کد خبر 391857
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

هیأت دولت در جلسه شب گذشته خود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بررسی و رئیس جمهور، اعضای کابینه تدبیر و امید را به استمرار تلاش‌ها جهت تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مأمور کرد.

به گزارش مشرق، در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، هیأت وزیران در جلسه یکشنبه شب خود که ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد، به ارائه گزارش و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تحقق اهداف این سیاست‌ها پرداخت.

شورای اقتصاد 687 برنامه برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز سامانه‌ای را برای رصد اقدامات دستگاه‌ها برای اجرای این سیاست‌ها ایجاد کرده است.

در بخشی از گزارش ارائه شده، به نتیجه اقدامات دولت در فضای اقتصاد کلان و ایجاد ثبات در اقتصاد اشاره شد که از نتایج آن رشد اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان محورهای مورد تأکید در اقتصاد مقاومتی بود.
بخشی دیگر از گزارش نیز مربوط به هر یک از دستگاه‌های اجرایی در خصوص اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد بود.

رئیس جمهوری در این جلسه اعضای دولت را به استمرار تلاش‌ها در جهت تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مأمور کرد.

همچنین گزارش وزارت راه و شهرسازی درخصوص «توسعه حمل و نقل ریلی» توسط اعضای دولت مورد بررسی قرار گرفت. اهداف سهم بار و مسافر راه آهن تا پایان دولت دوازدهم (سال 1400) و اقدامات لازم جهت رسیدن به این اهداف، بررسی وضعیت زیرساخت جاده ای و گزارش اقدامات طرح توسعه و نوسازی شبکه ریلی کشور، از محورهای گزارش مذکور است.

اقتصادی کردن فعالیت ریلی برای بخش خصوصی از طریق اصلاح نظام تعرفه ای در بخش حمل و نقل ریلی و کاهش تعرفه حق دسترسی، کاهش نسبت تعرفه ریلی به جاده ای به 73 درصد تعرفه جاده، سرمایه گذاری در ناوگان قطارهای سریع، بهره برداری کامل از ظرفیت‌های موجود راه آهن با افزایش 50 درصد میزان ترانزیت نسبت به سال قبل، از دیگر دستاوردهای بخش توسعه حمل و نقل ریلی در سال 93 عنوان شده است.

همچنین رکورد نرخ رشد سالانه حمل بار در 10 سال گذشته به میزان 9 درصد ارتقاء یافته و این برای نخستین بار است که در 15 سال گذشته رشد سالانه ریلی نزدیک به دو برابر رشد سالانه جاده‌ای شده است.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی به تصویب هیئت وزیران رسید.

صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های دو سویه از آثار تاریخی بین دو کشور ایران و ایتالیا از جمله مصوبات این جلسه هیأت دولت رسید.

به‌منظور تسویه مطالبات انباشته معوق خودروسازان داخلی بابت عدم امکان استفاده گواهی‌های اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به سال‌های گذشته، به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اجازه داده شد که مبالغ مذکور را از محل وجوه دریافتی از واردکنندگان خودرو دقیقا به میزان ارزش گواهی در زمان انجام عملیات اسقاط خودرو محاسبه و پرداخت نماید.

همچنین به منظور اسقاط خودروهای فرسوده با کاربری‌های گوناگون، میزان معادل سازی با تعداد گواهی اسقاط از دیگر مصوبات هیات وزیران بود. این میزان برای تاکسی (2)، اتوبوس (12)، وانت به تناسب ظرفیت از (1) تا (2) و کامیون از (5) تا (12) و کشنده (14) تعیین شده است.

تعیین رئیس و عضو هیأت عالی نظارت سازمان حسابرسی از دیگر مصوبات دولت بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس