رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گفت: آلایندگی سم آفلاتوکسین که در علوفه و نان کپک‌زده یا آفت‌کش‌های استفاده شده میزان این سم را در شیر افزایش می‌دهد و در برخی شیرهای بسته بندی این سم مشاهده شده که جلوی تولید آن گرفته شده است.

 به گزارش مشرق، حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو، در حاشیه دومین همایش کشوری شیر سالم، گفت: شیر حیاتی‌ترین ماده غذایی است که اگر بتوانیم آن را در دسترس مردم قرار دهیم از بسیاری مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری کرده‌ایم به همین دلیل شیر از نظر مواد تغذیه‌ای و کیفیت بررسی می‌شود و باید تمام عناصر لازم را داشته باشد تا نیازهای بدن را تأمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس مصرف شیر می‌توان توسعه‌یافتگی کشورها را تعیین کرد، مثلاً انگلستان سالانه 50 میلیون پوند برای تغذیه شیر مدارس خود اختصاص داده است.

رستگار گفت: شیر می‌تواند از ابتلا به بیماری‌‌های دیابت، سرطان و متابولیک پیشگیری کند این در حالی است که کیفیت شیر از چند منظر بررسی می‌شود، آلایندگی سم آفلاتوکسین که در علوفه و نان کپک‌زده یا آفت‌کش‌های استفاده شده میزان این سم را در شیر افزایش می‌دهد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین شیر را گاهی می‌جوشانند و چربی آن را برمی‌دارند و بجای چربی حیوانی از چربی گیاهی یا روغن پالم استفاده می‌کنند، البته این نوع تقلب در هیچ شیری وجود نداشته و آزمایشها ادامه دارد به طوری که در یک سال گذشته کنترل‌ها تشدید داشته است.

وی افزود: بسیاری از مردم کشور ما از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، بنابراین باید شیر غنی‌سازی شود.

رستگار گفت: روزانه باید دو تا 4 واحد که هر واحد برابر با یک لیوان است، شیر مصرف شود، اما این میزان در ایران مصرف نمی‌شود یک واحد شیر برابر با 35 گرم لبنیات دیگر مانند ماست و پنیر است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه مردم به مصرف شیر تشویق شوند، گفت: برای اینکه شیر غنی شود، اگر بتوانیم ویتامین D را به حد کافی برسانیم کلسیم آن جذب می‌شود بنابراین یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت غنی‌سازی شیر با ویتامین D است.

وی افزود: گاهی شیر را با اسید چرب مفید و املاح مناسب غنی‌سازی می‌کنند که باید روی ارزش تغذیه‌ای آن تمرکز کرد.

رستگار افزود: مصرف شیر و لبنیات در کشور در سطح استاندارد جهانی نیست و بسیار پائین‌تر از سطح بین‌المللی است. این مسئله می‌تواند پوکی استخوان، بیماری متابولیسم و لاعلاج را افزایش دهد.

وی همچنین تاکید کرد: جوشاندن شیر باید بهداشتی انجام شود چون ممکن است آلودگی میکروبی ایجاد کند و این مسئله کیفیت شیر را پائین می‌آورد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده‌های ترکیبی برای شیر مانند طعم‌دهنده و کاکائو برای این است که مورد پسند ذائقه کودکان باشد و این طعم‌دهنده‌ها و اسانس‌ها در میزان کلسیم آن تأثیری ندارد و مجوزهایمان مطابق جهان است.

رستگار ادامه داد: مسئله اساسی میزان مصرف شیر است. شیر مدارس آنهایی که مجوز وزارت بهداشت را دارند، ممکن است یک درصد در آن مشکل ایجاد شود که جمع‌آوری می‌شوند اما به طور کلی مشکلی ندارند.

وی درمورد شیر فله‌ای نیز گفت: شیر فله‌ای تحت نظارت وزارت بهداشت نیست، بنابراین نمی‌توانیم در مورد کیفیت آن اظهارنظر مستقیم کنیم، چرا که تحت نظر وزارت کشاورزی است و فقط بسته‌بندی آن به ما مربوط است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ این شیرها با طرح نمونه‌گیری PMC در سطح بازار و عرضه نظارت می‌شود اما نظارت مستقیم روی شیر فله‌ای نداریم و تقلب می‌تواند در این شیرها باشد. به همین دلیل جلسات مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده که از مباحث آن ساماندهی شیر فله‌ای است.

رستگار گفت:‌ سم آفلاتوکسین در شیر بسته‌بندی در مواردی وجود داشته که اجازه تولید به آنها داده نشده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    یک سازمان معتبر میگه پالم استفاده شده این یکی‌ میگه هرگز استفاده نشده، فقط می‌تونم بگم، مردهشور همتونو ببرند با این حمایتتون از سلامت مردم.
  • مهدی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    استفاده از چربی گیاهی(روغن نباتی هیدروژنه)همچنان در فراورده ی لبنی پنیر استفاده می شود.
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دروغ نگو ما که میدونیم استفاده شده هه
  • فرید ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جالبه بالاترین مقام وزارتخانه اعلام میکنه محصولات لبنی درش پالم بکار رفته، آقا بعد از مدتی پیدا شده میگه نه!!!!!لطفا صداقت داشته باشید مردم تشنه شیر نیستند اما تشنه صداقت و روراستی اند اقای...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس