رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه کشورهای غربی از حقوق بشر برای نفوذ در کشورهای دیگر استفاده ابزاری می کنند، گفت: این کشورها می خواهند تصورات خود را بر همه دنیا تحمیل کنند.

 به گزارش مشرق، آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان لرستان، با بیان اینکه فلسفه علم را از دو بخش می توان بررسی کرد، گفت: یک منظر این است که بپرسیم آیا علم برای کشف حقیقت است و منظر دوم این است که غرض عالم از ورود به علم چیست؟

وی با اشاره به اینکه امروزه بحث غایت علوم به شدت مطرح است، بیان کرد: هم اکنون در سازمان ثبت اسناد بحث مالکیت فکری و ثبت شرکت ها انجام می شود ولی باید روند آن تسهیل شود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما در دستگاه قضایی ابا داریم که برای هر بخشی از جامعه یک قسمتی را راه اندازی کنیم ولی برای راه اندازی یک بخشی برای رفع اختلافات نخبگان مانعی وجود ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که کشورهای ناقض حقوق بشر داعیه دفاع و حمایت از حقوق بشر را سر می دهند، اظهار داشت: امروزه استفاده از حقوق بشر یک استفاده ابزاری شده است به نحوی که آنها از این ابزار برای اعمال نفوذ در کشورهای دیگر می کنند.

آملی لاریجانی ادامه داد: کشورهای غربی می خواهند افکار خود را به ما تحمیل کنند و نمونه اش همین اعلامیه حقوق بشر است که آنها نوشته اند و به بحث آزادی در ازدواج تاکید کرده اند و در کشورهایشان آزادی ازدواج همجنس بازان رواج دارد و به ما خرده می گیرند که چرا شما همجنس بازان را اعدام می کنید در صورتی که کسی آنها را در ایران اعدام نکرده است.

وی با بیان اینکه برخی از افکار خود لیبرال ها در جامعه خودشان قابل اجرا نیست و فقط شعار می دهند، بیان کرد: به عنوان مثال لیبرال ها می گویند هر کس اختیار بدن خود را دارد بنابراین باید خودکشی هم در آنجا آزاد باشد ولی اینگونه نیست. طبق اعتراف بسیاری از فیلسوفان غربی ساختار اعلامیه حقوق بشر یک ساختار منظمی نیست و در آن به صورت کلی از حق انسان ها برا اسا کرامت انسانی صحبت شده ولی سوال اینجاست آیا تا انسان شناسی حاصل نشود می توان به کرامت ذاتی انسان پی برد؟

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به این موضوع که ما در معیار و منشا حق به صورت دقیق تفکر نکرده ایم و هرچه به ما گفته اند را پذیرفته ایم، گفت: اضرار به غیر یعنی چه؟ آیا ضرر فقط به جسم و مادیات مهم است و ضرر به روح و روان انسان ها مهم نیست؟ چگونه می شود که غربی ها با آزادی های نامشروع به روح افراد ضرر وارد می کنند. آیا این حقوق بشر است؟

آملی لاریجانی با بیان اینکه حقوق بشر را از سه منظر می توان بررسی کرد، گفت: منظر اول بحث های نظری و فلسفی آن است. آیا می توانیم راجع به حق تصمیم گیری کنیم بدون اینکه انسان را بشناسیم و نسبتش را با عالم بدانیم؟ ما معتقدیم نمی توانیم به این اعلامیه در بسته و سربسته حقوق بشر اتکا کنیم.

وی در توضیح دومین منظر بررسی حقوق بشر گفت: آیا کشورهای غربی می توانند تصوراتشان را به همه دنیا تحمیل کنند؟ ما در جمهوری اسلامی ایران حرف های بسیاری در زمینه حقوق بشر داریم زیرا دین ما از 1400 سال پیش به مسائل حقوق بشر افراد اهمیت داده است.

آملی لاریجانی افزود: سومین منظر پارادوکس هایی است که در نظام لیبرالی وجود دارد. بسیاری از تصورات لیبرالی در چارچوب جامعه خودشان قابل اجرا نیست و آنها فقط ادعا می کنند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی که در حقوق بشر سر و صدا به راه می اندازند در مقام عمل چه کرده اند؟ اینها بدترین استفاده ابزاری را از حقوق بشر می کنند. آمریکایی ها هم هیمنگونه هستند. از جنایاتشان در جنگ ویتنام گرفته تا فلسطین و عراق و افغانستان که چه بالاهایی سر مردم آوردند.

رئیس قوه قضائیه گفت: داعش را اینها خلق کرده اند و الان هم اجماع دارند که از بین ببرندشان که در عمل چیزی نیست. از سویی در بحرین اینها پایگاه دارند و در مقابل مردمی که اعتراض می کنند و فقط حق یک رای را می خواهند می ایستند. این در صورتی است که ایران کشوری است که در کنار بحرین است هر میانگین هر 2 سال یکبار یک انتخابات دارد. در عربستان زنان حق رای ندارند که هیچ حتی رانندگی هم نمی توانند بکنند و وقتی پادشاهشان مرد اوباما به آنجا رفت و گفت اینها دوستان راهبردی ما هستند و بعد هم یک اختاپوس رسانه ای برای دم زدن از حقوق بشر راه می اندازند.

وی با بیان اینکه اسلام در 1400 سال قبل برای کرامت انسان ارزش قائل بود، گفت: امیرالمومنین(ع) در نامه 70 نهج البلاغه فرمودند که بعضی از افراد از من چیزهایی خواستند که من ندادم و گفتم مردم همه یکسانند و بعد هم آنها را نفرین کردم و یا در جای دیگر که اشخاصی آمدند و به پیامبر (ص) خبر دادند که اعراب شخصی را بر سلمان فارسی به دلیل عجم بودنش ترجیح داده اند و حضرت بر بالای منبر رفتند و فرمودند از زمان آدم تا امروز انسان ها مثل دندانه های شانه هستند، عرب بر عجم و هیچ سفیدی بر سیاهی برتری ندارد مگر به تقوی و این اصل حقوق بشر است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس