به بهانه تعلیق حکم جاسم کرار توسط کمیته‌انضباطی نگاهی به برخی از بخشش های معروف و دقیقه نودی در فوتبال حرفه ای جهان می اندازیم تا مشخص شود این موضوع تا چه حد در فوتبال حرفه ای یک پدیده منفی و دردسرساز است.

در اروپا با حکم مشابه جاسم کرار چگونه برخورد می‌شود؟گروه ورزشی مشرق - معمولا حکم صادر شده از سوی کمیته انضباطی در فوتبال یک کشور اروپایی هرگز تغییر نمی کند اما از آنجا در فوتبال هم هیچ چیزی مطلق نیست! به هر حال گاهی پیش می آید که یک حکم دچار تحول شود و پس از درخواست تجدید نظر یک بازیکن یا یک باشگاه تغییرکند، اما معمولا این اتفاق هرگز قبل از یک بازی مهم رخ نمی دهد و حتی خود باشگاه نیز اطمینان دارد که تغییر یک محرومیت قطعاً بعد از یک بازی مهم خواهد بود تا هیچ تاثیری در روند جاری آن دیدار ایجاد نکند.

بسیاری از هواداران بارسلونا در همین خصوص ماجرای لوئیس فیگو را به خوبی به یاد دارند، وقتی یک سال قبل از بازی مهم آن سال، فیگو تا پرتاب سر یک خوک به بازیکن خیانتکار بارسلونا شهرت یافته بود، در آستانه یک ال کلاسیکوی دیگر با محرومیت مواجه شد و طبق قانون حق حضور در ال کلاسیکو را نداشت، آن حکم را فدراسیون فوتبال اسپانیا و کمیته انضباطی وقت صادر کرده بود اما تنها دو روز قبل از ال کلاسیکو، حکم دچار تعلیق شد!

اعتراض بارسلونا به ابن اتفاق منطقی بود و هواداران بارسلونا انتظار داشتند رفع محرومیت فیگو لااقل برای بعد از بازی بزرگ رئال مادرید برابر بارسلونا باشد و پس از دو روز کشمکش بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در نهایت این خود فدراسیون فوتبال اسپانیا بود که تسلیم شد و فیگو را از یک بازی بعد از ال کلاسیکو مشمول بخشش دانست.

در اروپا با حکم مشابه جاسم کرار چگونه برخورد می‌شود؟
از این دست موارد در فوتبال ایتالیا هم کم نبوده و می شود به محرومیت دل پیه رو در سال 2005 اشاره کنیم، جایی که هرگز منطقی نبود چنین بازیکن کلیدی با تغییر ساده یک حکم، سرنوشت بازی دو تیم یوونتوس و اینترمیلان را تغییر دهد، بنابراین او هم در آن زمان مجبور شد تا بعد از آن بازی مهم برای رفع محرومیتش صبر کند.

در سال 2010 ایکر کاسیاس دو بار از سوی باشگاه رئال مادرید به خاطر تاخیر در تمرینات تیمی مشمول جریمه نقدی شد، قبل از بازی رئال مادرید برابر والنسیا در سال گذشته قرار بر این شد که کاسیاس نیمکت نشین باشد و این موضوع مثل همیشه اعتراض هواداران را در پی داشت. باشگاه زیر بار رفت و تصمیم بر بخشش کاسیاس گرفته شد اما جالب این که سرمربی وقت رئال مادرید به احترام همتای خود در والنسیا به ترکیب اعلام شده در تیم خود دست نزد و تصمیم گرفت با همان ترکیب منتشر شده از سوی روزنامه ها وارد میدان شود!

در فوتبال ایران، یک حکم قطعی دچار تعلیق شد، آنهم در آستانه بازی استقلال و گشترش فولاد تبریز. بلافاصله پس از انتشار این خبر حسن آذرنیا، سرپرست باشگاه تبریزی واکنش نشان داد و گفت: این موضوع هنوز به ما ابلاغ نشده است اما اگر کمیته انضباطی چنین کاری کرده باشد، هویت خود را زیر سؤال برده است. کاری به این ندارم که بازیکن استقلال کاری کرده یا نه اما وقتی محروم شده است، حتماً گناهی مرتکب شده و خطایی از او سر زده است که محرومش کرده‌اند. اگر کرار بی‌گناه بود که محروم نمی‌شد. همه مردم از تلویزیون دیدند که کرار جاسم چه کارهایی انجام داد اما نمی‌دانم چرا کمیته انضباطی محرومیت او را لغو کرده است.

از طرفی در اطلاعیه منتشرشده آمده بود: کمیته انضباطی مستنداً به بند 2 ماده 32 آیین نامه انضباطی اجرای دادنامه مذکور را فعلاً تعلیق کرده و بازیکن مذکور تا صدور رأی جدید مجاز به همراهی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال است.

در اروپا با حکم مشابه جاسم کرار چگونه برخورد می‌شود؟
در هر صورت موضوع تغییر یک حکم به خودی خود چندان عجیب و منحصر به فرد نیست اما این اتفاق در فوتبال حرفه ای معمولا پیش از یک بازی مهم رخ نمی دهد، البته تعریف بازی مهم نیز جای خود دارد و شاید بتوان به هر بازی در لیگ برتر فوتبال یک کشور اصطلاح « بازی مهم» را اعطا کنیم.

در چنین فضایی، کمیته انضباطی در یک کشور به موارد احساسی توجه بیشتری دارد و باید این را در نظر بگیرد که جو حاکم بر بازی بعدی یک تیم چگونه است، هواداران تیم دوم تبریز نگران چه هستند و باشگاهی که بازیکنش دچار محرومیت شده تا چه حد چشم انتظار بخشش او از سوی کمیته انضباطی است، آیا بخشش یک بازیکن می تواند کاملا در چارچوب قانون باشد؟ آیا تعلیق یک حکم، الزاما در هر زمانی امکان دارد؟ این اتفاق آیا شامل حال همه تیمها و همه بازیکنان خواهد شد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ماحوزی ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    واقعا باعث تاسف است که مدیر باشگاه گسترش تبریز چنین بهره برداری از تعلیق کرار میکند که تاثیر آن را در داوری بازی دو تیم خوایم دید با هنرنمایی عادل در برنامه نود!مدیر گسترش چنان رنگ و لعاب به اخراج کرار میدهد که کرار بازی را به آشوب کشانده!وقتی بازیکن سایپا بدون توپ کرار را درو کرد که این خطاها هر بار که کرار صاحب توپ میشد او را میزدن.کرار باید خویشتن دار باشد ولی ازشروع بازی روی کرار خطا شد تا آن صحنه.ازفغانی بعید است که کارت به بازیکن سایپا نداد گویی خطا روی روی کرار کارت نداش و مجاز به خطا بودند اولا آن خطای شدید که مچ پای کرار را زد در حالی که بازیکن بعدی استقلال در شرایطی نبود که بتواند صاحب توب شود و در محاصره بازیکنانن سایپا بودو نباید آوانتاژ داده باید خطا میگرفت و این خطا قرمز داشت یا حداقل زرد که فغانی زرد هم نداد کرار عصبانی شد بعد دو اعتراض فغانی که همیشه لطفش شامل حال استقلال میش اخراجش کرد.خود فغانی و ناظر هم در گزارششان اشاره ای به توهین از جانب کرار نکرد.محرومش کردند تا با همکاری عادل و فنایی فردا سر استقلال را ببرن.جای قلعه نوعی بودم در بازی گسترش از کرار استفاده نمیکردم
  • مهدی ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    منظور از لطف فغانی همون پنالتی نگرفته سایپاست والا این کیسه ها خیلی رو دارن و خیلی بیچاره این که از یک عراقی اینجوری حمایت میکنین
  • سعید ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    قیاس مع الفارق که میگن همینه که مشرق نوشته؟! کجای فوتبال ما به اروپا میخوره که مقایسه کردین؟ محرومیتهامون هم دوره همیه!با کارگردانی اقای فردوسی پور هرکه رو بخواد به عرش میرسونه هرکی رو بخواد له میکنه کرار به ناحق محروم شده حتی اخراجش تو بازی با تراکتور فقط داوران روش حساس شدن وبازیکنای تیم حریف هم رو دست گذاشتن رو پاشنه اشیل این بزرگوار!تو اروپا حمایت کامل از بازیکنای تکنیکی میشه اما ایران برعکسش اتفاق می افته
  • امیر تبریز اوغلی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    کیسه کش بار اولش نیست مافیایی. بار اخرش هم نخواهد بود
  • غلامرضاعاليشوندي ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    آقايان مهدي واميرشماتوچه خانواده اي تربيت شدين كه به ميليونهااستقلالي توهين ميكنيد؟اصطلاح كيسه كش يعني چه؟بهترنيست جانب ادب رورعايت كنيد؟
  • مهدی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    آقای غیر محترم وقتی شما بی فرهنگید و پرسپولیسیها رو لنگی خطاب میکنید جوابتان همین است البته این لفظ برای کیسه ها خیلی مودبانه است
  • ضد مافیا ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    ما هم برای شما متعصب ها متاسفیم که تعصب هاتون بر قانون ارجحیت داره
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    اصلا داور به ناحق کرار رو اخراج کردش اون هیاهوی کرار تو بعد اخراجش خودش7 جلسه حد اقل محرومیت داره
  • مهرداد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    دوست عزیز غلامرضا.شما اصطلاحی که کاربرا به کار میبرن.کیسه کش.لنگی.سوراختور و..... بذارید رو حساب کل کل کردن و کری.هیچ کدام نه قصد توهین دارن نه خدا ناکرده بی ادبی.فرق بین بی ادبی و کری خیلی هست. با تشکر و آرزوی باخت کیسه کشا جلو گسترش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس