کد خبر 391635
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

برخی از ناظران بر این باورند که مصر کشته شدن شهروندان مسیحی خود توسط عناصر داعش در لیبی را بهانه‌ای برای مداخله نظامی قرار داده است. از سوی دیگر کشورهای اروپایی این بار ژست حمایت از راهکار سیاسی به خود گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته مداخله نظامی در لیبی به عنوان یک گزینه برای حل بحران این کشور که مصر آن را مطرح کرده است، هیاهوی بسیاری را به راه انداخته است.

وبگاه خبری «العربی الجدید» با اشاره به این موضوع، نوشت: مصر به ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی» در تلاش است تا از  کشتار 21 مسیحی مصر در لیبی از سوی گروهک داعش نهایت استفاده را ببرد تا ائتلاف بین‌المللی را تشکیل دهد و حملات نظامی را علیه گروه‌های تروریستی حاضر در لیبی ترتیب دهد که با وی مخالفند. اما برخی از کشورها از طریق صدور بیانیه‌هایی مبنی بر حمایت از راهکار سیاسی در لیبی، راه را به روی سیسی بسته‌اند.

در میان کشورهای عربی نیز قطر در قبال بیانیه اتحادیه عرب مبنی بر تجهیز تسلیحاتی ارتش لیبی، جانب احتیاط را در پیش گرفته است و موضع مصر را بررسی می‌کند. الجزایر، تونس و انگلیس نیز از راهکار سیاسی حمایت می‌کنند و تأکید دارند که راهکار نظامی بحران لیبی را وخیم و منافع کشورهای همسایه لیبی را تهدید خواهد کرد.

در بحبوحه این رخدادها بود، که یک نوار صوتی از دفتر سیسی منتشر شد و نشان داد که مصر از طریق هماهنگی با « احمد قذاف الدم» هماهنگ کننده پیشین روابط قاهره و طرابلس، در ناامن کردن لیبی و بر هم زدن ثبات این کشور دست داشته است.

از سوی دیگر، پیش‌نویس بیانیه مبنی را حمایت از راهکار سیاسی در لیبی، در میان کشورها عضو شورای امنیت توزیع شد. این بیانیه از طرف‌های بحران لیبی می‌خواهد که در گفت‌وگو شرکت کنند. «برناردینو لئون» فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی این گفت‌وگو را برگزار می‌کند ولی اردن در این میان بر برگزاری این گفت‌وگو اعتراض کرد و آن را خنثی کرد.

پیش از انتشار این پیش‌نویس، گروهک تروریستی وابسته به داعش، با انجام چندیدن انفجار در شهر «القبه» دها نفر را کشت و چندین نفر را زخمی کرد. این مسئله به اردن فرصت داد تا این بیانیه را خنثی کند.

اما پافشاری بین‌‌المللی راهکار سیاسی را برگزید و مداخله نظامی را ناکام نهاد؛ چرا که آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از سوی هیئت سازمان ملل برای حمایت از لیبی، تأکید کرد که راهکار سیاسی تنها راه حل بحران لیبی است و بعید به نظر می‌رسد که در برهه اخیر از راهکار نظامی به عنوان یک گزینه بین‌المللی استفاده شود.

گروهک تروریستی داعش نیز خواستار مداخله نظامی در لیبی است؛ زیرا از این طریق می‌تواند عناصر سایر گروه‌های تروریستی را از کشورهای شمال غرب آفریقا به لیبی بکشاند.

ناظران بر این باورند، گروهک تکفیری داعش در برهه اخیر و در مناطقی که نیروهایش در شرق و مرکز لیبی متمرکز هستند، عملیات خود را افزایش خواهد داد تا از این طریق زمینه مدخلات نظامی در لیبی فراهم شود.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نیز به بهانه مشخص نبودن اهداف ارتش لیبی، تحریم ارسال سلاح را تا کنون لغو نکرده‌اند. این مسئله ناظران را بر این مسئله واداشته است که کشورهای غربی را حامی راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی بدانند و از سوی دیگر کشورهای عربی از جمله مصر را در صف موافقان مداخله نظامی قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس