رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش‌های دیپلماتیک برای محیط زیست در صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای داشته باشیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه همایش ملی متخصصان محیط زیست ایران که در محل واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه ایام بررسی بودجه، لیله‌القدر مجلس است گفت: با توجه به فرصت کمی که در اختیار دارم مطالبی در خصوص توجه به محیط زیست و لزوم حفظ آن مطالبی عرض می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست موضوع مهمی است که هم در کشور ما و هم در جهان شکل پیچیده‌ای پیدا کرده است، گفت: یکی از موضوعات مهم این است که ما نسبت به موضوع محیط زیست حساسیت بیشتری پیدا کنیم و به آن توجه داشته باشیم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید تلقی ما نسبت به حیات بیشتر شده و تغییر کند تصریح کرد: حیات فقط به انسان منحصر نمی‌شود بلکه یک امر پیوسته‌ای است که ضرورت دارد به این پیوستگی در امر حیات توجه کرده و همه ارکان طبیعت را در آن در نظر بگیریم.

لاریجانی همچنین ادامه داد: این درشتی که در صحنه جهانی نظیر گرم شدن هوا، پدیده گرد و غبار و مواردی از این دست که در طبیعت می‌بینیم معضلاتی ایجاد کرده که باعث شده تغییر اقلیم بوجود آید و این نشان‌دهنده تغییر تلقی ما از طبیعت است.

وی با اشاره به اینکه در زمانی اینطور تلقی می‌شد که حیات و طبیعت فقط متعلق به انسان است و سایر ارکان آن در استخدام انسان هستند، خاطرنشان کرد: نباید اینطور باشد که ما حیات را متعلق به خود بدانیم، بلکه باید به این امر توجه داشته باشیم که سایر شئونات حیات در استخدام انسان نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه در تلقی اشتباه انسان از حیات هرگونه توسعه برای حیات بهتر انسان محور قرار گرفته است گفت: اگر تلقی ما از حیات تغییر کند و به ابعاد آن توجه کنیم، نگرانی ما نسبت به محیط زیست نیز تغییر می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: در تفکر اسلامی نیز اینگونه است که طبیعت جلوه خداست که برای ظهور این تفکر نیاز به جهانبینی انسان‌ها داریم.

وی اضافه کرد: باید درست جا بیفتد که طبیعت یک امر پیوسته‌ای است، البته درک آن از سوی سیاستمداران و حکمرانان در امر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌تواند به حفظ طبیعت و محیط زیست کمک کند، اما از طرفی مردم نیز باید در حفظ محیط زیست اقدام جدی کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر ضرورت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از سوی همه آحاد جامعه و اقشار مردم اشاره کرد و گفت: این اصل از قانون اساسی نشان می‌دهد که همه مردم باید درگیر حفظ محیط زیست باشند و در توسعه کشور به هر نحو که صورت گیرد حقی وجود ندارد که محیط زیست تخریب شود.

لاریجانی در ادامه سخنانش به برخی مشکلات زیست محیطی در منطقه از قبیل پدیده ریزگردها و گرد و غبار و نیز گرم شدن هوا و همینطور مشکل کم آبی اشاره و تصریح کرد: مشکلاتی در منطقه داریم که این مشکلات به دلیل عدم توجه به ساختار طبیعت ایجاد شده است. البته گاهی بی‌توجهی برخی کشورهای منطقه به محیط زیست مشکلات مهمی ایجاد کرده است که ما شاهد مشکلات چند وقت اخیر در استان‌های غربی و جنوبی کشور بوده‌ایم.

وی همچنین یکی از علل مشکلات ایجاد شده در استان‌های غربی و جنوبی کشور در مواجهه با پدیده ریزگردها را کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: منشاء اولیه گردوغبار و مشکلات زیست محیطی در استان‌های غربی و جنوبی کشور، کشورهای همسایه هستند.

رئیس مجلس همچنین با تاکید بر اینکه ما باید استانداردهای محیط زیست را در داخل کشور رعایت کنیم، گفت: البته باید تلاش‌های دیپلماتیک برای محیط زیست در صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای داشته باشیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

لاریجانی در ادامه سخنانش به یکی از سفرهایش به کشور عراق اشاره کرد و افزود: بنده در سفری که به عراق داشتم در مورد پدیده گردوغبار با نخست وزیر عراق صحبت کردم اما شرایط این کشور به گونه‌ای نبود که به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی موضوع محیط زیست را از جنس موضوعات "در خودماندگی" دانست و اظهار داشت: بنده معتقدم که جنس موضوع محیط زیست یک جنس درخودماندگی دارد. یعنی جنس آن طوری است که فقط در مورد آن بحث می‌شود، اما کاری پیش نمی‌رود که برای جلوگیری از این در خودماندگی باید سطح آگاهی عمومی را افزایش دهیم.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که باعث ارتقاء سطح آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست می‌شود این است که رادیو و تلویزیون و رسانه‌های عمومی می‌توانند در سطوح مختلف آموزش‌های لازم را ارائه دهند؛ البته آموزش و پرورش هم باید در این جهت در کنار رسانه‌ها تلاش کند.

وی ضمن تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی و تشکیل انجمن‌های متخصصان محیط زیست در این دانشگاه گفت: ما همواره به متخصصین در امر محیط زیست نیاز داریم که دانشگاه آزاد آن را شروع کرده که باید این موضوع را به فال نیک بگیریم.

لاریجانی اضافه کرد: مشکل ریزگردها و آلودگی شهرهای بزرگ و نیز بد استفاده کردن از جنگل‌ها و دریاهایی مانند دریای مازندران از موضوعات بسیار دغدغه‌آمیزی است که باید در این امر از مشورت و همفکری متخصصان محیط زیست استفاده کرد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه استفاده نادرست از جنگل‌ها یک امر ناپسند است و به نسل های آینده آسیب وارد می‌کند گفت: استان‌های مازندران و گیلان استان‌های پرمحصول و زیبایی هستند و از طرفی مکانی توریستی نیز محسوب می‌شوند اما استفاده از ظرفیت توریسم در این استان‌ها نباید به قیمت خراب کردن مزارع باشد.

وی با انتقاد از ویلاسازی‌های صورت گرفته در استان‌های گیلان و مازندران به منظور توجه به صنعت توریسم در این استان‌ها گفت: ویلاسازی در استان‌های گیلان و مازندران به معنی استفاده از ظرفیت توریسم نیست و دلیل ندارد که زمین‌های قابل کشت به ویلا تبدیل شده و طبیعت نیز تخریب شود، اینها تخریب طبیعت است.

لاریجانی همچنین به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به مشکلات زیست محیطی که در کشور ما وجود دارد بد استفاده کردن از آب نیز مزید بر خشکسالی شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه سخنانش با بیان اینکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خاصی برای آبیاری تحت فشار در کشور انجام نشده است، افزود: این امر به اهتمام و حرکت جدی نیاز دارد که باید تلاش کنیم انجام شود اما مشکلاتی نیز از نظر منابع بودجه پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در مهار آب‌ها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام شده است تصریح کرد: برای آبیاری تحت فشار در بودجه سال آینده، بودجه قابل توجهی را در نظر خواهیم گرفت. البته برای انتقال آب و آب‌های مجازی هم دارد فکر می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم که در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است.

لاریجانی با انتقاد از اینکه سقف آب‌های زیرزمینی در کشور در حال کاهش است، گفت: ضرورت دارد که آب را به استان‌های مرکزی کشور برسانیم زیرا در غیر این صورت مشکل مهاجرت به شهرهای بزرگ در آینده ایجاد می‌شود.

وی همچنین امر محیط زیست را یک امر کاملا تخصصی دانست که به تلاش متخصصان نیاز دارد و گفت: با توجه به اینکه این امر یک امر تخصصی است و نیازمند سطح بالای فکری نیز هست، نیازمند استفاده از تجربه و تخصص متخصصان در زمینه محیط زیست هستیم.

رئیس مجلس در همین زمینه ادامه داد: در حال حاضر مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون کشاورزی اقداماتی را در زمینه محیط زیست انجام می‌دهند که از شما متخصصان در این امر خواهش می‌کنم مرکز پژوهش‌ها و مجلس شورای اسلامی را یاری کنید و دیدگاه‌های خود را با آنها در میان بگذارید.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: از شما خواهش می‌کنم که در موضوع محیط زیست نتایج کاوش‌هایتان را در اختیار مراکز پژوهشی و تصمیم‌گیر قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس