کد خبر 390969
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹

صنعت هوایی ایران را شاید بتوان نخستین صنعتی دانست که لبه تیز تیغ تحریم، بر آن فرود آمد و آن را گرفتار چالش کرد. با وجود این، مهندسان و فناوران ایرانی، بیکار ننشستند و اجازه ندادند تحریم‌ها، صنعت هوایی کشور را به زانو درآورد.

به گزارش مشرق، صنعت هوایی ایران را شاید بتوان نخستین صنعتی دانست که لبه تیز تیغ تحریم، بر آن فرود آمد و آن را گرفتار چالش کرد. با وجود این، مهندسان و فناوران ایرانی، بیکار ننشستند و اجازه ندادند تحریم‌ها، صنعت هوایی کشور را به زانو درآورد.

در حالی که صنعت هوایی کشورمان از سوی آمریکا با تحریم های یکجانبه و ناجوانمردانه روبرو بوده اما این امر نتوانسته است از انگیزه متخصصان و دست اندرکاران این صنعت در کشورمان بکاهد بلکه انگیزه آنها را برای خلاقیت و نوآوری دراین زمینه چند برابر کرده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره این صنعت به دلیل تحریم ها دچار مشکلاتی شده است اما با همت متخصصان این امر، هرگز چرخ صنعت هوایی کشور از کار نیفتاده است.

برای مثال می​توان به تولید مخازن سوخت انعطاف پذیر با کاربرد صنایع هوایی و دریایی در کشور اشاره کرد که به گفته معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، ما توانستیم با تولید این نوع مخازن که تمام روند تولید آن از صفر تا صد در اختیار خودمان است و با فرمولاسیون نوآورانه آن، انحصار بزرگ ترین شرکت های تولید مخازن سوخت انعطاف پذیر در اروپا و آمریکا را بشکنیم و موفق به تولید آن بدون هیچ وابستگی و نیازی به بیگانگان شویم.

در خصوص مقایسه قیمت های تمام شده تولیدات داخلی با مشابه خارجی آن، باید گفت قیمت تمام شده مخزن خارجی چیزی در حدود ۲۵ میلیون تومان است و این در حالی است که محصول تولیدی با قیمت پنج میلیون تومان تولید و عرضه می شود.

همچنین می توان ارتعاش پذیری و ضربه پذیری بالا، وزن کم و انعطاف پذیر بودن و اشغال کردن حداقل فضا را از جمله مزیت های اصلی مخازن سوخت انعطاف پذیر ذکر کرد و گفت که این مزیت ها زمینه خوبی برای کاربرد این محصولات در صنایع دریایی، هوانوردی، پهپادها (هواپیمای بدون سرنشین) فراهم می سازد.

مهم ترین رکن در صنعت هواپیمایی را می توان سازمان هواپیمایی کشوری نام برد که به عنوان نماینده حاکمیت، متولی سیاستگذاری در تمامی بخش های بالا دستی صنعت هوانوردی است و می تواند تضمین کننده رشد و پیشرفت این صنعت باشد.

ایمنی و سرعت بسیار بالای پیشرفت و توسعه در صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل موجب شده است تا کشورهای مختلف برای بهره مندی هر چه بیشتر از آن، برنامه های ویژه ای را در دستور کار خود قرار دهند. مطمئناً برتری در هر رقابتی در درجه اول مستلزم برخورداری از سیستم آموزشی برتر است. در دنیایی که هر روز با به کارگیری تکنولوژی های جدید در حال تحول اساسی است، ادامه حیات صنعت هوانوردی منوط به توانایی در فراگیری و به کارگیری علوم جدید است.

با نگاهی واقع بینانه به وقایع مربوط به آموزش متخصصان هوانوردی طی سال های اخیر، متوجه می شویم که نگرش غیر علمی حاکم بر تصمیم گیری های حوزه جذب و تربیت دانشجو در صنعت هوانوردی و نبود برنامه ریزی علمی در زمینه نحوه آموزش و تربیت دانشجویانِ ورودی به مراکز آموزش هوانوردی، موجب نزول جایگاه علمی ایران در زمینه علوم مرتبط شده است.

همچنین افزایش توان علمی و عملی و تولید علم در حوزه ایمنی هوانوردی به منظور ارتقای سطح دانش تخصصی و آشنایی با دانش نوین بین المللی، تقویت نقش نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری با تکیه بر نقش محوری و حاکمیتی از طریق ایجاد بستر حقوقی مناسب و اعمال حمایت های قانونی دولت از طریق ارتقای جایگاه سازمان به معاونت هوانوردی ریاست جمهوری و ارتقای ساختار مدیریتی در صنعت حمل و نقل هوایی به منظور استفاده بهینه از منابع موجود والگوهای موفق بین المللی از دیگر مواردی است که رعایت آنها را به منزله برداشتن گام هایی استوار در راه اعتلای صنعت هوانوردی کشور خواهد بود.

نگاه مان به آینده است. آسمان ایران، با وجود تمام تحریم ها و نقص هایی که در اثر آنها ایجاد شده، همواره عرصه پرواز هواپیماهای شرکت های ایرانی بوده و همچنین، عبور را برای هواپیماهای خارجی میسر کرده است. قرار هم نیست این حرکت کند شود. صنعت هوایی ایران، روزهای بهتری را پیش رو دارد.
منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس