاع داشتن از فعالیت گسترش جهانی کره شمالی کمک کند.»

سازمان جاسوسی انگلیس افزود با فرد مورد نظر در کره شمالی صحبت کرده و این جاسوس احتمالی گفت که در این‌باره فکر خواهد کرد. این کار به عنوان یک رابطه بلندمدت مخفی در ازای پرداخت مبلغی تعریف شده بود.

در ادامه این اسناد آمده است، آن مرد کره‌ای هم سپس گفته بود از ملاقات دوباره افسر ام آی 6 تحت تدابیر شدید امنیتی خرسند خواهد شد؛ اما یک سال گذشت و سازمان جاسوسی انگلیس هیچ تماس یا نشانی از وی دریافت نکرد و با افریقای جنوبی برای انتقال وی گفت‌وگویی نکرد.

سازمان جاسوسی انگلیس از جزییات پرواز این مرد کره شمالی به همتایان خود در آفریقای جنوبی اطلاع داده و گفته بودند تا زمانی که افسران سازمان جاسوسی انگلیس با وی تماس نگرفتند، این فرد در خانه‌ای مخفی حضور داشته باشد.

با توجه به این اسناد تاریخ دقیق این درخواست مشخص نیست اما احتمالا این درخواست  بین سال‌های 2006 تا 2014 باید صورت گرفته باشد. از طرفی دقیقا مشخص نیست ملاقاتی صورت گرفت یا خیر و آیا مرد کره‌ای موافقت خود برای همکاری با سازمان جاسوسی انگلیس را قبول کرد.

این اطلاعاتی که از طریق شبکه الجزیره فاش شدند به کابل‌های جاسوسی اشاره می‌کند که درواقع الجزیره آن‌ها را تلگراف‌های جاسوسی می‌نامد.

در برخی از این اسناد فاش شده آمده است موساد از ادعای نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مبنی بر نزدیک بودن ایران به ساخت سلاح هسته‌ای حمایت نمی‌کند.

این اسناد هم‌چنین فاش کرده است چطور یک نماینده سیا برای ارتباط با حماس در غزه تلاش کرده و از جاسوسی در آفریقای جنوبی برای این امر درخواست کمک کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس